Juli i Månskenslandet

Och värmen den fortsätter. Gräset skiftar nu mer i brunt än grönt men klövern som börjar ta över mer och mer är saftigt grön. För att inte tala om klöverblommorna. Som vita drivor väller dom fram över gräsmattan. Och där kom jag lite smidigt över på ämnet vitt. För nu är det vitt i Månskenslandet.

Månskenslandet anlade jag ju förra sommaren och aldrig hade jag väl kunnat ana att det skulle växa så mycket redan i år. Det märks verkligen att vintern varit gynnsam för perenner, för SOM det växer …

Brunnävan har varit enorm i år och blommorna har svept fram i jättelika vita skyar. Den började blomma tidigt i juni och har nu blommat färdigt. Bilden nedan tog jag i slutet av blomningen förra helgen och igår klippte jag ned den …

Och även om jag försöker vara strikt med att bara ha vita växter i Månskenslandet så har en vit näva med ljusblå inslag smugit sig in. Den blommar fortfarande …

En annan kär växt som blommar just nu är malvan. Dels den vanliga myskmalvan …

… men även den ettåriga glansmalvan ”Anoda cristata” som jag skickade efter från Impecta och sådde inomhus i vintras …

En annan ettårsväxt som jag satt lite här och där i landet är det vita svartögat …

Och löjtnantshjärtat är helt fantastiskt. Det bara blommar och blommar och blommar. Och igår upptäckte jag massor av nya knoppar som är på väg …

Och på boden hänger en ampel med snöflinga och lobelia …

Men det som verkligen lyser i vitaste vitt är ”Vitpyttan”. Som den lyser i morgonsolen, som den lyser i den vandrande skuggan och som den lyser i den sena skymningen. Är ni ute efter en växt som verkligen lyser vit så kan jag rekommendera den. Och den blommar enormt rikligt (den syns till vänster på den översta bilden). Här ett par närstudiebilder …

Och äntligen har jag hittat min ”doftbänk”. Och naturligtvis blev den vit. Jag har valt platsen för bänken med omsorg. Även om den står i den vita rabatten så står den också mitt i ett doftstråk från övriga trädgården. På försommaren kommer jag att sitta på den och känna doftpuffarna från guldazaleorna i ”Azaleasluttningen”. När piondalen står i full blom kommer dofterna att svepa mot mig …

På vänster sida om bänken står en smultronschersmin som just nu doftar ljuvligt …

Det var också viktigt att det bara var en bänk, d.v.s. den fick inte ha något ryggstöd. För då kan jag sätta mig med näsan in mot Månskenslandet och dofta på rosor och lavendel.

Och de vita rosorna som blommar vid bänken är Yvonne Rabier som jag köpte förra året och var så väldigt besviken på. Så pass att jag tänkte byta den mot någon annan vit ros i år. Vilken tur att jag inte gjorde det. För som hon blommar. Och så frisk och fin hon är. Och regnet som föll hela eftermiddagen och natten i tisdags gjorde ingen åverkan på blommor och knoppar heller. Hon behövde tydligen ett år för att etablera sig. Här är hon i en närstudie …

Och avslutningsbilden får bli på vyn jag aldrig tröttnar på …

Det var alltså lite av juliblomningen i Månskenslandet. Senare kommer vidjehortensian, syrenhortensian, vitlysingen och höstanemonen. När vidjehortensian slår ut sina enorma vita blomklasar så kommer det verkligen att lysa vitt. Men det blir senare det. Nu ska jag gå ut och bara njuuuuta!

Ha det bra i sommaren … 🙂

Det här inlägget postades i Månskenslandet, Vita blommor. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Juli i Månskenslandet

  1. hasselmark skriver:

    Jag skulle gärna slå mig ner på din bänk en riktig varm månskenskväll. Så vackert! Bra jobbat…

  2. ÅsaV skriver:

    Helt underbart, låter det som! Många vackra platser du har i din närhet…

  3. Ulla skriver:

    Det är verkligen en härlig trädgård du har, så vackert och växtrikt. Den ena malvan som du visar bild på, myskmalvan, med lite rosa i mitten, den ser ljuvlig ut!

