Tusen trädgårdar

Efter en liten semestertripp till Småland är vi nu hemma igen. Vi har haft det jättebra med bland annat ”Hyttsill” (fantastiskt kul) och en mängd glasbruksbesök. Dessa resulterade i diverse inköp till hemmet.

Igår kväll så drog det in ett jättelikt åskoväder. 2500 nedslag i Stockholmsområdet på en timme stod det i tidningen. Och nog blixtrade det alltid. I ett kör! Och regnade gjorde det. Vi satt och tittade på ”Mördare okänd” på TV och befann oss i slutet då parabolen slogs ut. Det är då man märker hur bra det är med SVT-play. Det var bara att gå in på datorn och se slutet.

Men … nog om regn, blixt och dunder. Idag är det den 8 augusti och det innebär att det varit öppna trädgårdar i hela Sverige. Vi besökte Carita och Bertel Nordéns trädgård i Södertälje. Det var extra roligt att besöka den då den ligger i det område där jag växte upp. Även om vädret inte var det bästa och jag var där för att titta på trädgården, inte fotografera, så blev det en del bilder ändå (om ni klickar på de liggande bilderna så blir dom lite större).

Trädgårdens namn är Klarbäret och en riktig pärla. Jag älskar gamla trädstammar och möttes av denna, inbäddad i grönska. Så enkelt och så vackert.

För att inte tala om denna hortensia. Jag frågade om det var en vanlig trädgårdshortensia eller ”Endless summer” (som även ska blomma på årsskotten) men det var en helt vanlig. Den hade stått på en annan plats i trädgården tidigare men aldrig blommat men sedan dom flyttat den så hade den börjat blomma så här fint.

Sittplatser fanns det gott om, bland annat denna vid ett litet vattenblänk.

Flera vattenblänk fanns det, här är ytterligare ett.

Men det som fascinerade mig mest var alla vägar och gångar genom den lummiga grönskan. Man visste aldrig vad som fanns bakom nästa krök. Här kommer ett bildsvep.

Och massor med små detaljer kunde man upptäcka. Men man fick titta noga för dom var utplacerade så att dom smälte in helt naturligt bland alla växter.

Det här trädet blev jag helt frälst på. Vilken underbar stam. Det är ett ”Tibetanskt körsbär” – Prunus serrula.

Och nog vattnades det i munnen när man såg dessa druvklasar.

En söt rosa klematis som jag missade namnet på.

Slutbilden visar att humlorna trivs i denna trädgård. Och det måste jag säga att jag också gjorde. Tack för att vi fick komma och besöka er härliga trädgård!

Det här inlägget postades i 1000 trädgårdar, Trädgårdsvandringar, Tusen trädgårdar. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Tusen trädgårdar

  1. Ruben skriver:

    Oj, ett sådant paradis!!! Tur att du hade kameran med dig!
    Även här åskade det i natt! Gick upp kl 4 för att dra ur diverse sladdar, men inte märkte jag att det blixtrade, jag var nog för trött!!!
    Har väntat på inlägg från Sommarsalongen. Hoppas det kommer snart!!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Anita skriver:

    Ruben … ja det var verkligen roligt att få besöka den trädgården. Ett kul initiativ med ”Tusen trädgårdar”.

    När det gäller Sommarsalongen så ska den besökas i veckan. Måste bara hålla lite koll på vädret. Kan ju välja dag för jag har fortfarande semester. Och … kameran kommer att följa med så ett inlägg kommer det säkert att bli.

  3. Agneta skriver:

    Hej, Anita!

    Vilka underbara foton fr. en helt fantastisk trädgård!
    Så skulle man ha det. Men det ligger mycket arbete bakom, icke att förglömma.
    Stubbar är så fint och några små konstverk här o där är ju som grädden på moset.

    Förstår såväl att du handlat glas som är så vackert. Undrar vad det blev? Till nytta eller nöje?

