Effektivt snigelstopp

Jag minns sommaren 2007. Det var ett otroligt år för mördarsniglar och jag skrev ett kåseri på min hemsida som också finns att läsa här på min blogg.

Det hade till följd att vår lokaltidning kontaktade mig och frågade om dom fick göra ett reportage om mig när jag jagade mördarsniglar. Jag blev väldigt förvånad men tyckte det lät lite kul så dom kom hit och intervjuade mig och tog massor med bilder. Jag tänkte i mitt stilla sinne att … det blir nog bara en notis. Jag höll på att sätta frukostägget i halsen när jag slog upp tidningen och fick se mig på en helsida.  Reportaget går att läsa här: Mördarsnigelreportage

Och här ser man den hiskeliga bilden på mig (färgerna är hemska i PDF-formatet) Snigelmörderskan

Efter det reportaget får jag fortfarande kommentarer om snigeljakt och jag går allmänt under namnet ”Snigelmörderskan” i stan.

Efter några ”lugna år” så är det i år ett lika eländigt snigelår som år 2007. Jag tar minst 100 sniglar om dagen. Och dom vill gärna klättra upp i mina pallkragar där jag har mina grönsaker och där vill jag definitivt inte ha dom. Men när jag var i England på besök i en trädgård så fick jag ett tips om ett effektivt snigelstopp. Man skulle strö ut äggskal runt de växter man var rädd om för sniglarna vill inte försöka ta sig över äggskal. Jag har nu testat det i 2 veckor och det verkar fungera jättebra. Det finns inga spår efter sniglar där jag strött ut äggskalen. Vi äter ägg varje dag så vi producerar mycket äggskal. Jag lägger skalen runt pallgragarna där jag har mina grönsaker och inte en snigel har synts till där sedan jag började med det.

Ett tips jag kan rekommendera!

Idag har det för övrigt varit en helt underbar dag. Kvällen känns fortfarande ljum och jag ska, trots att klockan passerat 22:15,  sätta mig en stund i uterummet innan jag tar en dusch och går och lägger mig.

Ha det gott alla därute i sommaren 🙂

Det här inlägget postades i Mördarsniglar. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Effektivt snigelstopp

  1. Madame C skriver:

    Oj, det här var ännu ett mycket bra tips att spara för framtiden. Inga sniglar hos oss ännu, men vi inser ju att det förmodligen bara är en tidsfråga…
    Ha en skön midsommar,
    Charlotta

  2. Ruben skriver:

    Idag blir det omelett till middag!!!
    Trevlig midsommar!
    /Ruben

  3. Catharine skriver:

    Jag har ju också börjat äta mer ägg så det kan vara ett bra tips. Ta i trä, så tror jag inte vi har så många sådana sniglar än. Däremot plockar jag massor med fästingar från Roscoe nästan varje dag. Trots att jag provar både giftfritt halsband med ultraljud och till slut även Scalibor på honom. Witchy som bara har ett giftfritt alternativ får knappt några fästingar alls. Och hon går oftast lös och springer som en tok i det höga gräset. Roscoe måtte lukta gott i en fästingsnäsa.

    Härliga bilder från din Englandresa också. Man blev riktigt avis 🙂

    Ha en trevlig midsommar.
    Kram Cathy

  4. Vad kul med reportaget Anita! Ha en fin midsommar!

  5. billan skriver:

    Härligt reportage! ”Snigelmörderskan”…..hi hi
    Önskar dig en solig och fin midsommar!

  6. Eva skriver:

    Lillasyster, du ser verkligen ut som seriemöderska på bilden. Hualigen! Inte bara sniglarna må bäva! 🙂 Hur kan någon som är så söt och gullig bli så förändrad av en pdf-bild? I alla fall har jag spridit dit tips om äggskal till min frissa Majlis! Om ett tag ska vi ut till Lena i Lina och Stig också naturligtvis, men det kändes så bra att skriva ”Lena i Lina”. Det blir ett helt gäng. I morgon ska vi förbereda vår kryssning och på söndag bär det av.
    Hoppas ni får en underbar midsommar!
    Massor med kramar från
    storasyster, Kjell och Nessie

  7. Åsa S skriver:

    Anita, hualigen vilken bild det blev i PDF-format, jag minns inte att du såg fullt så mordisk ut i tidningen. Trist att sniglarna är tillbaka i år igen, Peter har hittat de första sniglarna vid vår koloni nu, det har dröjt, men vi klararde oss inte tyvärr.
    Midsommarhelgen har varit härlig, nu är det bara en vecka kvar att jobba, sen blir det semester. SKÖNT!
    Ha en skön sommar och om inte förr så ses vi när kören börjar igen.
    Kram från lillsyrran.

  8. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Välkommen hem 🙂
    Väntar med stor spänning på ditt resereportage,som alltid. Ska bli trevligt att få en liten smestertur med dig i år igen:-)
    Jag tittar ju alltid på ”En plats på landet” på TV8 som visar hus och trädgårdar i England, så nu är jag riktigt berest. Att gå ”husesyn” är alltid kul.

