Dagen efter … och färgfunderingar …

I förra inlägget så skrev jag om att det regnat … mycket! Hm, det var bara ”fördrinken” i jämförelse med det som kom igår …

Vi besökte fjärilshuset i Haga mitt på dagen och när vi åkte hem från Stockholm var det lite duggregn. När vi kom till motorvägsbron i Södertälje vräkte det ner och vindrutetorkarna hann inte med. Vi skulle handla lite på hemvägen och satt en stund i bilen för att låta det värsta skyfallet gå över. Det gjorde det inte så det var bara att ge sig ut. Dyngsura satte vi oss i bilen igen och på vägen hem åkte vi igenom flera mindre ”sjöar”. Det var vid 14-tiden. När vi kom hem var det bara att byta kläder. Och regnet det fortsatte och fortsatte och fortsatte. Jag skulle hämta in grönsaker till middagen och satte på mig regnställ och stövlar. Plattorna runt grönsaksbäddarna låg under vatten, delar av gräsmattan låg under vatten, runt plommonträdet var det en ”pool” men jag lyckades ta in grönsaker till salladen … dom behövde inte sköljas kan jag säga.

Idag när vi fick morgontidningen så såg vi förödelsen. Massor av översvämmade vägar och källare. Trädgårdar helt under vatten. Men hos oss har det gått förvånansvärt bra. Så fort regnet slutade så sjönk vattnet undan och trädgården ser förvånansvärt fräsch ut.

Jaha … det var första delen av inlägget … ”Dagen efter” och nu kommer den andra … ”Färgfunderingar”.

Jag köpte en daglilja till mitt Månskensland för ett par veckor sedan. En som heter ”Cool it” och enligt etiketten ska vara ”vit”. Och visst ”låter” namnet vitt. Jag vet ju att det inte finns några riktigt kritvita dagliljor och jag var väldigt spänd på att se hur min ”vita” skulle bli. Och vit blev den inte men väl blekt gul. Jag fotograferade den bredvid min kritvita violruta, så att man kan se skillnaden. Och inte gör det något att den inte är kritvit, den är ju så vacker som den är …

En annan är krassen ”Milkmaid” som hos Rara Växter beskrivs som ”världens vitaste slingerkrasse hittills”. Även här ”låter” namnet vitt …  ”Milkmaid” … ”Mjölkerska”. Den här krassen har nästan likadan färg som dagliljan Cool it. Även den är bedårande, trots att den inte är vit.

Men den passar bra tillsammans med den ljuslila pelargonen ”Blue Wonder” som … just det … säljs som en ”blå” pelargon …

Egentligen är det är lustigt. Man kämpar för att få kritvita sorter av dagliljor och krasse. Samtidigt så kämpar man med att få så gula sorter som möjligt av pelargoner. En ”gul” pelargon som är vitare än både ”Cool it” och ”Milkmaid” är ”French Vanilla”.  Här fotograferad tillsammans med min kritvita pelargon. Inte så stor skillnad på dom. Men visst är dom vackra, båda två …

Men en lilja som lyser vit, trots att den egentligen innehåller en massa andra färger är Kungsliljan, lilium regale …

Titta bara som den lyser vit vid sidan om den vita bänken i mitt Månskensland. Vidjehortensian Annabelle ser nästan grå ut i jämförelse. Ok, kungsliljan har kanske lite hjälp av solen på den här bilden men även utan sol så lyser den verkligen vit.

Man kan konstatera att om man är ute efter en speciell färg så är det bästa sättet att se en växt blomma innan man köper den. Det är därför det är så härligt att besöka plantskolor och trädgårdar den här tiden på året för att hämta idéer och inspiration. Nu ska jag gå ut och inspektera min egen trädgård efter gårdagens blöta tillställning.

