Jag har odlat brysselkål

Jag har en känsla av att antingen älskar man brysselkål eller också så tycker man inte alls om den. I vårt hus älskas den. Förr åt vi bara brysselkål till jul men varför ska man bara äta den då? Nu för tiden äter vi brysselkål så ofta vi kan.

I början av mars råkade jag gå förbi fröpåsarna på Coop. Hade redan skickat efter och inhandlat alla vårens fröer så jag skulle inte köpa några fler. Då såg jag plötsligt, i ögonvrån, en bild på brysselkål. Hm, kan man odla det själv tro. Naturligtvis kan man det, varför skulle dom annars sälja det. Jag köpte en påse.

Den 7 mars sådde jag några frön i såjord och placerade krukorna i min växtpyramid. Efter någon vecka kom dom upp, långa och rangliga. Såg inte kloka ut. Jag tänkte ”att dom där kan väl inte bli något av”. Trots belysning fortsatte dom att rangla iväg, såg ut som spagetti med ett par blad längst upp. Efter några veckor skolade jag om dom och dom fick flytta till uterummet. Nu blev dom lite kraftigare.

Jag började läsa om brysselkål och förstod att det inte var helt lättodlat. Man var verkligen tvungen att starta tidigt annars skulle det bli svårt att hinna att få några kålhuvuden som var värda att skörda. Men jag hade ju startat tidigt.

I slutet av maj planterade jag ut dom i en av pallkragarna. Jag har läst att dom vill ha lerjord men här fick dom kogödsel och vanlig planteringsjord. Och nu satte dom igång att växa. Det var helt enormt. Jag hade aldrig anat att dom skulle bli så stora. Måste erkänna en sak. Jag hade aldrig tidigare sett brysselkål i verkligheten, bara i dom där nätpåsarna på Ica så utvecklingen från rangliga spagetti till mindre träd var en aha-upplevelse för mig.

Sommaren gick och dom blev större och större. Och nu kom också huvudena i varje bladveck. Dom växte snabbt och jag insåg att jag faktiskt skulle få egen brysselkål till hösten.

I början av september åkte jag på trädgårdsresa till Normandie. Där såg jag massor med brysselkålsodlingar. Jag kände mig väldigt stolt då jag såg att brysselkålen jag hade hemma minsann var större än de normandiska proffsodlarnas.

Brysselkål kan vara lite besk och smakar bäst efter en frostknäpp. I oktober fick vi en ordentlig knäpp och det var dags att skörda de första.

Så fasta och fina dom var. Bara känslan att höra det ”höga gnisslande ljudet” när man drar med fingret över kålen var fantastisk. Dom som ligger i nätkassarna gnisslar minsann inte alls så högt, om dom nu gnisslar alls. Och inte är dom så fasta och friskt gröna som de nyskördade heller. Visserligen hade kålfjärilens larver mumsat lite här och där men det var marginellt. Det var bara att ta bort ett blad lite här och där så var dom alldeles släta och fina.

Jag kokade dom i vatten med lite salt och en gnutta socker. En liten stund bara, så dom fortfarande hade tuggmotstånd. Sedan åt vi dom med lite smör. Dom smakade himmelskt.

Nu äter vi brysselkål varje helg. Vi äter dom till varmrätten eller så äter vi dom som förrätt med pocherat ägg. Fantastiskt gott. Två stycken brysselkålsstockar har jag och dom har gett massor med skörd redan och jag har massor kvar att skörda. Det bästa med brysselkål är att man kan skörda den hela vintern. Dom ser väl inte så vackra ut just nu men vad gör det.

I somras, när jag såg hur stora dom blev bestämde jag mig för att det var första och enda gången jag odlade brysselkål. Men efter att ha avnjutit dom så tror jag inte att jag kommer att kunna avstå. I värsta fall får jag väl utöka med en pallkrage till, så att brysselkålen kan få en egen och inte behöver inkräkta på de andra fyra där jag planerar att ha massor med annat gott. Och när man ser novembersolen skina genom ett av de jättelika bladen och ser de frostnupna kålhuvudena gömma sig därinne, då kan man inte bli annat än lycklig 🙂

Det blir nog brysselkål nästa år också!

Det här inlägget postades i Brysselkål, Frösådder, Grönsaker. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Jag har odlat brysselkål

  1. billan skriver:

    Det där ser ut att passa mig, måste absolut testa nästa år. Hur många plantor satte du?
    Härligt med grönt som har lång skördetid. Jag har sparat mina jordärtskockor så att dom skulle få vara i jorden så länge som möjligt, ångrar mig lite idag…. Det verkar inte så troligt att jag hittar dom där under snötäcket……:(
    Tack för härliga och inspirerande bilder i vintermörkret!

