Det där med färgkombinationer

Det där med färgkombinationer är inte alltid helt lätt. En del är planerade, en del kommer till av misstag. En del blir lyckade, andra mindre lyckade. Fördelen med mitt Månskensland är ju att man bara behöver kombinera vitt med vitt. Fast det är inte alltid helt lätt det heller. Vita växter har olika grön färg på bladen och då gäller det att kombinera rätt där också. Och det är ju inte bara färgen man måste tänka på utan även höjd, form mm. Men man kan alltid pröva sig fram. Och det går ju faktiskt att flytta växter. Jag rotade i arkivet för 2010 och hittade några kombinationer.

Det är lika bra att chocka direkt. Tigerlilja i kombination med floxen ‘Blue Paradise’. Kom till endast för att jag fick ett infall ett år och köpte tigerliljor som jag egentligen inte hade plats för. Dom fick därför hamna där det var ledigt. Kan, i synnerhet när man ser bilderna, uppfattas som helt galen … men dom var ett klart omaka par som man la märke till. Och tigerliljan blommade ju bara under en begränsad tid. Sedan tog floxen över i ensamt majestät till långt in på hösten.

Lite samma färgkombination fanns faktiskt i roslunden där ‘Flora Danica’ kamperade ihop med salvian ‘Blaunügel’.

På altanen stod en kruka med kombinationen klarröd petunia och limefärgad tobak.

Min rosa nerium, som syns i förgrunden på bilden ovan, står framför den röda klematisen Mme Julia Correvon.  En snygg kombination som jag missade att fotografera. Men, samma kombination finns i rosportalen där New Dawn växer tillsammans med den röda klematisen Södertälje. Missade att ta någon bild på den kombinationen också så denna är från sommaren 2009.

En av de mesta vanliga kombinationerna är ju de gula och blå. Daggkåpa tillsammans med blå näva är en klassiker.

Och bolltistlarna som sticker upp bland de gula rudbeckiorna är en annan.

Av någon dunkel anledning störs jag inte av denna kombination, röda solhattar tillsammans med gula sommarrudbeckior. Dom växer i den rabatt som jag kallar fjärilsträffen och egentligen är väl kombinationen helt galen men … både jag och fjärilarna gillar den.

Gräslök har jag här och där och ofta får dom gå i blom. Här dök dom upp tillsammans med min rosa vallmo. Inte direkt planerat men … det blev ändå rätt läckert.

Och till slut … azaleasluttningen där färgerna blandas hej vilt. Jag älskar den.  Som en påse med godis.

Egentligen är det märkligt det där med färger. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att blanda gula och rosa rosor. Vet inte varför för samtidigt så har jag ju de mest säregna blandningar. Och det finns inget jag njuter så mycket av som en jättelik bukett med tulpaner i alla tänkbara färger.  Och en sak är i varje fall klar. Färger får mig glad 🙂

Det här inlägget postades i Färgkombinationer, Summering av sommaren 2010. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Det där med färgkombinationer

  1. Ruben skriver:

    Tycker dina färgkompositioner är lysande! Det blir ju mycket mer intressant om man inte placerar de ”självklara” färgerna bredvid varandra! Det enda jag hade litet svårt för var vallmon och klövern, de färgerna tillsammans stör mig litet. Knäppt, eller hur?
    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Ruben skriver:

    Ooops, ser att jag är den ende (ännu så länge) som kommenterat detta fina inlägg!!!! Vart är bloggvärlden på väg???
    /R

  3. Cathy skriver:

    Älskar dina blå nävor, de har så härliga mönster på blommorna. Och bilden med blå flox är för härlig. Jag har försökt få tag på såna blå flox länge men inte lyckats ännu. I år ska jag försöka förnya lite i trädgården, har mer eller mindre bestämt att inte åka någonstans i vår och då kan man ju så lite fröer och ha plantor som behöver pysslas om varje dag tills frosten slutar. Idag är det gråmulet och svinhalt överallt ute. Inget vidare väder alls med andra ord. Det blir inga långa vovve promenader heller för det är för halt överallt. Till och med Witchy halkar ibland, när hon har för bråttom:-)
    Ha en härlig helg.
    Kram Cathy

  4. Åsa S skriver:

    Vilka härliga färgkombinationer! Oftast försöker vi skapa enhetlighet i rabatterna, men jag har börjat tycka mer och mer om blandningar. När vi var i Pottsdam i somras, besökte vi bl.a. slottet Sans Souci (nog felstavat, men det gör inget). I slottsparken fanns flera rabatter med total blandning av blomsorter och färger, det enda som kändes genomtänkt (men allt var det säkert) var att de höga blommorna fanns i mitten och lägre framför. Jag blev helt betagen, det var så glädjefyllda rabatter och vi njöt av färgprakten.
    På samma sätt fick jag nu glädjas åt vackra bilder och färgkombinationer.
    Ha en skön helg och hälsa Thomas
    Kram från lillasyster

  5. Susie Bloom skriver:

    Jag älskade dom lila och orange kombinationerna! Men det är ju också så att inget kan bli fel i en trädgård, jag har då aldrig sett några växter som är FULA ihop. Men det kan ju bli mer eller mindre snyggt! Och dina var ju mer!!