    På tal om trädgårdar och konstverk.
    Ser en serie på TV8 på måndagar som heter ”Country house rescue”, och där visar dom gamla slott o herresäten i England, som ingen har råd att underhålla.
    I ett av programmen så fick ägarna just tipset att ställa ut konstverk i trädgården för att locka besökare. Otroligt fint gjort och konstnärerna var också glada 🙂
    Allt går att sälja med bra reklam 😉

    Ha det så gott i blötan!
    Kramen, Agneta

  4. Cathy skriver:

    Härlig trädgård och toppenfina bilder. Och visst var det åska och blixtar igår natt. Stackars Witchy, hon är så rädd för åskan, blixten verkar inte vara så farligt men dundret, och hon går lite efter liksom, hela dundret har kommit innan hon piper och ylar och skäller om vartannat. Ron gick upp och kopplade bort vår sky box från parabolen – det låter som om det var tur 🙂 men klockan var nog efter 12 då och vi hade gått isäng så vi fick kanske åskan lite senare än ni.
    Regnade gjorde det i alla fall, men trots det är det inte mycket pölar häromkring. Fast en del växter börjar se lite hängiga ut. Lite uppehåll nu kan vi gärna få.
    Kram Cathy

  5. Anita skriver:

    Agneta … jo man ska veta att dom jobbat jättehårt med denna trädgård. Men dom har gjort ett fantastiskt jobb. Jag har hört talas om serien på TV8 men jag tror inte vi har den kanalen så jag kan inte titta på den.

    När det gäller glaset så var det lite blandat, både nytta och nöje. Inga dyra saker men vackra ändå. Och med lite konstbelysning underifrån så lyfter dom ännu mer.

  6. Anita skriver:

    Cathy … nu skrev vi visst samtidigt 🙂

    Jo det verkar som om åskan var tidigare hos oss. Som det blixtrade. Jag tror aldrig jag sett det blixtra i ett, hela tiden. Det var ljust som på dagen. Stackars Witchy … hoppas hon mår bra idag. Vi har haft dimmigt idag och ikväll regnar det lite igen. Men jag hoppas på bättre väder i veckan som kommer, min sista semestervecka för denna gång.

  7. Carita Nordén skriver:

    Hej Anita.
    Tack för att du besökte vår trädgård och tog så fina bilder. Dina bilder gör så att trädgården ser bätrre ut än i verkligheten, du har verkligen hittat perspektiven och detaljerna. Den rosa clematisen heter
    ‘Alionushka’.Du är välkommen tillbaka vid ett annat tillfälle då det är ett annat blomsterflor.

  8. Agneta skriver:

    Hej igen, Anita!
    Nu vännen har jag lärt mig vad ”hyttsill” är och så trevligt det verkar.
    Letade efter glaskonstnärerna och upptäckte att det går att handla via Nätet på denna sidan:
    http://royaldesign.se/MatsJonasson.aspx
    Där finns de flesta kända designers och företag med.
    Men jösses vilka priser!
    Blev väldigt förtjust i de små söta värmeljushållarna av Mats Jonasson, DeLight-serien.
    Tack ver dina rader så har jag njutit av ljuvlig glaskonst också…härligt.

    En extra titt på trädgårdsbilderna blir det och visst har du fångat godbitarna!
    Gillar fotot med gummistövlarna, som gör det hela ”levande” på något vis. Som om någon är i närheten.
    Så superläckert såååå…!

    Tillbaka till TV:n och SIM-EM blir det nu när de blåsvarta molen hänger över hustaken 😦
    Kramen, Agneta

  9. Liane skriver:

    Oj vilka bilder och vilken maffig trädgård. Lite coolt med grodan p åstenen och stövlarna som stod utplacerade.

  10. Britt skriver:

    Oj vilken fin trädgård du har varit i och tur för oss att du visar så fina bilder//Britt

  11. ÅsaV skriver:

    Kul med smålandsbesök! Göran och jag gjorde en tur i glasriket för ca 10 år sedan och jag det går verkligen inte att motstå frestelsen med allt vacker glas! Vilken härlig trädgård du besökt! Jag visste inte att trädgårdarna var öppna den 8 augusti varje år. Är det något sällskap de tillhör eller hur vet man vilka trädgårdar man kan besöka?

  12. Ulla skriver:

    Det var verkligen en underbar trädgård du besökt! Härligt prunkande med gångar och ”rum”. Så ska ju en trädgård se ut 🙂
    Fantastiskt fin!

