Första advent …

Det är i varje fall något visst med första advent. Det är mysigt att få tända adventsgranen och det första ljuset.  Något som inte är så vanligt är att det är snö. Men det har vi i år. Massor. Kontrasten är stor mot pelargonerna som fortfarande blommar för fullt.

Och fast jag tycker det är lite väl tidigt med snö så var det kanske ändå tur att den kom i och med att vi ska få långvarig kyla. Jag var ute i torsdags och skottade upp den mjuka nysnön på rosorna så nu är dom ordentligt inbäddade.

Annars har det mest varit adventspyssel idag. Har som tradition att gå ut och plocka grön mossa till första advent och skapa ett litet landskap. Men det gick ju inte med all snö som kommit. Fast jag hade tur och fick tag i det i en blomsterhandel.

Förra året gav en av adventsstakarna upp så jag fick köpa en ny i år. Hittade en riktigt snygg en där ljusen bildar ett hjärta.

Och så var det ju adventsgranen. Nu står den där i uterummet med glittrande ljus och röda kulor.

Och strax är det dags att dricka adventskaffe med glögg. I år har vi köpt Dufvenkrooks Original. Vi har aldrig druckit den förut men jag såg i DN imorse att den fått högsta betyget i deras glöggprovning så det bådar ju gott. Om man nu kan lita på DN. Skulle kolla hockeyresultaten hur det gått för Södertälje igår och det här såg ju ganska så märkligt ut.

Alltså … Södertälje – Färjestad 6-6 med periodsiffrorna (3-0, 1-2, 2-9). Skulle man gå på periodsiffrorna skulle det blivit vinst för Färjestad med 6-11. Så läser man texten där det står att Södertälje utklassade Färjestad. Hm. Vad skulle man tro. Som tur var fanns det riktiga resultatet på ett annat ställe i tidningen, 6-2 till Södertälje.

Ha en bra fortsättning på adventskvällen!

Det här inlägget postades i Advent. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Första advent …

  1. billan skriver:

    Jag har också en hjärte-adventsstake i köket, gillar den jättemycket!
    Härligt med riktig vinter…..
    Ha en fortsatt fin adventskväll!

  2. Ruben skriver:

    Vilket stämningsfullt foto med adventsjulgranen!!
    Hoppas glöggen smakade!!
    Fortsatt glöggig advent!
    /Ruben

  3. Ulla skriver:

    Ja, vintern kom tidigt i år. Vi har också snö och kallt.
    I natt hade vi 10- och nästan ner mot nollan i uterummet, men det klarar sig fint ändå :)Så länge det inte blir minus i uterummet så går det bra.
    Vilken härlig adventsgran du har och hjärtljusstaken är också fin. Roligt med en lite annorlunda adventsljusstake, jag är lite trött på de ”vanliga” så jag har inte tagit fram dem i år 🙂
    Kram Ulla

  4. Cathy Smith skriver:

    Brrrrr, säger jag bara. Minus 10 grader imorse igen och lite snålblåst. Fast solen tittade fram och visst var det ganska vackert då, men jag är ganska frusen av mig så nu är det för kallt. Witchy fryser lite om tassarna när det blir under 10 – Roscoe älskar snön och har inga problem med kylan men han får isklumpar mellan trampdynorna istället. Han har mycket päls på tassar och mellan trampdynorna.
    Hälsn
    Cathy

  5. hasselmark skriver:

    Det ser härligt mysigt ut hos dig. Själv har jag inte kommit så långt. Hastade i dag ut med talgkulor till fåglarna – och vips så var de borta. Måste köpa flera. Massor.

  6. Eva skriver:

    Så vacker er nya adventsljustake är lillasyster! Snart är det dags för andra i advent och jag vet inte vart tiden tar vägen. På söndag ses vi i kyrkan lillasyster och då får vi sjunga för full hals! Innan dess hoppas jag att du och Thomas får sköna dagar!
    Kramar
    storasyster 🙂 🙂

  7. Leovi skriver:

    Wonderful series, I really like the framing, all very beautiful.

  8. nilla|utanpunkt skriver:

    Hej, ja, jag gjorde en liten snabbvisit p min egen blogg…måste ju se om den fortfarande finns kvar ;-). Tänk, efter några år i England tappar man adventskänslan alldeles (här firas det inte alls). Men nu blev jag riktigt sugen på lussebulle och svensk apepparkakor (gingerbread är inte alls samma sak!). Vilken tur, att jag åker hem till Sverige på Lucia!

    Ha en fin 2a advent, du!

  9. Susie Bloom skriver:

    Att den där hjärtformade adventsstaken var underbar, en sån skulle jag också kunna tänka mig. Men nu är det fullt i alla fönster – och adventsgranen var väldans vacker!! Hur smakade glöggen?
    Vi är väldigt traditionsbundna när det gäller glöggsmak, ska alltid bara ha den vanliga vinglöggen – alltså inte starkvinsglögg – och i år var den extra god faktiskt.
    Sen brukar vi testa ”årets” glögg, men hitintills är det bara blåbärsglöggen som kom för två år sen som vi gillat. Den förra året var hemsk och alldeles för spritstark så den fick vi blanda ut. Och årets med saffran står vi över!
    Däremot skulle man ju gärna ha testat liten av din hemodlade kål, det lät verkligen gott. Och dessutom är ju kål nyttigt också!
    KRAM
    Susie

  10. ÅsaV skriver:

    Härlig serie med stämningsfulla bilder!Adventsljusstaken var verkligen fin – vilket bra köp! Själva har vi bara pliktskyldigast satt upp några stjärnor i fönstren i år. All ledig tid går åt till att hitta en ny bil, eftersom våran har lagt av helt. Jisses vilken tid det tar… det finns ju några bilmärken att välja på, om man säger så. Och hur många åsikter som helst om olika bilmärken. På jobbet blir vi nästan osams när vi diskuterar vilka bilar som är bäst! 🙂 Nu längtar jag efter julefrid!

  11. Liane skriver:

    Första advent är alldeles speciell när ljuset sprids i fönstrena pepparkakorna och glöggen å så en och anna lussekatt.Härliga advent är äntligen här

  12. Spirande grönt skriver:

    Fint ljushjärta! Dufvenkroks gör väldigt god glögg, tycker jag.

    Adventshälsningar Rebecca

  13. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Nu är det redan mycket tidig Luciamorgon 🙂 Dags att krama kudden för att sova några timmar.
    Utgår fr. att du ska sjunga med kören snart igen, alla vackra sånger som denna årstiden för med sig.
    Så mycket vacker du har pyntat med, ljus i hjärtform var lite annorlunda men fint.

    Just nu i sena natten har vi -10 här i Göteborg och riktigt isigt och mycket snö så det lär bli en lugn ”lussenatt” 🙂 Annars så brukar ungdomarna festa loss ordentligt en dag som denna.

    Vill önska dig en riktigt fin Luciadag!
    Kramen, Agneta

Kommentera

