Ett par lyckade ettåringar …

Även om det fortfarande blommar i rabatterna så börjar det så smått bli dags att summera sommaren 2010. Jag tänkte börja med ett par ettåringar.

Ettåring nummer 1 – Glansmalva – Anoda cristata

Det var vinter och jag hade skickat efter Impectas frökatalog för 2010. På framsidan lyste tre vita blommor emot mig. Rent vita med vit mittpunkt och runt den en ljust grön stjärna. Den skulle jag ha till mitt Månskensland.

Jag sådde den redan i början av februari för att få tidig blomning. Grobarheten var hög och snart började det spira i krukorna. Jag kunde konstatera att jag gott och väl kunde väntat en månad för den rände iväg ganska snabbt. Men jag klippte den och satte ner de avklippta skotten i samma kruka och fick på så sätt buskiga och fina plantor.

När första blomman dök upp blev jag lite besviken. Så liten den var. Jag hade nog föreställt mig en större blomma när jag sett bilden. Men, det stod faktiskt att den inte skulle vara med än 5 cm i diameter så det stämde. Jag hade nog bara inte velat läsa det.

Jag planterade den redan i mitten av maj och den började blomma … och blomma … och blomma. Den har blommat hela sommaren och den blommar fortfarande (mitten av september) med massor av blommor och verkar inte ha några som helst planer på att ge upp. Den är, hos mig, ca 70-80 cm hög. Stjälkarna är kraftiga och trots hårt regn och blåst så har inte en enda stjälk lagt sig ner. Jag prövade också att klippa ner den för att se hur den reagerade och det gick alldeles utmärkt. Den växte snabbt upp igen, buskigare än tidigare och blommade … och blommade. Besvikelsen jag kände när jag såg första blomman är nu borta. Den har varit så tacksam. Den rena vita färgen har gjort att den lyst i sommarkvällarna och fortsätter att så göra när höstmörkret nu kryper runt knutarna. Det här är en ettåring jag definitivt ska ha nästa år också. Men jag ska inte så den förrän i mitten av mars, jag tror den kommer att blomma tidigt ändå.

Ettåring nummer 2 – Svartöga ‘Susanna’ – Thunbergia alata

Den här fröpåsen råkade jag se när jag var på Coop och skulle köpa något helt annat, kommer inte ihåg vad. Svartöga har jag haft förut men då det klassiska i olika gula fäger. Ett vitt svartöga skulle man ju kunna testa att ha klänga på olika ställen i Månskenslandet. Sagt och gjort. Jag sådde också dessa frön tidigt, i mitten av februari, i Rootrainers. I början av mars hade dom fått fina rötter och jag planterade om dom i större krukor.  Efter ett tag fick dom flytta ut i uterummet och dom växte väldigt fint, blev täta och fina med mörkgrönt, friskt bladverk. Den 4 april så upptäckte jag den första blomman.

När risken för nattfrost var över fick dom flytta ut i Månskenslandet. Jag lät en klänga i det lilla nyinköpta äppelträdets stödpinne. En lade jag ner så att den krypande fick leta sig fram längs jorden. En fick klänga i ett svart klättertorn. Det här blev väldigt lyckat. Den har blommat med massor av blommor sedan maj och blommar fortfarande. Nu börjar bladen bli lite gula … men det är ju faktiskt mitten av september så det är kanske inte så konstigt. Det här är en ettåring jag ska satsa på nästa år också. Väldigt bra för att få höjd i Månskenslandet och samtidigt en rik blomning. Här syns den klänga tillsammans med vidjehortensian ‘Annabelle’ och den vita rosen ‘Yvonne Rabier’.

En mindre lyckad frösådd i år var klockrankan. Den växte och blev jättehög men inte en enda blomma. Det var precis som om den tyckte det blev höst väldigt tidigt för redan i slutet av juli började bladen bli röda och det har inte hänt förut.  Men allt kan ju inte bli lyckat 🙂

Det här inlägget postades i Ettårsväxter, Månskenslandet, Summering av sommaren 2010, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Ett par lyckade ettåringar …

  1. Susie Bloom skriver:

    Vilken jättebra växtberättelse!
    Önskar att fler kunde göra som du. Själv drar jag ju inte upp några frön, men man kan ju berätta om dom inköp man gjort också. Alltså, du får ursäkta, jag plankar din idé!
    Susie

  2. Ruben skriver:

    Svartögat har jag odlat vissa år, men i år hoppade jag över (man behöver ju inte så alla växter varje år). Det har varit den vanliga gula. Till våren blir det nog sådd igen för det är en tacksam växt. Om din bild, där den är blekgul, stämmer i färgerna får jag försöka få tag i just den färgen, för den är jättefin!
    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Anita skriver:

    Susie … du får så gärna planka min idé. Tycker själv det är jätteintressant att läsa växtberättelser. Ska bli spännande att läsa hos dig.