    Kul att ”se” dig igen 🙂
    Ha det så gott i värmen!
    Kram Ulla

  4. ÅsaV skriver:

    Hej igen! Det blev lite kort här ovan.. jag blev avbruten, men ville ändå skriva några ord då… Jag fick massor av inspiration av din vackra vita blommor. Precis som Ulla fastnade jag särskilt för Malvan med den rosa mittpunkten. Helt ljuvlig! En sådan måste jag köpa! Likaså blev jag sugen på en vit löjtnantshjärta. Jag har redan 3 rosa, men de är nästintill utblommade nu. Ett enda litet hjärta återstår… Så vita löjtnantshjärtan står också på min önskelista från och med nu! Tack för tipsen och ha en bra sommar!

  5. Anita skriver:

    Hasselmark … Tack så mycket! Ja bänken är härlig att sitta på. Visserligen var det inte månsken igår men tropisk värme. Jag satt där när mörkret fallit, ledsagad av de skenet från de vita blommorna och berusad av dofterna från smultronschersminen. En skön stund innan man var tvungen att gå och lägga sig för att orka jobba dagen efter.

    Ulla … myskmalvan är väldigt vacker. Den är vanligast som ljusrosa men den vita är vackrare tycker jag. Den är väldigt rik i blomningen och blommar länge. När den blommat ut så klipper man den och det kommer ett andra flor.

    Åsa … jag kan verkligen rekommendera myskmalvan. Men du ska veta att malvor sprider sig. Men dom är lätta att hålla efter. Och vitt löjtnantshjärta tycker jag definitivt att du ska köpa. Det rosa blommade ut hos mig för flera veckor sedan men det vita kommer med nya blommor hela tiden. Kan du dessutom sätta det lite skuggigt så blommar det ännu längre.

    Tack för att ni tittade in … ha nu en riktigt skön fortsättning på sommaren!

  6. Ursula skriver:

    Hej,
    Jag hittade din blogg när jag hade googlad för att hitta fina blombilder. Du har så fantastisk fina bilder. Jag undrar om hur du lyckas få suddig bakgrund när du tar bilder och bara fokusera på just de fina blommorna på bilderna. Jag tänker köpa en ny kamera och undrar om vad det är för kamera du har?
    Dina bilder är så fantastiska och du har så vacker trädgård.
    Hälsningar
    Ursula

  7. Liane skriver:

    Åhhh v ilken belöning efter allt grävande och funderande för jag förstår varför du aldrig tröttnar på vyn, på din månskensrabatt den är ju så ljuvlig bara genom att njuta av dina bilder. Ha det bra i sommarvärmen.

  8. billan skriver:

    Tänk vilken lycka att få slå sig ner på din bänk i ditt vackra månskensland. Jag förstår att du är jättenöjd med den vita rabatten, den är ju helt makalös!
    Må så gott i sommaren!

  9. Ruben skriver:

    Så svaaaalt med vitt. (Behövs i sommarvärmen). Förstår att på den bänken kan man sitta och njulta länge!!
    Ha det gott!
    /Ruben

  10. Anita skriver:

    Ursula … tack för dina fina ord. Jag har svarat på dina frågor i ett mail till dig.

    Liane … ja det känns verkligen skönt att få njuta efter förra årets grävande … I år hade jag nog inte orkat att gräva i värmen.

    Billan … ja jag trodde aldrig att den skulle växa så mycket på ett enda år. Allt verkar stortrivas, utom körsbärsträdet som jag släpade hem förra våren. Det klarade inte vintern men är utbytt mot en liten apel. Hoppas den klarar sig bättre för ett träd vill jag ha mitt i Månskenslandet.

    Ruben … ja bänken ligger i skugga när jag kommer hem från jobbet så där är svalt och skönt att sitta. Satt där faktiskt igår … med ett glas vitt vin. Inte alls dumt.

    Tack för att ni tittade in. Lite moln kom in över oss imorse men inget regn. Nu skiner solen från en blå himmel igen. Hoppas ni alla har det bra och njuter av sommaren!

    /Anita

Kommentera

