Hemma igen …

Oj … för första (men definitivt inte sista om jag själv får bestämma) gången har jag varit på en höstträdgårdsresa. Den gick till det sköna Normandie i Frankrike.  Lite längre fram i höst kommer det en reseberättelse med bilder och information om resan men jag kan inte låta bli att redan nu lägga ut ett par små smakprov.

Den 30 maj 2001 var jag i Claude Monets trädgård i Giverny och sedan dess har jag alltid drömt om att få åka tillbaka i september och nu blev det av. Vi hade högsommarvärme och det var alldeles lugnt och stilla. Speglingarna i den kända dammen var fantastiska.

Och jag kom underfund med att jag bara måste ha dahlior. Det fanns massor i Monets trädgård men den här bilden är från den underbara köksträdgården i Jardin du Château de Miromesnil.

Men det behöver inte vara blommor för att det ska bli färg. Den här bilden tog jag en tidig morgon i trädgården Jardin de Valérianes.

Och gräs har jag sett i mängder. Och fängslats av. Här en målerisk vy från trädgården Clos du Coudray.

I trädgården Le Vasterival fick jag lära mig att det finns mängder med olika slags hortensior. Den här var lite rolig. Den var vackert himmelsblå när den stod i sin fagraste blomning men sedan gick den över i grönt och var ju faktiskt riktigt vacker då också.

Vi bodde förnämligt i den lilla byn Forges-Les-Eaux och i närheten av hotellet låg det små sjöar. Den här bilden är från en tidig morgonpromenad vid Lac de l’Andelle.

Maten var förträfflig och man utsattes för många matfrestelser (fast just här var det enbart ”fönsterdrägling” som gällde).

Kulturella var vi också. Vi besökte Rouen där denna lite annorlunda bild av katedralen är tagen.

Och avslutningsbilden får bli på en bedårande liten vit kattunge som vi stiftade bekantskap med i Jardins d’Angélique. Den vägrade att låta sig fotograferas. Jag tog ca 30 suddiga bilder men här stod den åtminstone still. Liten och vit med den mjukaste päls man kan tänka sig.

Och nu är man tillbaka i gamla Sverige. Inte fel det heller. Borta bra men hemma bäst. Men efter denna resa kan man ta sig an hösten och vintern med fulladdade batterier. Jag drömmer redan om att få göra en höstresa nästa år.

Ha en härlig helg 🙂

Det här inlägget postades i Frankrike, Normandie, Trädgårdsresor. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Hemma igen …

  1. Ruben skriver:

    Kul att dahlian börjar få upprättelse!! Det finns visserligen hemska dahliaplanteringar, men det finns fantastiskt fina också!!!
    Ha det gott och välkommen hem!
    /Ruben

  2. Cathy skriver:

    Oh vilka härliga bilder. Var det en sån där organiserad trädgårdsresa det här med? Vem ordnade det och hur mycket kostade det? Kanske man skulle hänga med någon gång. Hösten är oftast lättare för mig, inga fröodlingar att fundera över 🙂
    Vi far till England i oktober och jag hoppas vädret håller sig någotsånär.
    Ha en härlig helg, vädret ser ju ganska bra ut framöver. Vi har haft sol i hela 3 dagar nu.
    Kram Cathy

  3. Anita skriver:

    Ruben … jag tänkte sätta mina dahlior i ”utblommade” rabatter … så kan dom komma som glädjespridare när annat blommat ut. Och visst finns det hemska … men de jag såg i Frankrike var helt ljuvliga.

    Cathy … jodå, det var en organiserad trädgårdsresa. Tittar in till dig så ska du få lite mer info.

  4. Liane skriver:

    Vilken härlig tripp, vilka vyer. Härliga bilder du visar, det ska bli spännande att få läsa din reseberättelse. Ha en skön helg.

  5. Slottsträdgårdsmästaren skriver:

    Så fantastiskt fint! Jag vill också resa dit.

  6. Anita skriver:

    Liane … ja det var verkligen en skön tripp …

    Slottsträdgårdsmästaren … jag tror att du skulle gillat den resan, mycket bra arrangerad.

