Vintern rasat ut …

Har just suttit och lyssnat till Studensångarna i Lund som sjungit in våren. Kommer ihåg ett år då Thomas och jag var där (i Lund) och lyssnade. Det var oerhört stämningsfullt även om det for lite snö i luften och magnolian slokade lite. Efteråt värmde vi oss med en god måltid på Kulturen i Lund. En första maj jag aldrig glömmer.

För några år sedan så brukade vi sjunga in våren med vår kör. Kom på att jag faktiskt laddat upp ”Vintern ra …” eller ”Längtan till landet” (som den egentligen heter) med ett eget bildspel på YouTube . Vill passa på att med den sången önska er en riktigt god fortsättning på helgen.

PS! Imorse så skimrade björkarna i grönt och därför har jag idag klippt rosorna. Välkommen kära vår och välkommen sköna maj 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vintern rasat ut …

  1. ÅsaV skriver:

    Tack för vårsången och de härliga blomsterhaven du delar med dig av i blogginläggen nedan! Härligt för både ögon och öron att kika in här! 🙂
    Hoppas att du får en härlig dag – här är solen framme igen efter gårdagens bakslag!

  2. Ulla skriver:

    Vilket vackert bildspel med stämningsfulla bilder.
    Det är så vackert i naturen nu med vitsippsmattorna och alla vårblommor. I går var det kallt och ruggigt här men idag har det varit riktigt fint.
    Kram Ulla

  3. Liane skriver:

    vilket vackert bildspel du bjuder på och så en skön allsång. Nu är det verkligen vår ute

  4. Barbro skriver:

    Härligt bildspel du serverar oss!
    Det är endast på det här viset som vi häruppe, har fått vårkänning. Tyvärr. Här har det snöat hela helgen.Urrk, usch… Ingen majbrasa, kura i stugvärmen och nynna lite på ”Vintern rasat ut”, sätta frön och hoppas att våren till slut letar sig upp hit också, är det vi fått syssla med i helgen.
    Det har varit plogning, skottning och desperat matning av vårfåglarna som redan har kommit.
    Först idag har det klarnat upp och solen har glimtat fram.
    Hoppas det blir början på en mildare period och att ni får fortsätta att njuta.

  5. Åsa S skriver:

    Anita, jag har missat att titta in på våra Youtube-klipp, tack för att du lade upp en vårsång här på din blogg. Ditt bildspel är så vacker, liksom alla övriga du har skapat till sånger från vår kör. Jag saknar vår insjungning av våren, hoppas det blir av någon gång framöver igen.
    Våren är verkligen härligt. Björkarnas blad blev bara större och större under helgen. I morse när jag körde till jobbet, möttes jag av det underbara skira ljuset som blir när solen strilar mellan björken ljusagröna löv. Ljuvligt! Regnet i helgen gör också att naturen doftar så härligt.
    Vi ses imorgon.
    Kram från lillsyrran

  6. Catharine skriver:

    Även våra små björkar har börjat få sina musöron nu. Tulpanerna blommar och påskliljorna också. Vitsippsbacken är i full blom.

  7. nilla|utanpunkt skriver:

    Den var ett tag sen man hörde…fortafarande kan jag tycka att nödrimmen skär sig, annars är det en kraftfull sång. DIna bilder är som vanligt vackra, min favorit är de mossbeklädda stenarna, med ett litet gäng vitsippor framför – ljuvligt.

  8. Catharine skriver:

    Vi har ju planer på att åka till Yorkshire i slutet av maj, om nu inte islänningarna ställer till det igen med sitt askmoln :-). Vilka trädgårdar kommer du att åka till? Och visst kan man nu köpa plantor och ta med sig från UK, är sugen på att hitta några Hellebores i mer variation än man hittar här hemma.
    Ha en bra vecka.
    Kram Cathy

  9. Eva skriver:

    Så underbart att höra vårsång sjungen av oss! Det är fredag, denna underbara dag i veckan, då det känns ännu lättare att arbeta, eftersom vi snart får vara lediga några dagar! 🙂 Jag höll på att blåsa av Västerbron idag, men lyckades hålla mig kvar! 🙂 I helgen ska det visst bli både blåst och regn kära lillasyster, så då får du pyssla i ert härliga uterum istället för i trädgården. 🙂 Vi har inget bestämt, men trots kylan ska jag nog försöka hänga undan vinterkläderna. 😉 🙂
    Hoppas du får en underbar helg! Vi ses på tisdag! Hälsa Thomas så gott!
    Kramar från
    storasyster

  10. Catharine skriver:

    Hej i ruggvädret! Fick ditt mail om Yorkshire häromdagen och var in och kikade på Ulla Hårdes hemsida. Många fina bilder och länkar till er resa. Castle Howard är på min önskelista – den har vi åkt förbi flera gånger och inte haft tid att svänga in till. Sen ligger ju RHS Harlow Carr där i krokarna också. Så nu hoppas vi på flygväder och för all del lite mer värme här hemma också. Det är för ruggigt och blåsigt nu, mina ryggmuskler klagar högljutt. Hoppas du får en bra helg trots vädret du också. Inte mycket man kan göra ute men pyssla med fröodlingar kan man ju. Var har du förresten köpt din Camelia? Det känns som om det vore ett bra år att satsa på lite uterumsblommor just nu 🙂
    Ha en bra helg.
    Kram Cathy

  11. Madame C skriver:

    Vilket härligt bildspel du satt samman. Precis vad jag behövde nu när jag kom in för att värma mig med en kopp kaffe en stund! Blött och geggigt ute, men jag kommer att ångra mig om jag inte trotsar ruskvädret nu när jag för en gångs skull har tid;)
    Kul att dina tomater artar sig också. Är mycket nyfiken på din Hundreds of thousands!
    Ha det gott,
    Charlotta

  12. Anita skriver:

    Tack alla ni som skrivit. Jag brukar alltid ge ett personligt svar till er var och en. Men … tiden räcker liksom inte till denna årstid. Jag är ju ute i trädgården mest hela tiden. Men idag så spöregnar det och jag har lite extra tid att spendera vid datorn.

    Jag hoppas ni alla får en skön fortsatt trevlig helg 🙂

    //Anita

Kommentera

