De bortglömda tulpanerna

I höstas planterade jag en hel del tulpaner. Jag fick inte plats med alla. Lade dom som blev över ”ett tag” i uterummet för att se om jag lite senare skulle kunna hitta något litet ställe där jag kunde klämma ner dom. Där blev dom liggande och föll i glömska hos mig.

I mitten av mars började jag städa så smått i uterummet. Där låg en plastkasse med något ”skräp” i … trodde jag. Det var de bortglömda tulpanerna av sorten Purissima, Tulipa fosteriana, en krämvit tulpan som jag bara sett på bild. Dom hade börjat växa i påsen och jag fyllde en kruka med jord där jag klämde ner dom, tätt, tätt.  Så här såg dom ut den 13 mars, pekande åt alla håll.

En vecka senare, den 20 mars,  hade dom stadgat sig lite
och man började se att det var tulpaner.

Den 5 april började dom knoppas ordentligt.

Och de senaste dagarna har dom börjat öppna sig. Idag kom
solen fram och dom öppnade upp sig ordentligt.

Det visade sig att dom var ju jättevackra!

Dom har nästan vänt ut och in på sig under dagen. Jag undrade om
dom redan blommat ut. Men framåt kvällningen hade dom börjat
sluta sig igen.

Och nu, när det har blivit mörkt har dom slutit sig ännu mer. Imorgon kommer dom att öppna sig igen och jag vill inte åka och jobba, jag vill vara hemma och titta på mina vita tulpaner. Fast det kan jag ju inte. Men dom kanske fortfarande är lite öppna när jag kommer hem. Jag hoppas det.

Något jag glädjer mig över är att det, i mina rabatter, finns ca 35 sådana här underbara tulpaner. Som jag längtar efter att dom ska slå ut. Om dom nu får vara ifred för hungriga rådjur och kaniner. Och en sak som jag vet helt säkert är, att jag i fortsättningen alltid kommer att ”glömma” tulpaner över vintern i uterummet.

Det här inlägget postades i Lökar, Tulpaner. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till De bortglömda tulpanerna

  1. Barbro skriver:

    Åh, så avundsjuk jag blir. Vill ju också ha ett sån´t uterum. Där man kan gömma och glömma bort, och ändå få igen en sån fägring. Utan att det fryser bort.

    Jättefina bilder på fina tulpaner. Tror du att de kan växa i Zon VII?

  2. Ulla skriver:

    Ja, vilka vackra tulpaner! Så fint med det gula och svarta i mitten, verkligen läckra. Det var väl tur att du städade fram påsen med så vackert ”skräp” i 🙂
    Var du tillbaka på mässan igen? Ja, det blir så mycket intryck så jag förstår att man kan behöva gå två gånger för att ta in allt.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  3. Laila skriver:

    Men det var dom vackraste tulpaner jag sett! Dessutom var dte ju riktigt snyggt när du bara slängt ner dom så där i krukan

  4. Prästgårdseva skriver:

    Underbart!
    Jag trodde i min enfald, att man MÅSTE sätta tulpaner innan vintervilan men det gäller tydligen bara narcisser. Blev lite undrande när man på trädgårdsmässan i Malmö i mars, sålde tulpaner (till ett bra pris). Det fanns några jag gärna velat ha men jag misstrodde försäljarnas försäkran om att det faktiskt gick att sätta tulpanerna då också.(De verkade inte speciellt trovärdiga i övrigt.) Synd att jag inte läst ditt inlägg innan.
    Jag tror, att jag satte just Purissima för så där 25 år sedan. Sedan blev de bortglömda och övervuxna men de blommar faktiskt fortarande. Inte illa eller hur. Så om jag minns rätt, har du mycket att se fram mot.
    De är underbara i sin rena enkelhet och chanserar med stort behag.
    Kram Eva

  5. nilla|utanpunkt skriver:

    Underbara, de ser inte riktigt ut som tulpaner rakt uppifrån – en mycket speciell sort måste det vara!

    Kul glimtar från Trädgårdsmässan också, de tackar vi för!

  6. Madame C skriver:

    Aaahhh, lovely, lovely! VILKET fantastiskt inlägg! Jag ska också glömma tulpaner, efter det här. Jag älskar det här med bilder i tidsföljd, för att följa en förändring/utveckling. Det är helt suveränt och inspirerande. Tack för detta och en härlig helg önskar jag dig,
    Charlotta

  7. Britt skriver:

    De var verkligen vackra. en kul överraskning för dig att hitta tulpaner//Britt

  8. Mats Andersson skriver:

    Härlig bildserie!

    /Mats

  9. ÅsaV skriver:

    Wow, vilka fina tulpaner! Fullutslagna ser de ju nästan inte ens ut som tulpaner… Väldigt vacker variant som skulle göra sig väldigt fint i våra rabatter! Den som ändå kunde hitta sånt ”skräp” under städningen! 🙂
    Ha en trevlig helg!

  10. Mona k skriver:

    Hej Anita!
    Jättevackra tulpaner som jag förstår att du längtar till. Tulpaner är så underbara blommor det kanske är just för att dom blommar på våren.

    Önskar dig en trevlig helg!

    Kram Mona K

  11. Anita skriver:

    Tack för alla trevliga kommentarer om mina vita tulpaner. Just nu räcker inte riktigt tiden till för bloggning, all ledig tid går till städning av trädgård, omskolningar och annat växtrelaterat. Men jag kan meddela att mina vita tulpaner fortfarande blommar.

    En skön söndagkväll och en bra kommande vecka önskar jag er alla 🙂

    //Anita

  12. Catharine skriver:

    Hejsan, sitter och planerar en liten resa till England igen och nu är valet mellan Cornwall och Yorskhire. Visst var du iväg på en trädgårdsresa till Yorkshire också, förra året eller så? Jag letade på din hemsida men kunde inte finna det, men jag är säker på att jag läst och sett bilder….har jag drömt 🙂
    Vi har varit och vallat idag för första gången i år. Bara Witchy nu, Roscoe har blivit pensionerad från fåren. Han tar ut sig så hemskt att han blir halt om han får springa i fårhagen, han är 9 år nu. Witchy var riktigt duktig fast Chrille var med och hans tik Floss hjälpte till med fåren. Hon brukar annars bli väldigt distraherad och osäker om andra än jag är med i hagen. En trevlig förmiddag med riktigt fint väder.
    Ha en trevlig vecka.
    Kram Cathy

  13. Anita skriver:

    Cathy … jag svarar hos dig ..

Kommentera