  7. Ulla skriver:

    Har nog sagt det förut, men hösten är min favoritårstid.
    Och dina bilder speglar verkligen det, hur fin hösten är, speciellt de tre första 🙂 Färger, ljus och allt är så vackert då.
    Att resa i september är inte dumt alls, vi har gjort många av våra resor då.
    Normandie har vi med bland alla kommande resmål som står på vår önskelista 🙂
    Ha det så gott och tack för dina kommentarer!
    Kram Ulla

  8. Anita skriver:

    Ulla … jo jag vet att hösten är din favoritårstid. Jag kan verkligen rekommendera Normandie. Och det går ju att resa dit med bil … då kan man lasta bilen full med godsaker och ta med sig hem 🙂

  9. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Välkommen hem och tack för besöket :-)Min dator gör som den vill, när den vill och nu är jag i alla fall uppkopplad, inte illa. Den är bara 2 år och har krånglat fr. begynnelsen. Ack ja, tekniken kan vara usel liksom supporten 😦
    Normandie har jag bott i undet en kort period, som väldigt ung och det är en underbar plats. Hela området är vackert och man behöver TID för att resa runt till alla småställen dit turister normalt sett aldrig reser.
    Ett resetips för den som så önskar.
    En granne till mig flög till Paris, sedan reste dom med båt på Seine upp till Le Havre och buss tillbaka till Paris. Det lär ha varit helt underbart.
    Praktiskt att bo på en båt, slippa packa upp stup i kvarten och göra strandhugg längs med farleden. Monet besökte dom bl.a.

    Ditt första foto här i bloggen verkar vara som gjort för dig att måla av 🙂 Påminner lite om en av alla dina fina akvareller med just blommor och en strand tror jag att det var som jag hade för visning i mitt Art Gallery, då för evigheter sedan.
    På den tiden det begav sig med sådant. Numera ska det ju vara bloggar, som är trevliga, men det blir inte riktigt samma som en hemsida. Skönt att du också har din kvar så att det finns plats för resereportagen och som dessutom är lättnavigerad, icke att förglömma.
    Dahlior var en av mina favoritblommor som barn:-)
    Ska bli riktigt, riktigt spännande att få ta del av din resa i Normandie. Jag var tvungen att just nu hämta en av mina kartböcker för att orientera mig. Rouen är lätt att hitta men andra småställen finns inte med alls.
    Det är något jag verkligen saknar i alla dessa resereportage på Internet, en karta så man vet var man är.
    Bakelserna…ahhhh…de där långa sakerna till höger om gräddbakelserna är superläckra, men söta om jag inte missminner mig…men oj vad omöjligt det är att inte köpa 🙂
    Men att fråga vad dom innehåller…inte poppis alls!Så man får chansa och dämed också testa de flesta 😉
    NU blev jag riktigt sugen på ett maffigt bakelse samt en titt på Monets målningar. Hans bok har jag här med ljuvliga bilder, så nu tror jag att den får ett besök.
    Ha det så gott!
    Nattiskramar, Agneta

  10. Britt skriver:

    Vilka härliga bilder i höstens tecken resan måste ha varit härlig//Britt

  11. Anita skriver:

    Agneta … Tänk att du har bott i Normandie … det måste verkligen varit underbart. Den lilla staden Forges-Les-Eaux är verkligen en plats jag kan rekommendera. Så himla mysig och perfekt som bas för att åka till olika platser i det sköna Normandie. Din grannes resa längs Seine låter också härlig.

    Ja det är inte lätt att hitta alla platser man skriver om. Dessvärre har jag ingen karta själv så jag vet egentligen inte var dom låg. Man åkte ju bara med i bussen. Visserligen gick det runt en karta varje dag men när man inte hade någon egen att rita in platserna på så gick det inte att komma ihåg var dom låg. Bara att det var i Normandie 😉

    Bakelserna är något alldeles speciellt. Dom har en specialitet som heter Macarones, runda i olika färg med olika smaksättningar. Dom syns på det runda fatet högst upp till höger i bild. Jag kan tänka mig att du stiftade bekantskap med dom när du bodde där.

    Hoppas du fick en härlig stund med Monets målningar 🙂

    Britt … ja en höstresa var något av det bästa jag gjort. Den var verkligen härlig och färgsprakande.

  12. Åsa S skriver:

    Vilken härlig höstresa du verkar ha haft. Jag ser fram emot att läsa ditt resereportage! Monets trädgård besökte vi 1994, det är nog dags för ett nytt besök, men inte i år. Vi åker visserligen till Paris i början av november, men då har tyvärr hösten kommit för långt och trädgården kommer inte till sin rätt.
    Hoppas vi ses på tisdag.
    Kram från lillsyrran

  13. Anita skriver:

    Åsa … jag kan verkligen rekommendera ett nytt besök i Monets trädgård. Men Paris i november är inte heller fel. Det är härligt att åka iväg när höstdiset börjar lägga sig här hemma.

    Och visst ses vi på tisdag … hoppas vi fått något nytt och spännande att hugga tag i 🙂

    Kram från storasyster

  14. Ping: En återblick på 2010 « Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