Hoppas att ni klarat er från alltför häftiga skyfall och att ni kan fortsätta att njuta av sommaren”

Det här inlägget postades i Färg, I trädgården, Regn. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Dagen efter … och färgfunderingar …

  1. Ruben skriver:

    Även jag är ägare till ‘Cool It’ (slog ut just idag). Min är mera blekgul och är vackert grön i svalget. Beroende på ljuset ser hela liljan lite gulgrön ut. Mycket vackert!! Har läst att det tar några säsonger innan dagliljor visar sin rätta färg, och det tycker jag mig ha märkt även på andra dagliljor.
    Hur stora fördrinkar tar du??? 😉
    /Orolig Ruben

  2. Liane skriver:

    Det är svårt att hitta verkligen vita blommor men liljan var vacker i sin lite mjölkbeiga färg. Liljor ää ju så underbara, ståtliga vänner i trädgården. Jag har lite funderingar på att få ner madonnaliljan. Förkylningen är sisådär med den vill gärna få övertaget men jag motar så gott det går.

  3. Anita skriver:

    Ruben … då ska det bli spännande att se hur ”Cool It” ser ut nästa år. Jag tycker som sagt att den är bedårande men så är jag också mycket förtjust i dagliljor.

    Fördrinkarna jag tar är inte så stora som fördrinken som kom häromdagen … och drycken till huvudrätten är inte så riklig som regnet som föll igår heller så du behöver inte oroa dig 😉 Dom har lovat lite mer regn idag. Hoppas att det bara blir ”ett litet glas dessertvin”. För nu måste trädgården få ”nyktra till”.

    Liane … Spännande med madonnaliljan. Jag håller tummarna för att du lyckas mota förkylningen.

  4. Britt skriver:

    Daglija är något som jag skall köpa mig har endast en sort och när jag ser era fina så känner jag att jag nog skulle vilja ha fler//Britt

  5. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Tack för besöket 🙂
    Hade hoppats på att du skulle kunna svara på frågan om vad det egentligen är för blomma jag har i min balkonglåda 😉 Ännu ingen som vet, men några besökare vill ha samma till nästa år. Har ju lagt ut flera foton och sådant lockar alltid :-))
    Den lär heta ”Lomis”, säger säljaren till min bror som köpt två st. till mig. Men hittar inget på Internet, därav min förfrågan i min dagbok den 25/7. Ser ut som en trumpet-petunia, men den klänger sig fast överallt.
    Nåja, inte hela världen, men alltid kul att veta vad man har.

    Men i dag har det ta mig katten spöregnat utan paus så alla mina pelargoner är ett minne blott :-((
    Å jag som var så glad över att ha fått 15 blommor/knoppar på vardera, har 3 st. Men som sagt…REGN o mörker i överflöd. Inte en kotte ute, bara vatten….
    Så det blir till att kapa de blöta fula blommande pelargonerna…suck!

    Gula blommor är inte riktigt min avdelning, gillar blått men även crèmefärgade. Inte så lätt att hitta inte. Måste jag ha en så krånglig smak när det gäller färger :-))
    Men så ser jag här att din pelargonia, Fransk vanilj, verkar lite mer gräddfärgad när den står bredvid den vita. Kanonsnygg kombination, det gillar jag. De två vill jag ha NU 🙂
    Ser inte alls ut att vara åt det gula hållet, på fotot i alla fall.

    Vitt är alltid vackert, men det beror lite på blommans form också, tycker jag.
    Ack ja, man kan hålla på i evigheter och leta ”rätt” färg.

    Hoppas att du har det bättre med blötan i dag för visst är det trist när alla fina blomster regnar bort 😦
    Kan man i alla fall ”slappa” utan dåligt samvete och kika på EM.
    Men visst känns det i både kroppen&knoppen med detta enorma lågtryck.

    Ha det såg bra!
    Kramen, Agneta

  6. Anita skriver:

    Britt … ja dagliljor kan jag verkligen rekommendera. Även om dom bara blommar en dag så har dom massor av knoppar så det blir mycket blomning ändå. Och det bästa av allt … liljebaggarna tycker inte om dom.

    Agneta … jag tror att du skulle gilla French Vanilla. Den är verkligen cremefärgad … lite som gräddglass faktiskt. Och … jag har skrivit i din gästbok om blomman. Gissar att det är en Lejongapsranka, ”Lophospermum erubescens”.

  7. Ulla skriver:

    Äntligen lite uppehåll, det har verkligen regnat de sista dygnen, men ni fick nog mer uppe hos dig.

    Liljor är härliga, det har jag faktiskt aldrig provat i kruka :)Nånting att tänka på till nästa säsong.

