Pelargonsummering 2010

Så var det dags att summera hur det gick för några av mina (ca 60 st) ”måste-blommor”, pelargonerna.

I slutet av februari planterade jag om mina pelargoner medan snön låg metertjock ute. I april var det dags för Nordiska Trädgårdar i Älvsjö och där avslöjades det att årets pelargon återigen var en hel grupp, nämligen äggskalspelargonerna.

Jag har en trogen äggskalspelargon som jag haft i många år.  Den har blommat rikligt även i år … hon heter Gemma.

I början av maj blommade Dr Westerlund flitigt. Den blommade i hela juni men i juli lade den av för säsongen. Men den har vuxit bra och är grön och fin. Den är uppstammad och har fått en kraftig krona, lite för kraftig i förhållande till stammen. Jag ska ta och klippa in den lite inför vinterförvaringen.

Pelargoner som blommar rikligt från tidig vår till sen höst är stjärnpelargonerna. En som jag haft i många år är Vancouver Centennial.

Den är vacker i sitt bladverk med sina ”lönnlövsliknande” blad. Blommorna är tegelröda och sitter kvar trots att dom börjar vissna. Det är jättebra för röda pelargoner kan färga av sig hiskeligt när dom faller ner på golv, mattor etc. Och så är den kompakt i sitt växtsätt, ränner inte iväg som många andra.

Vi fortsätter med stjärnpelargoner och nu tar vi den röda, ”Röd Glitter”.  Blommorna är rödare än Vancouver Centennials och … dom faller lätt av. Trampade på en senast idag. Den är heller inte lika kompakt i växtsättet utan ränner lätt iväg. Man får hålla efter den lite med saxen så den grenar ut sig. Men den är oerhört tacksam för den blommar, blommar och blommar.

Nästa stjärnpelargon är vit och heter Graffiti White.  Den är väldigt lik Röd Glitter i växtsättet och blommar lika rikligt … och släpper bladen.

I maj hände det något märkligt. Röd Glitter och Graffiti White står bredvid varandra och plötsligt dök det upp ett skott i den ”röda krukan” med vitröda blommor. Det verkade som om dom fattat tycke för varandra och förlustat sig. Och det var ju bra tajming då det blev lite äggskalskänsla över blomman, årets pelargon. Och det var ingen tillfällig blomma. Det här skottet fortsatte att blomma med dessa vitröda äggskals -blommor hela sommaren.

Gula pelargoner har jag alltid. I vintras fick jag ullöss på min Creamery så den slängde jag. Jag köpte ett nytt skott på Nordiska trädgårdar men det har ännu inte vuxit till sig. Ett fåtal blommor blev det. En som däremot blommat rikligt är den krämfärgade ”French Vanilla”.

Och en annan gul favorit (där blommorna är mycket gulare än på French Vanilla och Creamery) är ”Bothams Surprise”. Även den har blommat väldigt rikligt i år. Jag hoppas den övervintrar även i år. Den kan vara lite svår och brukar framförallt vara svår att få tag i.

En pelargon som passar fint ihop med blekgula blommor är ”Blue Wonder” som jag haft i många år. Den är väldigt lättskött och blommar rikligt från tidig vår till sen höst.

I ”Asarna -serien” har jag två pelargoner. Den ena är Asarnas Asgård. Den har jag haft problem med för den ränner gärna iväg på skrangliga stänglar hur mycket jag än toppar den. Den har jag därför stammat upp och det har gått väldigt bra.  Den här bilden tog jag idag. Blomman börjar vissna men man får ändå en uppfattning om hur den ser ut.

Den andra är Asarnas Ratatosk. Den liknar Asgård men blomman är lite mörkare i färgen.

En pelargon som jag köpte för två år sedan är ”Single new life”. Den har jättefina blommor men den ränner iväg och kommer (om den överlever vinterförvaringen) att nästa år bli uppstammad.

Ett par hängpelargoner har jag haft i år. En köpte jag som stickling på Nordiska Trädgårdar och den heter PAC Viva Carolina. Den har jättefina blommor, vita med lite rosa. Den har ett kompakt och fint växtsätt för att vara hängpelargon och jag tror att den kommer att bli väldigt fin om den klarar vintern. Dessvärre har jag missat att fotografera den och den här bilden (på en ännu ej utslagen blomma) tog jag idag.

Den andra hängpelargonen köpte jag på Plantagen. Det står att den heter Pink & White vilket tycker jag låter lite tveksamt. Men rosa och vit är den så det stämmer ju. Den kastar jättelånga revor och är inte speciellt kompakt men blommar rikligt och blommorna är väldigt fina. Men jag är tveksam till om den kommer att klara vintern. Det visar sig.

Avslutningsvis ett par okända. Såna där man köper utan namn. En blev riktigt lyckad. Jag köpte den för 20 kronor och den har blommat hur mycket som helst. Och blommorna är jättefina. Den här bilden tog jag igår. Den har nu blommat ut och de här två blommorna var de enda som fanns kvar.

