Bildspel över Månskenslandet

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det här var ett test att lägga ut ett bildspel. Ulla Hasselmark, som har bloggen Trädgårdslandet, har lärt mig hur man gör ett bildspel i WordPress. Tyvärr blir bilderna väldigt små men jag ville ändå testa.

Under 2010 har jag samlat på mig en hel del bilder från mitt älskade Månskensland. Tyckte det skulle vara kul att samla dom i ett enda inlägg men det blir ju så många. Därför ville jag testa för att se om ett bildspel kan vara en möjlighet när man har många bilder.

Vill man stoppa bildspelet så kan man bara föra muspekaren över det så kommer det upp en vänsterpil, en kvadrat (stopp) och en högerpil. Trycker man på kvadraten stoppar man spelet och kan manuellt, med pilarnas hjälp, bläddra sig genom bildspelet. Vill man starta det igen trycker man bara på mittpilen (start).

Det här var alltså en test. Jag kommer nog mest att lägga ut bilder en och en som förut i mina inlägg men om jag har många bilder eller vill visa ett visst tema … då kanske det blir ett  bildspel.

Det här inlägget postades i Månskenslandet. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Bildspel över Månskenslandet

  1. hasselmark skriver:

    Det blev väl bra! Jättefina bilder.

  2. Eva skriver:

    Vilket härligt bildspel! Jag har inte sett allt tror jag, men vårbilderna räcker ju för att jag ska bli alldeles jättesugen på en ny trädgårdssäsong. Vitlysingen med fjärilarna är ju också en fantastisk bild!
    Kikade lite på din hemsida och såg att du bor i Södertälje. Min bästis bor i Huddinge och hennes man är från ST så det känns nära även om jag själv bor i Skåne.
    Ha det gott!
    Eva

  3. Ulla skriver:

    Härligt bildspel! Det är ju väldigt bra att ha den möjligheten i bloggen, det får jag nog testa någon gång.
    Kanske man ska göra bilderna ganska små från början, så slipper de krympas, det brukar ofta bli bäst. Lite jobb dock att sitta och förbereda alla bilderna då 🙂
    God Fortsättning önskar jag dig!
    Kram Ulla

  4. Agneta skriver:

    God fortsättning!
    Et bildspel är ju en utomordentligt god idé, slipper man scrolla, kan man bara luta sig lite bakåt och njuta utan ansträngning 😉
    Dock finns väl EN liten nackdel och det är att växternas namn inte finns med, men kanske det finns utrymme att lägga ut namnen i bildspelet.
    Härlig att se ditt månskensland i snötider som dessa!
    Piggar upp ordentligt och påminner oss om att våren är på gång…även om vintern också är otroligt vacker.
    Det finns många fina vintermotiv för kameran.

    Ha det så gott vännen!
    Kramen, Agneta

  5. Vad kul! Och din underbara Månskensträdgård blir ju perfekt som bildspel. Undrar om man kan göra bildspelet i blogg.se också.

  6. Liane skriver:

    Vilket härligt bildspel, jag njöt varenda minut av det =) Jag förstår till fullo varför du älskar ditt månskensland, jag blev kär bara via bildspelet hur är det då live =) Tack för att du gav en försmak av vad som väntar på oss till våren , jag hoppas på fler bildspel. Tack för dina värmande ord i mitt inlägg, önskar dig åckså en god trettondagsafton

  7. Susie Bloom skriver:

    Jättebra sätt att visa många bilder. Ska kanske göra ett bildspel när jag visar upp min ruin.
    Dina bilder från Månskenslandet var underbara och man längtar verkligen till våren nu. Det här vita som kommer ner från himmelen är inte på långa vägar så vackert som dina vita blommor!

  8. Cathy skriver:

    Jättefina bilder. Helt plötsligt måste jag skriva in namn och email även fast jag är inloggad på wordpress!?

  9. Eva skriver:

    Åh så vackra bilder från ditt underbara Månskensland, kära lillasyster!
    Julledigheten börjar gå mot sitt slut och det känns litet vemodigt även om det är skönt att arbeta också! Jag inbillar mig att det faktiskt börjar ljusna och det gör det ju också, sakta men säkert! Underbart!!!Jag vet inte om du är ledig eller jobbar, oavsett hoppas jag att du har det bra!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar från
    storasyster 🙂

  10. Anita skriver:

    Ulla … ja det blev nog inte så dumt. Tack så mycket för instruktionen!

    Eva … så roligt! Huddinge är nästgårds för mig. Har flera bekanta som bor där. För mig är det lite samma sak med Skåne. Jag har varit där så mycket så det känns som lite hemma för mig. Längtar alltid dit.
    Tack för dina fina ord … och visst längtar man till våren!

    Ulla … ja du har ju WordPress så du skulle absolut testa ett bildspel med dina vackra bilder. Jag tänkte också på att göra dom små från början men precis som du skriver, det blev ju en massa extra jobb och det orkade jag inte med.

    Agneta … man skulle ju kunna lägga in namnet på blomman på varje bild. Jag tror jag ska testa det vid tillfälle och se hur det blir. Och visst är det skönt att slippa scrolla ibland 🙂

    Slottsträdgårdsmästaren … ja du som har så många vackra bilder skulle verkligen kunna göra ett bildspel. Du får kolla upp om också blogg.se har den möjligheten. Hoppas det!

    Liane … så roligt att du längtar till våren när du ser mitt bildspel. Det gör mig glad. Och som du redan räknat ut … jag älskar mitt Månskensland 🙂

    Susie … igår kom det mycket vitt från himlen och idag kom en rejäl snöby men just nu skiner faktiskt solen. Det är tö och plusgrader och man ser att det redan börjar ta på snön på taken. Så visst känns det som vi går mot våren …

    Cathy … ja ibland försvinner de uppgifter man skrivit in och man får skriva in det igen. Vet inte varför men ibland är WordPress lite skakigt.

    Storasyster Eva … jag är också ledig idag. Hade tänkt jobba men kände för att ta en klämdag till. Från och med nästa vecka är det ju 5-dagarsveckor igen. Jag var nere i centrum förut och tyckte att ljuset var lite annorlunda, lite ljusare på något sätt. Jag vill gärna tro att det berodde på att det verkligen har vänt, för det har det ju. 🙂

  11. Åsa S skriver:

    Det var så rofullt att kunna sitta tillbakalutad och följa ditt vackra bildspel över Månskenslandet. Helt underbart, jag njöt i fulla drag av årstidernas växlingar. Även vintern passar in utmärkt i ett vitt Månskensland!
    Ser fram emot fler bildspel framöver, förutom dina övriga vackra bilder.
    Kramar från Lillsyrran

  12. Trädgårdstoken skriver:

    Jättefint bildspel! Jag fastnade…

    /Mia

  13. Anita skriver:

    Åsa … visst är det så. Vinter i ett vitt månskensland, det låter ju riktigt poetiskt. Det var roligt att träffas igår. Och nästa vecka ska vi sjunga Taube. Där finns ju många sånger att botanisera ibland, även om vi inte kom på så många igår 🙂

    Mia … så roligt att du fastnade vid mitt bildspel. Av alla platser i trädgården så är Månskenlandet den plats jag själv fastnar vid.

  14. nilla|utanpunkt skriver:

    Ett halvår senare kommer min kommentar ;-). Underbart vackert komponerat, och visst är det helt ljuvligt med vitt. Ha det gott.

  15. Ping: En tillbakablick på 2011 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  16. Ping: Blommig fredag – Min favoritfärg | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