  2. Ruben skriver:

    Näe, nu blev jag sugen på brysselkål!!! Tycker också att den är jättegod. Tyvärr finns det två läger i denna familj, det finns faktiskt de som föredrar broccoli – hur dum får man vara??? Verkligen fina bilder!
    Ha det gott – brysselkålsgott!
    /Ruben

  3. Anita skriver:

    Billan … jag sådde bara 6 frön och 4 grodde. Jag planterade ut 2 st i pallkrage (det är de jag skördar för fullt av) medan 2 st hamnade ute i rabatten med lerjord (vilket ska vara det idealiska). Men … de jag satte i rabatten har inte alls utvecklats lika bra, dom har huvuden men dom är väldigt små. Kommer att skörda dom senare i år men jag vet inte hur dom kommer att smaka. Hos mig verkar det vara kogödsel och planteringsgjord på påse som är det bästa. Den upphöjda bädden i form av pallkrage tror jag dessutom gör sitt till. Jag tror att om du ska pröva brysselkål bör ha en upphöjd bädd. Du bör nog så dom i slutet av februari (eller då du sår din chili) då dom måste ha lång tid på sig för att bära huvuden.

    Dom verkar klara riktigt kallt väder. Efter -12 hos oss ser dom oförskämt fräscha ut och jag räknar med att skörda ända fram till jul. I södra Sverige kan man skörda dom till mars. Hos oss fram till december/januari och jag tippar att hos dig fram till november/december. Dom mår dessutom bara bra med ett snötäcke. Men man måste ju ha möjlighet att hitta dom under snötäcket förstås.

    Hör gärna av dig om du vill veta mer om brysselkål! Jag vill gärna veta mer om jordärtskockor. Hör nog av mig till dig.

    Ruben … broccoli är inte dumt det heller men brysselkål … mmmm. Du måste övertyga det andra lägret i din familj att brysselkål är fantastiskt gott. Servera den gärna med pocherat ägg och lite smält smör så kommer dom att bli frälsta. Kom bara ihåg att ha lite socker i vattnet när du kokar den. För om man är det minsta känslig mot beskheten i brysselkålen så kan det vara avgörande. Och sockret tar bort beskheten. Och när man odlar dom själv så blir dom bara helt fantastiska jämfört med de man köper i affären. Varför inte odla en stock för att övertyga dom. Jag lovar … du kommer inte att bli besviken. En enda stock … du får samtidigt plats med massor av broccoli.

  4. Ulla skriver:

    Mums, jag älskar brysselkål, tycker det är jättegott. Men det blir nog lite svårt att odla på balkongen, så jag får fortsätta nöja mig med ”köpebryssel” 🙂
    Det där med socker i kokvattnet kände jag inte till, det ska jag prova nästa gång.
    Hoppas du känner dig bättre nu och ha en fortsatt skön helg.
    Kram Ulla

  5. Åsa S skriver:

    Brysselkål är inte min älsklingsgrönsak precis, men just idag ska vi faktiskt ha det när ungdomarna kommer på middag. Bra med tipset om lite socker i vattnet, det ska jag se till att ha, så kanske även jag får brysselkål som favorit.
    Något att prova att odla på kolonin nästa år kanske.
    Hoppas vi ses på tisdag. Jag hittar tyvärr inte mina julnoter, men som tur är håller du ju ordning på vår websida, så jag kan göra nya utskrifter.
    Kram från lillsyrran.

  6. Maria Arvidsson skriver:

    Nu blev jag också sugen på att odla brysselkål. Jag lägger till det till listan. 🙂

    /Mia

  7. Anita skriver:

    Ulla … på balkongen skulle det nog bli lite svårt för dom blir ju enorma. Fast, har man haft änglatrumpet så är man ju van med mindre träd 🙂

    Åsa … så lustigt att ni skulle ha brysselkål i lördags. Hoppas den smakade gott. Jag tror att det vore idealiskt att pröva på och odla en eller två stockar på er koloni. Och imorgon ses vi. Jag längtar efter att sjunga då jag missade förra tisdagen.

    Maria … så roligt. Kom bara ihåg att så den tidigt.

    Tack för era kommentarer. Har studerat lite om brysselkål i en engelsk trädgårdstidning och det finns flera olika sorter när det gäller skörden. Tidig, mellan och sen. Jag har ingen aning om vad jag har men då vi snart närmar oss december och kålhuvudena är lika spänstiga och fina så får man nog anta att det är den sena sorten. Det kanske bara är de som hinner bli klara här hos oss i Sverige också.