Och avslutningsvis min absoluta favorit sedan många år. En rent vit. Jag har två sedan tidigare och köpte en till … för 20 kronor. Jag har ingen aning om vad det är för sort men det gör ingenting.

Det här var några av årets pelargoner. Jag har många fler men det går ju inte att skriva om alla. En sak är i varje fall klar … jag älskar pelargoner 🙂

Det här inlägget postades i Pelargoner, Summering av sommaren 2010. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Pelargonsummering 2010

  1. Madame C skriver:

    Himmel, Anita, vad många fina du har! Helt ljuvliga är de allihop:)
    Ha det gott,
    Charlotta

  2. Cathy skriver:

    Aha, de två sticklingar jag köpte på en plantskola här i Hässelby är alltså sjärnpelargoner. Jag köpte dem mest för att bladen är så fina. Annars har jag bara haft ett par stycken i år. Hängpelargonen PAC Blue Sybil har vi haft i 8 år ungefär och så två vanliga okända pelargoner, också köpta på plantskolan men utan namn. Jag har tagit ett sabbatsår från pelargoner och trädgård i år känns det som. Motivationen har inte varit lika stark som tidigare men jag hoppas komma igen nästa år. Hoppas på en jämnare bättre växt säsong. Våren i år var nog för kall och torr och sedan extrem hetta istället. Mina blommor har inte trivts riktigt.

    Blue Wonder, Bothams surprise och French Vanilla hade jag för några år sedan men de ville inte övervintra. Pelargoner är fina så nästa år kanske jag kör igång igen 🙂
    Ha en bra vecka, idag skiner solen och det var +6 grader inatt.
    Kram
    Cathy

  3. Elisabeth skriver:

    Pelargoner… det är Du och Lasse Anrell alltså?! 🙂
    Den blåa föll jag för *noterar namnet*.

    Ha dä gött!
    E.

  4. Anita skriver:

    Charlotta … jag skulle gärna ha ännu fler men … man måste ju få plats själv också i uterummet 🙂

    Cathy … ibland måste man ta ett sabbatsår. Jag har gjort det från lökplanterandet i år. Fast det är planerat. Jag brukar vara lite ”vartannat-år-löksättare”. Jag har ju begränsat med plats och behöver därför två år för att se hur dom ”passar in”. Men nästa år är det dags igen.

    Elisabeth … jovisst är det så 🙂 Och den blå är mer rosalila än blå men jättefin. Rekommenderas.

  5. Annika skriver:

    Helt ljuvliga bilder på dina pelargoner. Så många vackra det finns… kan inte namnet på en endaste… nästan 😉 Den där ”Blue Wonder”… är den vanlig eller svår att få tag på? Undrar en som blev smått kär… i den där… blå 🙂

  6. Anita skriver:

    Annika … jag tror inte att Blue Wonder går att få tag i i ”vanliga blomsterhandlar” som säljer pelargoner. Dom har ju ofta inga namnskyltar heller. Men på trädgårdsmässor kan man ofta få tag på den. Och så kan man beställa den på nätet. Det fungerar ofta väldigt bra att köpa sticklingar via Internet. Dom klarar leveransen bra. Om du går in på rockdala.com så kan du skicka efter en katalog och där finns den garanterat med för det är där jag köpt min.

    Hoppas du får tag i den för den är väldigt fin och helt ljuvlig ihop med ljust gula blommor.

  7. Ulla skriver:

    Så många härliga pelargoner du har! Jag har inte så många, men jag älskar också pelargoner. De är tåliga.
    Vi var borta i två veckor nu och mina hade klarat sig fint i uterummet, utan vatten 🙂
    Kram Ulla

  8. billan skriver:

    Det här inlägget var mumma för en pelargontant som jag….:)
    Fantastiskt med ”Röd Glitter och Grafity White bebisen”. Du har väl döpt den och tagit sticklingar från den??? Den var ju jättesöt!
    Jag förstår att du är glad åt dina 20 kronors blommor, den rosa-vita är helt underbar.

    Nu blir det till att hålla tummarna att de är ena riktiga överlevare som klarar vinterförvaringen…..
    Kram från en till som älskar pelargoner 🙂

  9. Anita skriver:

    Ulla … det är det som är så bra med pelargoner, att dom klarar sig utan vatten under en längre tid. Men två veckor, det var ju fantastiskt länge, det har väl ändå varit varmt i ditt uterum när solen legat på.

    Billan … visst är det härligt att vara pelargontant 🙂 Jag har inte döpt den nya pelargonen ännu och jag har inte tagit stickling heller. Det är än så länge bara ett enda skott/gren och jag har inte velat toppa det för jag är så rädd att den inte ska gilla det. Men du kan vara övertygad om att jag kommer att vårda pelargonbebisen ömt. Rapport kommer i vår om hur det gått.

Kommentera