  6. Ulla skriver:

    Visst är det härligt med färger och färgglada blommor.
    Jag tänker nästan aldrig på hur jag kombinerar mina blommor,jag skaffar dom jag gillar sen får det bli som det blir på balkongen 🙂 Det är klart, man tänker nog mer på det när man har trädgård, det gjorde jag nog också då.
    Och vilken härlig Nerium du har, med enkla blommor, den ser jättefin ut!
    Och dina bilder är verkligen färgglada och
    superfina 🙂
    Kram Ulla

  7. Eva skriver:

    Åh lillasyster så härliga färkombinationer! Det suger till i mig av längtan efter sommar när snöblasket ramlar ner utanför fönstret! Nu ska jag åka upp till mamma och hälsa på en stund. Vi ses nog inte på tisdag för då ska jag på fackmöte. Översynen börjar gå mot sitt slut och jag vill höra vad de säger. De har gjort ett jättebra jobb (facket alltså). Jag ska söka några jobb i alla fall! Ett är nästan skräddarsytt för mig och jag vet att de vill ha mig, så håll alla tummar du kan. Jag har inte sökt något ännu, säger till när det är dags att hålla tummarna. 🙂 🙂
    Hoppas du och Thomas får en härlig helg!
    Kramar
    storasyster, Kjell och Nessie

  8. Anita skriver:

    Ruben … nej det är inte alls knäppt! Färgkombinationen med det svagt lila och rosa måste man nog ha sett på riktigt för att uppskatta då den såg mycket bättre ut i verkligheten än på bilden.

    När det gäller kommentarer så har det ju kommit några till nu. Annars märker jag att ibland får man många kommentarer och ibland knappt några alls. Däremot är det många som är inne och tittar, det ser jag på statistiken. Det är väl kanske så att man inte alltid hinner kommentera. Jag vet själv hur det är. Ibland kommenterar jag massor men ibland så hinner jag inte. Och så märker jag att när man inte har en blogspot-blogg så känner man sig ofta lite utanför.

    Tack för att du tittade in. Dina kommentarer är alltid lika välkomna.

    Cathy … ja jösses så halt det har varit. Milt och kallt om vartannat gör att man får gå med väldigt stor försiktighet. Vi som inte går barfota och har klor (som din Witchy) får ha broddar på oss.

    Jag tror att den blå nävan på min bild heter kaukasisk näva eller kungsnäva. Är osäker då jag har flyttat nävor från olika ställen i trädgården. Hoppas du hittar någon i vår. Zetas brukar ha ett mycket stort sortiment när det gäller nävor.

    Åsa … din beskrivning låter så härlig. Som en skön karamellrabatt. Att blanda färger behöver inte alls vara fel. Och visst blir man glad av färger. Igår köpte jag en bukett med 25 färglada tulpaner. Underbart! Hoppas att ni också får en skön helg och att vi ses på tisdag. Såg att vår storasyster inte kommer så vi får sjunga för henne också.

    Susie … tack för dina rara ord. Ja den lila / orange kombinationen är verkligen något man ser. Och något man blir glad av. Får se om det blir några nya häftiga kombinationer i år.

    Ulla … jo jag tror nog att det är så att man planerar lite mer när man har en trädgård. Där väntar man sig ju att blommorna ska komma upp år efter år. Men, lite oplanerat blir det allt ibland ändå. Och min rosa nerium är jag verkligen glad över. Den har massor med knopp nu och kommer nog snart att börja blomma igen. Den blir kraftigare för varje år och trivs verkligen på altanen då den är helt översållad med sina rosa blommor under hela sommaren.

    Eva … just nu är det uppehåll i snöblasket. Jag har just varit ute och matat fåglarna. Nu börjar dom sjunga så det står härliga till men … fortfarande ingen koltrast i sikte.

    Så klart att jag håller tummarna. Och jag är övertygad att du kommer att få ett av jobben. Men säker kan man ju aldrig vara. Säg till när tummarna ska hållas på allvar så ska jag ta ett stadigt tag i dom. Ha nu en riktigt skön helg så ses vi nästa tisdag istället för nu på tisdag. Jag lovar att ta i för dig också!

  9. Liane skriver:

    Jag gillar dina färgkombinationer det självklara är inte alltid vackrast det blir lite mer spännande såhär. Jag håller på att skissa en rabatt men jag e inte riktigt på det klara med färgkombinationen ännu.

  10. nilla|utanpunkt skriver:

    Blå/lila och röd/orange var verkligen ingen kombination jag själv var inne på när jag en dag för några år sedan snubblade över makalösa sådana på Kew. Sen var jag såld. Rött kan verkligen vara självlysande ihop med blålila, och tvärtom. Jag tycker om i stort sett alla dina kombinationer här, särskilt som du tänkt på formkombinationen lika mycket! Jag har däremot svårt för rosa med rött, även om den bild du visar funkar för mig, kanske tack vara att den röda ser nästan cerise ut (som ju är en slags mörkrosa). Kul visuellt färgexperiment detta inlägg.

  11. Trädgårdstoken skriver:

    Åh, så fina färger! Härligt att se nu när allt är brun-grått-vitt ute…

    /Mia

Kommentera

