Hur var det möjligt … på 3 minuter

Så var det då dags för ett nytt år, 2011. Det känns lite ovant att skriva det så här på årets första dag.

Igår var det  i varje fall fortfarande 2010 och jag skulle ge fåglarna mat. Plötsligt fick jag se jetstrålen från ett plan. Den skar som en blixt genom himlen. Har aldrig sett en så strark stråle. Hade kameran bredvid mig så jag tog ett par bilder. Så satte jag på mig skorna och tittade upp och … men … hur var det möjligt! Inte ett spår av jetstrålen. Men, det hade ju bara gått ett par minuter. Fick fram kameran igen och tog ytterligare ett par bilder. På tre minuter försvann alltså jetstrålen. Dom som brukar ligga kvar så länge på himlen. Och molnen hade nästan också lösts upp under dessa tre minuter. Säkert ingen konstigt alls men det kändes märkligt.

Vid tolvslaget gick vi ut för att önska grannarna Gott Nytt År och titta på fyrverkerierna. Men inga grannas syntes till och knappt några fyrverkerier heller. Jag tog en bild som jag tyckte var fin. Den blev nämligen misslyckad som fyrverkeribild men jag tycker den ser ut som en blomma … och jag föredrar ju egentligen blommor.

Så här var i varje fall känslan vid tolvslaget. Ymnigt snöfall, ett ensamt par som huttrar i snön och en enstaka raket i fjärran.

Men nu är vi i varje fall där, i 2011! Och idag har jag beställt chilifröer från Örtagården. Bara det känns ju bra 🙂

Ett riktigt Gott Nytt 2011 till er allihopa!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hur var det möjligt … på 3 minuter

  1. Madame C skriver:

    Ett riktigt Gott Nytt Trädgårdsår 2011, Anita!
    Oj, vad kul vi ska ha det. Och Fish pepper ligger och väntar i fröpåsen:)
    Kram,
    Charlotta

  2. billan skriver:

    Önskar dig detsamma, Anita!
    Här stormade det och regnade vid tolvslaget, inte alls skönt… Inatt frös det på så nu är det snorhalt ute!
    Vilken fin årskavalkad i förra inlägget, Jag är fortfarande kvar i Växjö, återkommer till årssummeringen när jag kommer hem och har lite mer tid. Även jag har fått iväg min beställning till örtagården idag, många nya sorter blev det:)
    Vi ”ses” igen när jag åter är på hemmaplan.
    Kram!

  3. Anita skriver:

    Charlotta … ja visst ska vi ha det kul. Jag åt mina sista färska fish pepper i december. Nu längtar jag efter nästa säsong med massor av chili. Fish pepper på lax i folie är en höjdare som jag kan rekommendera.

    Kram Anita

    Billan … det ska bli spännande att höra vilka nya sorter du skickat efter. Jag har skickat efter några som jag vet att du hade förra året, bland annat Habanero Lemon och Jalapeno plus några. Jag är ju bara i början av min ”chilikarriär”.

    Kör nu försiktigt hem så ”ses” vi snart!

    Kram Anita

  4. Ett Gott Nytt År och en God fortsättning önskar jag dej!

  5. Susie Bloom skriver:

    Är det något jag bara måste ha varje år (jag som inte odlar ätbara saker egentligen) så är det chili. Och laxpaket med citron, purjolök, dill & chili grillat på altanen och serverat med färsk potatis och romsås är inte dumt. Inte dumt alls! Snart är vi förhoppningsvis där!!

  6. Åsa S skriver:

    Hej Anita,
    Gott Nytt År och God fortsättning även till dig och Thomas. Vi firade nyår i Örebro och fick se ett otroligt fint fyrverkeri vid slottet. Snö slapp vi också, det var nästan molnfritt, så fyrverkeriet kom verkligen till sin rätt. Vilken tur att vi åkte från Sötelje….
    Hoppas du får en härlig odlingssäsong även detta år, jag ser fram emot alla fina bilder.
    Snart ses vi igen, för nya utmaningar på tisdagarna!
    Kram Lillsyrran

  7. Eva skriver:

    Hej Lillasyster!
    Sista bilden här ovan ser ut som de bilder jag tog förra året när vi firade nyår hos er! Så blev det inte den här gången och det är vi ledsna för. Men soffan var ganska lagom efter feberatacken! Vi får ta nya friska tag i år! Som vår lillasyster skriver ovan kommer vi snart att ses med nya friska toner i halsen! Men första gången blir det bara något att äta och det får vi ta med själva!
    Hälsa Thomas så gott och hoppas ni får en skön trettondagsafton och helg!
    Kramar
    storasyster, Kjell och Nessie

  8. nilla|utanpunkt skriver:

    God fortsättning på det nya året! Och jag njöt av din återblick (har sparat ned din månskensrabatt, som inspiration, ursnygg komposition!).

    Många hälsningar,
    Nilla

  9. Anita skriver:

    Roland … God Fortsättning till dig också!

    Susie … dom där laxpaketen … är mina favoriter också. Jag gör såna paket året om … dofterna som slår upp när man öppnar dom … mmmm

    Lillasyster Åsa … tänk att det kan vara sådan skillnad på vädret mellan Sötelje och Örebro. Man tycker ju inte det är såå långt emellan, fast det är det väl kanske. Och snart ses vi … ska blir så kul 🙂

    Storasyster Eva … ja vi saknade er verkligen på nyårsafton. Skönt att din feberattack gav med sig och att du mår bättre nu. Vi får ta igen det nästa nyårsafton 🙂 Och snart ska vi börja sjunga igen … vårsånger, härligt!

    Nilla … så roligt att höra ifrån dig! God fortsättning till dig också! Och så glad jag blir att du sparat min Månskensrabatt och att den inspirerar dig. Det gör mig inspirerad också.

Kommentera

