Fjärilarnas tid …

Nu är det bevingat i trädgården. Jag har alltid önskat mig en fjärilsbuske och försökt med det flera gånger, olika sorter, men dom har alltid frusit ner och visserligen satt knopp men aldrig hunnit slå ut. Men jag har en fullgod ersättare. Det är vitlysingen. Den växer i mitt Månskensland och är vansinnigt älskad av fjärilarna …

Den vanligaste är Påfågelögat …

Fjärilar är inte min starka sida men jag tror att detta är en Nässelfjäril.

Och detta en citronfjäril …

Och så gissar jag att detta är någon sorts pärlemorfjäril … med mycket sargade vingar.

Den här har klarat livet bättre …

Men det här vet jag inte vad det är. Borde nog skaffa mig en fjärilsbok. Om någon känner till namnet (eller om jag gissat fel på någon annan) så får ni gärna skriva det i en kommentar.

För övrigt så går semestern mot sitt slut. Det har varit härliga fyra veckor och idag har det varit riktigt skön sommarvärme. Förutom att fotografera fjärilar så har jag suttit på olika platser i trädgården och läst och bara njutit av livet och den näst sista semesterdagen (om man räknar vardagar).

Inatt ska man kunna se stjärnfall en masse, om man orkar vara vaken. Kanske ska man önska sig något … mer semester kanske 🙂

Det här inlägget postades i Fjärilar, I trädgården, Sommar. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Fjärilarnas tid …

  1. Spirande grönt skriver:

    Vilken vacker och färggrann skara besökare du har! Och vackra foton som alltid.

    Ha en fin fredag,

    Rebecca

  2. Ruben skriver:

    Jag vet då vad jag ska önska under nattens stjärnfall – en vitlysing!!! Och får man göra två önskningar blir det fjärilar i massor. Jag hade fem olika fjärilar samtidigt på echinacean, men när jag kom till skott med kameran hade fjärilarna sagt tjillivipp!
    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Ulla skriver:

    Åh, ljuvliga bilder för en fjärilsälskare som jag.
    Den sista fjärilen i raden skulle jag tippa är en Tistelfjäril. Annars har du alla rätt 🙂

    Det finns ju många växter som fjärilar älskar så man behöver inte nödvändigtvis ha en fjärilsbuske.
    Jag köpte ju en förra våren, sen glömde jag att ta in den i uterummet över vintern, så den frös bort på balkongen.
    Kanske blir det en ny nästa säsong, för fina är de ju, med eller utan fjärilar.
    Ha de så gott!
    Kram Ulla

  4. monartic skriver:

    haha..jadu, nu fick du din fjärilsbuske…..sköna bilder och fjärilar i massor, här fladdrar dom visserligen också….men inte i sådan där mängd…skyller på katterna, dom plockar ju dom i farten som så bara….hur får man en katt att lyda till kommandot…”inte äta fjärilar ;-), bara äta mygg och knott!”

    /Mona

  5. Claus skriver:

    Vilken härlig fjärilsträdgård. Fjärilarna blir pricken över i:et, så att säga. Håller med Ulla om att det troligen är en Tistelfjäril. Vacker i trädgårdarna. Ha en riktigt skön helg /Claus

  6. Anita skriver:

    Rebecca … ja färgranna är dom … och dom syns extra bra i mitt Månskensland ibland alla vita växter.

    Ruben … ja egentligen skulle man alltid gå omkring med kameran i handen … men det går ju inte. Jag kan rekommendera vitlysingen. Den är otroligt vacker, älskad av fjärilar och sprider sig inte alls lika lätt som andra lysingar. Men man får ändå hålla lite koll på den för den gör sina försök ta för sig lite mer av rabatten för varje år.

    Ulla … tack för informationen. Nu har jag letat bilder på Tistelfjäril och visst är det en sådan som jag har på min bild. Så du har haft en fjärilsbuske i kruka. Det är ju faktiskt också en idé. Något att tänka på för mig. En fjärilsbuske att ställa ut på altanen varje sommar är ju inte fel.

