Var finns koltrastarna …

Det har varit fågelräkning i helgen. Hos mig har talgoxarna vunnit tätt följda av gulsparvarna. Men, var finns koltrastarna? Jag är orolig! I december hade jag flera koltrastar här. Jag har lagt ut mat på olika ställen och i början så var dom där och åt. Men nu finns dom inte här längre. Var är dom? Jag brukar alltid … alltid ha koltrastar i trädgården hela vintern.

Jag fick mail från en kompis häromdagen. Hon skrev att hon också var orolig för koltrastarna. Hon hade inte sett dom sedan i december, då när det var så kallt. Bara dom inte frusit ihjäl i vinter. Jag kan inte tänka mig vår och försommarkvällar utan koltrastens sång. Jag fortsätter envist att sätta äpplen i äppelträdets grenar. Men den enda som är där och äter är en björktrast och han är naturligtvis också välkommen.

Nu hoppas jag bara att fågelräkningen visat att det finns många koltrastar kvar även häromkring. Och att ni andra fortfarande har koltrastar i era trädgårdar. För jag längtar efter våren … och jag längtar efter koltrastens sång.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Var finns koltrastarna …

  1. billan skriver:

    Talgoxarna vann hos mig också. Jag tycker det verkar som om antalet fåglar runt fågelbordet har minskat rejält under vintern. Det är länge sedan jag såg någon koltrast här och blåmesen är borta:( Jag tror att vintern har varit hård för dom små liven! Trist…..
    Må så gott och ha en bra vecka!
    Kram.

  2. Hej!

    JAg längtar alltid efter koltrastens sång, därav att den finns på min bloggsida… Inte för att jag alltid lyssnar på den, men nästan. Jag har ljudet på lågt, så hörs det som om det kom utifrån:-)

    Ha det fint! kram H.

  3. Anita skriver:

    Billan … så du har sett samma sak. Blåmesar brukar jag ha många av men knappt några finns kvar här. Gulsparvarna kommer i varje fall fortfarande i flockar och äter av fröna som talgoxarna haft ner på snön när dom ätit ur fröautomaten. Ja det är tråkigt men man kan inte göra så mycket mer än att fylla på maten varje dag och hoppas att dom finns där någonstans.

    En bra vecka önskar jag dig också!

    Hillevi … ja det är skönt att få höra koltrasten när man tittar in hos dig. Vi håller tummarna för att vi får höra koltrastens sång i våra trädgårdar i vår.

    Ha det fint du också!

  4. Ruben skriver:

    Här finns inga fåglar allt (nästan). I början av vintern hade vi ett välbesökt fågelbord, men sedan är min teori, att de hittade mat på andra ställen där det fanns bättre tillgång på snåriga buskar att gömma sig i. Har hört hur det kvittrar utan like i grannarnas häckar. Men detta gäller talgoxe, blåmes m fl småfåglar. Var koltrasten är vet jag inte. Vi får hoppas, att den också har hittat något favoritställe och kommer tillbaka till våren!!
    Ha det gott1
    /Ruben

  5. Madame C skriver:

    Nä, nu när de säger det, så har jag inte heller sett till några… Måtte de bara ha flyttat till Danmark eller Tyskland ett tag…
    Ha det gott,
    Charlotta

  6. Susie Bloom skriver:

    Vi har massor av koltrastar, så här trivs dom tydligen. Dina kanske har flyttat hit!?
    Det otäcka med dom är bara att dom flyger så lågt över vägarna att man ser massor av dom påkörda. Verkligen trist!

  7. Anita skriver:

    Ruben … jag hoppas du har rätt, att både blåmesar, koltrastar och andra fåglar hittat andra matställen. Det låter ju hoppfullt att du hört deras kvittrande.

    Charlotta … så du har inte sett några heller. Jag hoppas också att dom flyttat tillfälligt och kommer tillbaka i vår igen.

    Susie … ja ”mina” koltrastar kanske har blivit gotlänningar. Men så otäckt att dom blir påkörda. Det är inte lätt att vara koltrast i dessa tider.

  8. Cathy skriver:

    Vi har haft några enstaka koltrastar i trädgården sedan vi kom hem, men de stannar inte länge. Och de andra småfåglarna lyser med sin frånvaro. Och igår träffade jag några grannar en bit bort från oss och de sa samma sak. Var är småfåglarna? Jag såg dock inga koltrastar i Abu Dhabi, däremot småfinkar och en hel del andra småfåglar, några hade väl tur och kom med på en flight till värmen när kylan slog till i Sverige 🙂 vi håller tummarna för att de kommer tillbaka snart nu när det töar.

  9. Åsa S skriver:

    Jag har inte längre något fågelbord att mata våra små vänner vid. Vi hade gott om koltrastar i Lina och jag hoppas de fortfarande finns kvar där. De sötaste fåglarna vi haft som gäster är stjärtmesen, den lilla vita snöboll med lite inslag av färg och en lång, lång stjärt, vilken sötnos. Vi hade turen att se den båda sista vintrarna i radhuset.
    Trots avsaknad av fågelbord kan jag ändå glädjas åt att höra talgoxen på mornarna nu när ljuset är på väg tillbaka. Härligt!
    Kram från lillasyster

  10. Anita skriver:

    Cathy … ja vi håller tummarna. Vi vill inte vara av med våra fåglar. Tur att ni kommit hem från Australien. Otäckt med monstercyklonen.

    Åsa … vi har också alltid haft många koltrastar och jag tittar varje dag. Min björktrast är här troget varje morgon men inte en enda koltrast. Ja stjärtmesar är så fantastiskt näpna. Jag har aldrig sett någon i verkligenten, kul att ni hade det i Lina.

Kommentera

