Allhelgonatid …

Så har vi då tänt ljus igen. Ljus för att minnas våra kära. Fast jag behöver inte en speciell dag för att minnas, mina kära finns alltid hos mig. Så är det och så skrev jag i min Allhelgonadikt år 2009.

Vi vaknade till en rimfrostmorgon. Blå himmel och ingen vind. En mycket vacker allhelgonadag. Innan vi åkte till kyrkogårdarna förberedde vi kvällens huvudrätt och dessert, Boef bourguignon och apfelstrudel.

Innan vi åkte för att tända ljus tittade jag ut i uterummet. Där stod helgbuketten och lyste i orange i solen.

Vi började med att åka till Grödinge kyrkogård. Lilla Kyrksjön låg som vanligt stilla och naturen speglade sig i vattnet …

När vi smyckat graven gick vi en stund på kyrkogården. Allt var så lugnt och stilla. Fridfullt är nog rätt ord. Naturen var så vacker i den nedåtgående solen.

Sedan åkte vi till Södertälje kyrkogård. Nu började solen dala snabbare och snabbare. Det här är en av de vackraste kvällarna när alla ljus börjar tändas på kyrkogårdarna. Kanske inte fel att få se det från ovan …

Men vi stannade på marken. I minneslunden var det som vanligt ofantligt vackert med alla ljus runt den lilla dammen …

Och lite magiskt var det att se att ett av ljusen ”stod på vattnet” …

Efter att ha kännt lugnet och stillheten så åkte vi hem och åt vår lördagsmiddag. Huvudrätten och desserten var ju redan förberedd och till förrätt blev det egenodlad brysselkål med pocherat ägg. En favorit.

Jag hoppas att ni alla haft en bra allhelgonahelg och att ni får en fortsatt skön helg.

Det här inlägget postades i Allhelgona. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Allhelgonatid …

  1. billan skriver:

    Tänkte på dig och din dikt när jag igår tände ljus på mors och fars grav. Mindes dina rader från förra året, de gjorde ett starkt intryck på mig.
    Vi hade planerat att äta en god Porterstek här på torpet igår, men jag glömde portern hemma. Köttbiten åkte in i frysen till nästa torparhelg och det blev ugnsfalukorv med äpplen, lök och hemgjort mos till. Inte fullt så festlig huvudrätt som den ni avnjöt…. Créme Brulén efteråt höjde dock ”helg-statusen” en aning:)
    God fortsättning på helgen!

  2. Susie Bloom skriver:

    Vilka fantastiskt vackra och stämningsfulla bilder!
    Vi gjorde som ni, åt lite extra gott. Det blev färsk sparris m. parmesan, romsås och räkor och därefter ugnsstekt laxfilé (från fiskarn i Sysne där vi varit på dagen) med nöttäcke samt sparrisklyftpotatis. Till det blev det ett gott smakstarkt vitt vin. Ingen efterrätt dock, annat än clementiner.

  3. Ulla skriver:

    Det är en vacker helg Allhelgonahelgen, då vi minns våra nära och kära. Vi var också på kyrkogården och det är en alldeles speciell stämning där då.
    Björkarna som speglar sig i vattnet, den bilden är så vacker!
    Kram Ulla

Kommentera