    Annars blandar jag färger hej vilt, jag planerar sällan vilka färger jag ska ha på balkongen. Fast mina favoritfärger på blommor är nog allt mellan ljusrosa,vitt till mörkaste lila.

    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  8. billan skriver:

    Ler åt de blöta kommentarerna ovan:)))
    Kan du tänka dig att jag har inte en enda daglilja, måste åtgärda det snarast. Jag är mycket förtjust i växter som är cremé o vanilj färgade, tycker ibland att det blir FÖR vitt med ”bara vitt”. Det kanske har att göra med mitt sjukhusjobb, vitt vitt vitt……
    Det ser ut som om det grå på himmelen tänker spricka upp, blå fläckar börjar visa sig.
    Jag skulle behöva en regnfri dag, har en hel del jag skulle vilja fixa ute i helgen. Börjar jobba igen på måndag…….:(
    Må så gott och ha en fortsatt skön semester!

  9. Maria Arvidsson skriver:

    Hej!

    Vilka fina foton du tar! Här skall jag kika mer en annan gång. Ja, det är lustigt med blomfärger. Det blir inte alltid som man tänkt sig. 🙂

    /Mia

  10. Cathy skriver:

    Visst fick vi regn här i Hässelby i lördags natt men inte alls så mycket som det verkar ha kommit på andra ställen. Det var knappt blött i trädgården dagen efter och ute på fältet mot skogen var det visserligen lite blöt lera men ingen lervälling. Det rann bara rakt ner i marken här helt enkelt.

    kram Cathy

  11. ÅsaV skriver:

    Vilken tur Göran och jag måste ha haft! Vi satt i en bil på väg tillbaka från västkusten och drog både regnet där och här hemma vid näsan. Regnmätaren talade dock sitt tydliga språk när vi kom hem… 🙂

    Vackra blomsterbilder du visar, som alltid! Kul att läsa om dina färgfunderingar på blommorna.

  12. nilla|utanpunkt skriver:

    Åh vad jag tycker om din vita rabatt. Och vilka underbara regndroppsbilder längre ner!

    Jag är lite tvärtom när det gäller att se plantor innan jag köper dem – jag tycker det är väldigt lätt att hitta bilder på blommorna, själv vill jag veta hur bladen ser ut! Det visas nästan aldrig – men tänk vad viktiga de är, plantan blommar ju inte hela tiden.

    Ha det gott!

  13. Spirande grönt skriver:

    Skönt att din trädgård klarade sig undan total drunkning:)

    Så vacker den vita rutan är!

    Ha en fin vecka,

    Rebecca

  14. Eva skriver:

    Hej kära lillasyster!
    Vilka ljuvliga bilder du har tagit av dina vackra blommor! Vi var i Dalarna när det regnade som värst här hemma. Vi blev blöta där också, men inte lika blöta som ni blev här! 🙂 I morgon tar vi en tur till Linköping och bor på hotell några nätter. Vi har pratat om det flera gånger och nu blev det av. Kanske hälsar vi på Johanna, Kerstin och Christers dotter, när vi ändå är åt det hållet.
    Hoppas ni har det riktigt skönt på er semester var ni än är!
    Hälsa Thomas så gott!
    Massa kramar från
    storasyster

  15. Åsa S skriver:

    Intressanta funderingar kring vitt, men även de blommor som skiftar i ljust gult är så vackra. Dina bilder är alltid så fina och framhäver alla växter och färger.
    Regn i massor blev det i torsdags och om jag inte minns fel, kom det en hel del även i söndags eller var det igår? Jag har blivit helt dagvill så här på semestern. Krukorna på kolonin har blivit helt genomdränkta, hoppas de klarar sig trots allt. Nytt regn på väg enligt prognosen just nu, hoppas den är fel….
    Kram från lillasyster

  16. hasselmark skriver:

    Den vita violrutan är ett underverk!

  17. Anita skriver:

    Ojdå … här har det kommit massor med kommentarer medan jag varit på semester i Småland. Brukar ju svara er var och en men den här gången får det bli ett kollektivt svar till er alla!

    Tack för att ni tittade in och skrev en rad. Det har hunnit komma en massa mer regn sedan detta inlägg. Nu är alla gräsmattor gröna igen och dagliljorna och krassen blommar vidare.

Kommentera