    Mona … ja katter är självständiga varelser. Har dom bestämt sig för att jaga fjärilar … då gör dom det. Det spelar nog ingen roll vad matte säger. Men visst vore det bra om dom enbart höll sig till mygg och knott 🙂

    Claus … ja jag strävar efter att ha massor av fjärilar i trädgården. Och just nu är den översvämmad vilket är underbart, jag bara går omkring och njuter bland alla vingslag. Och visst är det en Tistelfjäril.

  7. Britt skriver:

    Hade tänkt att köpa mig en fjärilsbuske idag men är den svår att få att överleva, jag får prata med dem på plantis//Britt

  8. Anita skriver:

    Britt … det kanske går jättebra med fjärilsbuske hos dig. Det ska finnas sorter som klarar zon 3. Det är bara hos mig som dom inte verkar trivas, kanske beroende på att vi har så tung lerjord och skuggigt på våren, jag vet inte. Hoppas du fick lite råd hos plantskolan och att du försöker med en fjärilsbuske för dom är så härliga.

  9. ÅsaV skriver:

    Wow! En sådan buske skulle jag också önska mig! Jag älskar ju fjärilar och busken var ju dessutom väldigt vacker!

    Vitlysing – har aldrig hört talas om den, men ska genast kolla upp. Väldigt vackra blommor på den. Dina bilder är verkligen härliga! Du och jag kan ta varandra i hand – min semester är nämligen också slut… Nu är jag iredan nne på min 3:e arbetsdag.

  10. Anita skriver:

    Åsa … nu är strax min 3:e arbetsdag slut. Jag ska strax gå till bussen. Man kommer ändå rätt fort in i jobbet igen … som tur är 🙂

    När det gäller vitlysingen så är det ingen buske utan en perenn. Men den är väldigt lättodlad, trivs överallt och sprider sig. Men inte så att det inte går att hålla efter den. Den är stadig och bra i stjälkarna och blir rätt hög (drygt en m är mina). Den är väldigt vacker och jag tycker definitivt att du ska pröva en vitlysing, du som älskar fjärilar. Jag tror inte du blir besviken.

  11. Cathy skriver:

    Vi har praktlysing,gula blommor, och den sprider sig alldeles väldigt. Den får man verkligen hålla efter, den har rötter som har sidorötter liksom. Den är väldigt vacker när den blommar men har en tendens att tränga undan allt annat som växer intill. Vitlysing verkar vara lättare så kanske jag kan byta till en sån. Vi har ju också tung lerjord.
    Många vackra bilder på dina fjärilar och vitlysingen. Översta bilden allrahelst med alla fjärilar.

    Vitlysigen verkar blomma senare än praktlysingen också, våra praktlysingar har blommat över för länge sedan.
    Kram Cathy

  12. Anita skriver:

    Cathy … ja praktlysing är vacker men den aktar jag mig för. Vitlysingen sprider sig enligt samma princip men inte alls lika vildsint. Jag har aldrig haft några som helst problem att hålla efter den och jag har haft den i många år. Och den blommar länge. Min har blommat sedan mitten av juli och visar ingen tendens på att sluta. Dessutom är den så vacker med sina vita svepande blommor som ser ut som ”svansar”. Jag rekommenderar den verkligen.

    Idag är det fredag och jag har just nu lunch. Några timmar kvar att jobba innan man får göra helg. Jag har inte hunnit vara bloggaktiv för jag håller på att skriva min reseskildring från Yorkshire-resan. Förhoppningsvis hinner jag lägga ut den i helgen eller i början av nästa vecka på min hemsida.

    En riktigt skön helg önskar jag alla som tittar in här 🙂

  13. Ulf skriver:

    Länge sen jag tittade in. Underbara bilder som vanligt!

  14. Eva skriver:

    Åh nu har det gått en vecka till och det är fredag igen, kära lillasyster! Dina bilder är som vanligt underbara. Jag gillar namnet på vitlysingen! Den lyser verkligen och det är väl därför den heter just det! 🙂 Det lät väl klokt?!! 🙂 🙂
    Hoppas du och Thomas får en underbar helg!

    Kramar
    storasyster

  15. Anita skriver:

    Ulf … tack så mycket

    Eva … dessvärre är det nu söndag kväll igen och snart måndag. Men … tiden rusar ju iväg så innan vi vet ordet av är det fredag igen. Och det lät väldigt klokt med din tolkning av namnet ”vitlysing”. Så är det ju naturligtvis 🙂

Kommentera