    Kram Ulla

  13. Anita skriver:

    Carita … och jag som tycker det är tvärtom, er trädgård är vackrare i verkligheten än på mina bilder. Tack igen för att vi fick komma och titta och jag kommer mycket gärna tillbaka, kanske i juni nästa år och tittar på försommarfloret.

    Agneta … kul med länken. Jo priserna är höga på det fina glaset. Vi köpte andra sortering men dom var jättefina och priset blir betydligt lägre, det såg jag när jag jämförde med en del första sortering.

    Liane … ja jag gillade verkligen stövlarna. Och grodan hade sällskap av en sköldpadda som liksom klättrade upp på en sten ur vattnet.

    Britt … ja trädgården är jättefin. Roligt att du tycker om bilderna.

    Åsa … det var just i år som dom var öppna den 8 augusti. Men det finns massor av visningsträdgårdar i Sverige som man kan besöka om man bara ringer och bokar tid. Man kan söka på nätet efter ”visningsträdgårdar” så får man massor av träffar.

    Ulla … precis, visst är det så. Massor med olika rum att gå ut och in genom. Det är underbart. Jag har en del kvar att göra, min trädgård har mer en ”öppen planlösning” än så länge 🙂

  14. Barbro skriver:

    Hej!
    Så fina bilder!
    Ja, nog märks det att vårt land är avlångt och växtkraften föränderlig. Här i växtzon 7, kan vi ju bara drömma om att glömma namnet på klematis. Har man tur så är det väl endast alp-klematis som kanske kan överleva här. Om inte någon ny hybrid har kommit ut på marknaden. Har man nu alp-klematis i sin trädgård så är det inte så stor risk att glömma namnet. För det finns inga namn att förväxla det med.

    Därför är det extra roligt att se dina bilder.
    Jag har faktiskt också en Hortensia, en blå sådan. I kruka. Den har blommat hela sommaren med precis så stora och fina blommor som på din bild. Nu håller de dock på att bli gröna och lite vissnade men fortfarande är de dekorativa. Jag märkte igår att de fått ett litet spinn-angrepp. Tror du att jag bör ställa ut krukan, nu medans det fortfarande är varmt? Eller har du något mirakelmedel mot spinn.

  15. Eva skriver:

    Åååååh vilken underbar trädgård och vilka härliga bilder du har tagit lillasyster! Att det finns en sådan oas i Södertälje hade jag ingen aaaaning om. Den skulle nog platsa i Gula Boken om den låg i England, alltså! :-)Men å andra sidan har vi ju bara en balkong……:-) och då känner man inte till så mycket om trädgårdar, förutom er vackra!
    Vi hade några underbara dagar i Linköping sista veckan på semestern och då köpte jag en ljusstake designad av Mats Jonasson De Light Poseidon. Jag som älskar ljusstakar och glas, hade velat köpa alla i serien, men nöjde mig med en. Med tanke på allt regn som har kommit sista tiden passade det ju bra med Poseidon! 🙂
    Handlade på Nittsjö Keramik också när vi var i Dalarna för jag gillar keramik också! En stor ljuvlig skål och ett stort ljuvligt fat! 🙂 Och naturligtvis flera tomtar! 🙂 🙂
    Hoppas ni har det bra och att det inte dröjer alltför länge innan vi ses igen.
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storastyster, som är tillbaka i selen igen.

  16. Anita skriver:

    Barbro … även om det är många växter du inte kan ha så har du så mycket annat hos dig. Jag har sett dina underbara naturbilder. Tyvärr har jag inget mirakelmedel mot spinn. Men du kan säkert ställa ut din hortensia så att den inte smittar andra blommor, så att du kan fortsätta njuta av den.

    Eva … ja den skulle platsa i Gula boken. Visst är Mats Jonassons De Light -serie fin. Förstår att du föll för den … och så gillar du ju ljusstakar 😉 Snart har ni jobbat en vecka och på måndag är det dags för oss att börja igen. Tänk, jag tyckte inte det var länge sedan jag skrev mitt inlägg ”Yippee, jag har semester”. Men … jag jobbar bara tre veckor så har jag semester igen 🙂

Kommentera