    Ruben … bilden både stämmer och stämmer inte … De första trevande blommorna hade faktiskt dragning åt blekt gult och jag trodde inte alls den skulle bli kritvit som den var på bilden på påsen. Men det var när den blommade i uterummet. När jag planterade ut den så blev de nya blommorna vita ja rent av kritvita som på den nedre bilden. Men … jag har bestämt för mig att det ska finnas en blekt gul variant. Den skulle jag också vilja ha, den skulle passa tillsammans med min blekt gula krasse Milkmaid. Jag ska forska i det. Om jag hittar någon sådan hör jag av mig.

  4. Susie Bloom skriver:

    Nu har jag skrivit om några favoritväxter på min blogg. Jag började inlägget med att tala om att jag fått idén hos dig och så la jag in en länk hit. Hoppas det är OK?

  5. Ulla skriver:

    Malvor tycker jag jättemycket om, det är härliga blommor.
    Så fin den är Glansmalvan. Malvorna går ju fint att ha i krukor också, det har jag haft flera gånger.
    Mina klockrankesådder ville sig inte alls i år, så jag gav upp dem.
    I Botaniska trädgården hade de fina klockrankor med vita blommor, dock inte så många blommor där heller.
    Men visst är det spännande med sådder, man vet aldrig riktigt hur det ska bli, från år till år 🙂
    Kram Ulla

  6. Anita skriver:

    Susie … har just läst dina växtberättelser och skrivit hos dig. Gissa om jag är imponerad av ditt ”Bröllopstårtsträd”.

    Ulla … vet du vad. Jag har haft stor bortrensningsdag idag. Tomater och utblommade ettåringar är nu ett minne blott. Stod och tittade på klockrankan och funderade på om jag skulle passa på och ta bort den också. Då fick jag se 6 st knoppar. Stora och på väg att slå ut. Dessutom fanns där flera mindre knoppar. Så nu får den stå kvar ett tag till. Den brukar klara lite frostknäppar så förhoppningsvis får jag njuta av några klockor innan hösten är här på allvar.

  7. Spirande grönt skriver:

    Vilka ljuvliga ettåringar! Malvan får jag nog ta och skriva upp på inköpslistan:)

    Ha en fin vecka,

    Rebecca

  8. Madame C skriver:

    Hm, månskensrabatt…. Nu fick jag något nytt att fundera på:)

    Tack så hemskt mycket för fina och utförliga tips!!! Du verkar ju ha hittat några riktiga darlings;)

    Ha det gott,
    Charlotta

  9. nilla|utanpunkt skriver:

    Åh tack, nu fick jag mig en skön dos ljuvliga bilder igen. Behövdes. På återseende!

  10. Eva skriver:

    Hej allra käraste lillasyster!
    Tänk jag har också fina bilder på din Svartöga från en trevlig dag hos er i somras! Så glad jag blir när jag ser den! 🙂 🙂 Jag har kanske fångat upp några av de andra vackra, vita blommorna från din trädgård på bild också, men jag vet inte. Vi får kolla när ni kommer förbi framöver!
    Hoppas du får en underbar helg i Roslagen!!
    Hälsa Thomas så jättemycket!
    Kramar
    Storasyster

  11. hasselmark skriver:

    Glansmalva är antecknat!

  12. Cathy skriver:

    Oh, den lilla tunbergian är bedårande. Måste prova en sån nästa år. Rudbeckian Goldsturm är nog en av de allra bästa perenner vi köpt, och på Bauhaus till och med 🙂 den blommar fortfarande för fullt och sprider sig lagom. En härlig färgklick såhär i höstrusket. Idag är det verkligen rusk! Fast vi har haft lite sol på förmiddagen och igår var det nästan 20 grader varmt! SMHI hade helt fel den här gången och det tackar vi för.
    Ha en trevlig kväll.

    Kram Cathy

  13. Anita skriver:

    Rebecca … ja den kan jag rekommendera …

    Charlotta … en månskensrabatt ska du absolut ha ..

    Nilla … så roligt att höra ifrån dig. Hoppas du har det bra.

    Eva … jo jag minns att du gick där och stack ner kameran bland de vita svartögonen.

    Hasselmark … så bra …

    Cathy … Goldsturm låter intressant. Själv har jag haft rusk mest hela helgen. Varit i Roslagen. Åkte ifrån solen till molnen igår och ifrån solen till molnen idag. Men, det har varit en härlig helg ändå.

  14. Fredrik skriver:

    Hej.
    Jag har också köpt Glansmalva 2010 men glömde sätta dom då. Nu, feb 2011, orkade jag inte vänta längre och satte frön av alla möjliga sorter i små mini växthus. Glansmalvan stack iväg direkt upp i växthustaket och jag fick plantera om dom i fria krukor. Jag visste inte riktigt vad jag gett mig in på och och tänkte hur stora blir dom (förra året gjorde jag samma fel med ”blommanfördagen”) sökte därför ”Glansmalva” på internet, och fann din ”trädgårdsblogg”. Jag skulle vilja veta när klippte du ner dom första gången, jag klipte ner några ”blommanfördagen” förra året och dom dog direkt.??

    Jag ska genast läsa vidare på bloggen nu när det börjar likna vår igen!

    /Fredrik

  15. Ping: Blommig fredag – Mina bästa frötips | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