  8. ÅsaV skriver:

    Brysselkål har aldrig varit någon favoritgrönsak för mig… men din beskrivning lät ju så frestande att jag nog måste ge dem en chans till. Fast då blir det nog ur en nätpåse från ICA, trots brist på gnissel, tuggmotstånd och grönska! 😉

    Kul att läsa om dina odlingsbestyr!

  9. Lisbeth skriver:

    Imponerande! Kul att läsa om din odling….jag måste erkänna att jag har heller aldrig sett brysselkål i verkligheten. 🙂
    Mycket har jag odlat men aldrig det. Nu blir jag också sugen på att prova.

  10. Cathy skriver:

    Jag älskar också brysselkål, men min man (som växt upp i England och lidit av sönderkokta grönsaker i skolbespisningen) avskyr dem så det blir inte så ofta vi äter sådana. Men lite kul vore det allt att prova att odla. Lerjord har vi ju gott om 🙂
    Hoppas på att lite mer solsken kommer framöver, de senaste dagarna har varit mer än lovligt grå.
    Kram Cathy

  11. Madame C skriver:

    Men det är ju fantastiskt, Anita! Jag har odlat brysselkål (röd) ett år, och efter ditt fina inlägg får det nog bli brysselkål igen nästa år! Kanske man skulle satsa på en tidig och en sen sort. Det är ju rasande trevligt att ha något att skörda så här års. Här är det bara purjo och jordärtskockor kvar…
    Ha det gott,
    Charlotta

  12. Eva skriver:

    Kära lillasyster! Idag vet du att vår lillasyster Åsa inte blev omvänd när det gäller brysselkål! 🙂 🙂 Jag äter det, men inte med samma välbehag som du söstra mi! 🙂 Det är roligt att sjunga julsånger även om det blir litet fel då och då, men då får vi oss så goa skratt! Hihihihihihihi 🙂
    Vädret är litet grått, men vad gör det för var dag som går kommer vi närmare vår matlagningsdag och den ser vi fram mot med glädje!
    Hälsa Thomas så jättemycket!

    Kramar
    storasyster

  13. hasselmark skriver:

    Brysselkål är min favorit också. Herr´n i huset gillar blomkål bäst, så jag serverar båda. Rullade i smör förstås…

  14. Spirande grönt skriver:

    Två sådana skulle jag inte tacka nej till! Tillhör gillar-brysselkål-skaran:)

    Trevlig torsdagkväll,

    Rebecca

  15. Anita skriver:

    Åsa … ja du kan ju försöka. Men det blir aldrig detsamma som egenodlad. Jag bjöd en brysselkålsfantast på en av mina igår och han påstod att det var den godaste brysselkål han ätit. Och han har ätit mååånga. Alla i nätpåsar dock. Men när mina är slut så blir det nätpåskål igen. För brysselkål kan jag inte vara utan.

    Lisbeth … prova gärna, du blir inte besviken om du hör till dem som gillar brysselkål. Men kom ihåg att så tidigt och även plantera ut dom tidigt.

    Charlotta … En röd sort, nu blev jag riktigt nyfiken. Och det är en bra idé att odla både tidig och sen, då kan man ju njuta länge. I år ska jag nog inte bara köpa första bästa påse med frö utan kolla i frökatalogerna vilka spännande sorter som kan finnas.

    Eva … nu är det bara en vecka kvar tills vi ses och ska komponera ihop en meny tillsammans. Visst ska det bli roligt. Jag kan gissa att det inte blir brysselkål på menyn 😉

    Hasselmark … oj … nu vattnas det i munnen när jag tänkter på brysselkol rullad i smör. Kan tänka mig att blomkål rullad i smör inte är fel det heller.

    Rebecca … så roligt att du också hör till brysselkålsälskarna. Hoppas du får möjlighet att äta nyskördad någon gång.

    Tack alla för att ni tittade in. Just nu regnar det här men dom har hotat med riktigt kallt väder i slutet av veckan. Fast brysselkålen klarar sig säkert bra ändå. Det är ju fördelen att dom sitter på stockar. Då kan man ju skörda även om det skulle bli tjäle i jorden och massor med snö. Jag blir bara mer och mer förtjust i brysselkål 🙂

    /Anita

  16. Britt skriver:

    Brysselkål är ingen favorit men de var vackra i nov solen//Britt

  17. Linda skriver:

    Åh, det här behövde jag läsa. Jag var för sent ute och fick inga huvuden. Har ingen lerjord och har fått höra att jag kan glömma brysselkål, men jag vill och tydligen fungerar det ändå. Tack för inspirationen. Får jag fråga vilka sorter du odlar och vilken som har fungerat bäst?

    Solsken
    //Linda

Kommentera