    Ack ja, vilka usla fotografer det finns. Inte klokt att fota lilla dig som man gjort.
    Reportaget var ju kul att läsa och hoppas att du skaffat igelkottar i mängder så att du blir av med de små otäcka sniglarna.

    Här har vi inga problem med sådant, ännu i alla fall. Men vem vet? Kanske dom tar sig uppför väggen till balkongen här på 1:a vån. Usch, då flyttar jag genast. Jag skulle då aldrig i mitt liv kunna klippa itu en snigel, än mindre ta i den.

    Du får väl börja gå ”med håven” och samla på grannarnas äggskal också om det ska räcka till alla vackra växter du har.
    Ha ha ha, du verkar ha det livat värre där du bor:-)
    Kramenm, Agneta

  9. nilla|utanpunkt skriver:

    Se där, en kändis har du blitt. Jag kan inte med att knipsa huvuden, blir totaläckld – modiga du! – även om jag mosat en hel del…. I år fick det bli snigelpellets – de som inte är skadliga för andra djur. Jag måste säga att det var en befrielse. Vet inte om samma typ finns i Sverige, men jag kan verkligen rekommendera det.

  10. Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR skriver:

    Hej Anita!
    Det var längesedan och det har ju verkligen blivit sommar sedan sist. Roligt att läsa ditt snigelreportage! Sniglar är ett svårt släkte… Hos mig finns inga mördarsniglar men väl vinbergssnäckor och de tar också för sig. Jag nappar direkt på äggskalstipset. Imorgon ska det bli intressant och se om snäckorna också har nappat!

    från
    Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR

  11. ÅsaV skriver:

    Hahaha… det reportaget minns jag väl! 🙂
    Jag älskar citatet: ”De är ändå levande djur, jag tycker att man ska vara lite human, säger Anita Linder och knipsar en brun snigel i två delar med en stor trädgårdssax.”

    På min lilla plätt hittar jag inga mördarsniglar, tack och lov. Men någon verkar i alla fall älska mina basilikplantor, för deras blad blev genast perforerade när jag satte ut dem…

  12. Daniel skriver:

    Hej

    För er som odlar i pallkrage har vi ett utmärkt skydd mot mördarsniglar.

    Välkomna!

  13. Ursula skriver:

    Hej Anita,
    det är ”snigelpaparazzin” Ursula (som jag skämtsamt blev kallad av Jan Hollis på min blogg,.efter ett sexigt foto på mördarsniglar).
    Intressant att läsa dina reflektioner och bekämpningsmetoder mot ”mördarna”, och tack för att du betonar att man ska klippa dem precis bakom huvudet! Det är hemskt när folk bara klipper dem mitt itu, eller y o m saltar på dem!!!

    Jag började jaga mördarsniglar i min trädgård för några år sedan, och har även haft dem som husdjur inomhus – dock inte frigående! Och studerat dem, bl a deras matvanor. De är t ex mkt förtjusta i välkokt bandspaghetti, och tonfisk i olja, men gravad lax ratar de (det är väl för salt). De är nyfikna, läraktiga och snälla, och intressanta att studera. Har fotograferat ett dussin äggläggningar, och jag kan meddela att von Proschwitz har fel i att äggen är genomskinliga när de är nylagda men sedan blir vita – de är vita från början! (Hittar man helt genomskinliga snigelägg är det ägg från den vackra, oskadliga pantersnigeln, som jag skattar mig lycklig att jag har runt huset!).

    Det där att en enda mördarsnigel kan ge upphov till 400 nya mördarsniglar på en säsong tror jag inte ett ögonblick på! Skrämselpropaganda! Just nu har jag 3 i en stor burk inomhus, men de har inte visat minsta sexlust! LIkadant för ett par år sedan, då jag hade 12 egenuppfödda kullsyskon. De åt och kelade och var glada, men inget sex! De måste kanske undervisas av äldre släktingar? 😉

    Testar just nu ett eget snigelskydd som verkar lovande, men mer tid behövs…

    Mina igelkottar rör inte mördarsniglarna – inte ens när sniglarna åt från ett fat med uppblött kattfoder till några moderlösa kottungar. Paddor lär ta små mördare, men inte deras ägg. (Paddor är ju rovdjur och tar bara byten som rör sig.)

    Jag har börjat skriva på en bok om sniglar (inte bara mördarna, det finns ju så många små sniglar som man upptäcker när man kryper i rabatterna… Jag är litet svag för mördarsniglarna, efter mina närstudier av dem – däremot är jag en svuren fiende till de små äckliga åkershiglarna/ängssniglarna, som är svåra att upptäcka, kan vara många och gör mycket skada som jag tror ofta skylls på mördarna. Arbetsnamnet på boken är ”Mördarsniglar är som skåningar”

    Nä, nu har jag blivit långrandig – ville bara uttrycka min uppskattnig av dina tips och humana decimeringsmetoder.
    Ha det gott! Måtte nästa år bli snigelfattigt!
    Ursula

Kommentera

