Åh … du ljuva sommartid

Min resa till Yorkshire var helt underbar och jag fick massor av fina bilder med mig hem. Dom ska jag senare i sommar infoga i min reseskildring som jag ska skriva.

Men nu är jag hemma och njuter av sommaren. Just nu så finns det blomning i alla delar av trädgården, även om dom kommit olika långt. Man kan jämföra det med ett 100 m lopp i löpning. Snabbast ur startblocken var som vanligt azaleasluttningen som nu avancerat 60-70 m. Snart målgång alltså men ännu finns mycket färg att njuta av.

Jag har två orange azaleor som är helt översållade med blommor. Den som är ljusast doftar också underbart i sommarkvällarna.

Och här får också det vilda komma in. Det är så härligt när nävorna beblandar sig med de eleganta azaleorna.

Nedanför azaleasluttningen ligger ”Piondalen”. Dom ska inte starta förrän i nästa heat. Där finns nämligen riktigt rosa exemplar och dom skär sig lite mot det orange. Men … naturligtvis så blir det som i alla lopp vissa som tjuvstarter …

”Långdansen” har precis startat. Här håller håller löparna varandra i handen vilket gör att dom inte kan springa så fort och därför kommer i mål sent. Men det tycker jag är bra för det betyder att jag kan njuta både sommar och höst av blommor som löser av varandra. Daggkåpan som syns överst i bild ska precis till att slå ut tillsammans med blå nävor. Gräslöken och fänrikshjärtat har blommat en tid och står som härliga färgklickar i rabatten.

Längst ner i bild syns mina olika sorter av alunrot. Där ligger dom i skugga men jag älskar när solen lyser genom bladen och färgar dom alldeles röda.

Och så gillar jag när humlorna kommer och hälsar på.

Och snart är det dags för den rosa vallmon att slå ut.

Fänrikshjärtat är tacksamt för det blommar verkligen hela sommaren.

Och på tal om hjärtan. I ”Månskenslandet” blommar det vita löjtnantshjärtat. Också tacksamt för det blommer längre än det rosa.

Till sist en bild som jag tagit från ”Långdansen”. Jag har satt mig på en av gångstenarna och riktat kameran mot ”Azaleasluttningen” som anas i bakgrunden.  Mitt emellan ligger ”Månskenslandet och de vita skyarna som syns där är den vita brunnävan som just nu blommar intensivt.

Det blev många bilder men så var det ju också länge sedan som jag var inne och skrev något. Jag vill passa på att önska alla en skön vecka, midsommarveckan.

Ha det så gott 🙂

Det här inlägget postades i I trädgården. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Åh … du ljuva sommartid

  1. Liane skriver:

    Vilka härliga bilder. Ja det är sannerligen en fröjd för ögat att få njuta av all den vackra blomfägring som är runtomkring oss nu. Ha en trevlig midsommar.

  2. Eva skriver:

    Hej kära lillasyster! Vilken ljuvlig promenad du bjuder på i din vackra trädgård! Jag hoppas vi får uppleva den live även i år. Vi hoppas på en solig och varm dag, så att vi samtidigt får litet motion när vi flyttar runt möblerna på jakt efter skugga! 🙂 :-)Härliga minnen från förra sommaren, skänker värme i hjärtat!
    Jag jobbar tre dagar denna vecka. Vi åker på kryssningen på söndag, trots att mamma är sjuk. Det är inte så mycket vi kan göra.
    Hoppas allt är bra med Thomas och dig och att vi ses något framöver!
    Kramar
    Storasyster

  3. Eva skriver:

    Glömde säga kära lillasyster, att jag ser fram mot ditt resereportage!
    Kram igen

  4. Birgitta skriver:

    Hej Anita!
    Som du vet, så följer jag hela tiden dina underbara bilder och texter. Alltid så tänker jag, att om jag bara kunde lite av allt som du kan. Men som du ser så försöker jag hela tiden.
    Tack för dina fina ord på Fs.
    Önskar att du får en fin Midsommar!
    Kram/Birgitta

  5. Ulla skriver:

    Så vackert du har i din trädgård, härliga bilder du visar upp. Vi har funderat på om vi skulle ta en tur till Azaleadalen här i stan, innan det är för sent 🙂

    När vi hade vår koloniträdgård så köpte jag frö till en rosa jättevallmo. Jag tyckte de såg så fina ut på bild. Döm om min förvåning/besvikelse när de blev orangefärgade! Inte en enda blev rosa och ändå specialbeställde jag fröna. Så kan det gå 🙂
    De oranga är väl fina de också, men de hade jag ju redan hela trädgården full av 🙂

    Passar också på att önska dig en riktigt Glad Midsommar!
    Kram Ulla

  6. Åsa S skriver:

    Kära storasyster!
    Så härligt att du delar med dig av din vackra trädgård till oss, vilka ljuvliga bilder. Appropå vallmo, vi tog en promenad genom stadsparken (nu kan vi enkelt göra det..) och där fick jag i rabatten syn på så ljuvliga rosa vallmo. En bit längre bort växte oranga och ännu längre djupt mörkröda. Det var så vackert. Vår stadsträdgårdsmästare lyckas verkligen med blomprakten i vår stad tycker jag.
    Jag längtar efter ditt resereportage, det är en fröjd att få följa med dig på dina resor!
    Ha nu en härlig midsommar och hälsa till Thomas!
    Kram lillsyrran

  7. ÅsaV skriver:

    Men åhh… bloggen har slutat att slumra, och jag har inte märkt det förrän nu… Vilken underbar trädgård du har! Jag drömmer också om att få anlägga en praktfull trädgård där blommorna löser av varandra hela säsongen i ett långt maratonlopp. Men vi har ännu inte hittat vårt drömboende och man kan ju inte klämma in hur mycket som helst på den 25 kvm trädgårsplätt som vi har! Tack för alla fina blomster- och inspirationsbilder du delar med dig av. Jag ser fram emot reseskildringen! Ha en härlig sommar!

  8. Mona K skriver:

    Hej Anita!
    Så vackert ni har det i er trädgård där finns allt man kan önska sig. Nu var det länge sedan jag tittade in hos dig och det var som vanligt så trevligt. Kram Mona K

Kommentera

