Nordiska Trädgårdar 2010

Så har jag då varit på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar 2010. Vi var där en kvart innan dom öppnade och kunde på vägen dit stanna upp och njuta av de blå skyarna som svepte längs gräset vid Älvsjö gård.

När vi kommit in fick vi veta att årets pelargon var en hel grupp, nämligen gruppen ”äggskalspelargoner”.

Jag har en trogen ”äggskalare” hemma. Jag har haft henne i många år. Hon heter Gemma och jag ska berätta för henne att hon nu är årets pelargon. Känner på mig att hon kommer att blomma extra kraftfullt. Här är en bild på min Gemma.

I entrén så möttes vi också av ”Trädgårdsrum signerat Ulf Nordfjell”.

Ett genomgående tema i balkongutställningarna var, inte helt oväntat, bröllop …

Och se här. Ingen dålig bröllopstårta …

Att skapa djup med bilder kan ge mäktiga effekter. Ett hav av allium och i bakgrunden en bild som ger känslan av att man inte är på en mässa utan står mitt i en alliumskog och ser bort mot vägen där någon cyklar förbi.

Bredvid den vackra urnan med doftande liljekonvaljer stod en blommig soffa. Och då menar jag inte med blommigt tyg utan verkliga blommor.

Och ville man inte sitta på soffan kunde man slå sig ner på en mjuk kudde i en ring av penséer.

Man längtade verkligen efter våren i sin egen trädgård när man såg alla underbara blommor i alla tänkbara färger.

Och så var det det där med inköpen. Jodå, en del blev det. När det gäller växter så blev det:

  • Två fuchsiasticklingar med vita blommor, ”Comperen Lineda” och ”Jeff van der Kuylen”.
  • Ljusblå himmelsnunneört – Corydalis elata ”Spinners”
  • Sjömanshjärta – Dicentra cucullaria
  • Ungersk blåsippa – Hepatica transsylvanica ”Blue Eyes”

Och så sålde dom 5 krukor för 50 kr med vita pärlhyacinter. Dom var fortfarande knoppiga och fina och när dom blommat klart kommer jag att flytta dom till mitt Månskensland. Perfekt!

Då vi varje morgon, under vår och sommar, äter frukost i uterummet så måste vi hålla koll på klockan. Man måste ju åka till jobbet men det är lätt att glömma tiden när man sitter därute. Vanliga väggur har inte passat in där men på trädgårdsmässan hittade jag en perfekt. Jag blev jättenöjd.

Och så hittade jag en ”ampelkonsol”. Den ska jag montera på boden vid Månskenslandet där jag ska ha en ampel med vit slingerkrasse, Milkmaid.

Och så till slut … en bok som jag längtar efter att sitta i uterummet och läsa omgärdad av blommor och fågelkvitter. Boken är ”En lisa för själen” av Eva Robild och Annika Christensen.

Årets Nordiska Trädgårdar är avklarad.  Plånboken lite fattigare men livet och trädgården lite rikare. Nu ser jag ännu mer fram emot våren.

En trevlig helg till er alla, med eller utan trädgårdsmässa! Nu ska jag plantera om mina nyinköpta fuchsior 🙂

Det här inlägget postades i Nordiska trädgårdar 2010. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Nordiska Trädgårdar 2010

  1. Ulla skriver:

    Förstår att du haft en härlig dag på trädgårdsmässan. Många fina inspirationsbilder. Den blommiga soffan, vågade man sitta i den :)Den lilla balkonghörnan ser också mysig ut.
    Själv har jag varit i blåsippsbacken, så härligt.
    Solen har lyst här hela dagen, men nu börjar det mulna på lite.
    Ha det gott!
    Kram Ulla

  2. Liane skriver:

    Vilken dag att få njuta av allt vackert och att knappt kunna se sig mätt på allt =) Förstår att du verkligen haft en bra dag. Gillar bilden skarpt med allium och cykeln i bakgrunden. Ha en fortsatt trevlig helg.

  3. Anita skriver:

    Ulla … vet inte om man skulle våga sitta i soffan, men blommig och vacker var den. Så härligt att du kunnat spendera dagen i blåsippsbacken. Ska titta in till dig senare och se om du lagt ut lite bilder.

    Liane … kul att du också gillade alliumbilden. Och vet du, jag har precis tagit ett beslut. Jag ska åka upp en sväng till mässan imorgon bitti också. Är man trädgårstokig så är man 🙂

  4. Marie Carpe Diem skriver:

    Åhå vad skoj, en annan Zeta lover ;-). Ja visst var mässan fin och mycket ögongodis bjöds man på. Tufft att våga in i denna drabbning två dagar i rad, ha, ha. Underbara bilder du har lagt upp och de tidigare inläggen är underbart fina. Kul att du kikade in hos mig. Ha en fin dag i morr´n 🙂

  5. billan skriver:

    Förstår att du haft en härlig dag på mässan, jag fick nöja mig med min arbetskamrats direktrapport via mobilen därifrån. Tog ju min ledighet förra vecka i samband med fjällresan. Vi turas om på jobbet…)
    Jag gillar verkligen din nya klocka, passar säkert jättefint i uterummet.
    Ha en fin söndag!

  6. Eva skriver:

    Åh så underbara bilder du tar, kära lillasyster! Det känns som jag fått vara med på Trädgårdsmässan tillsammans med dig! Tusen tack för det! Jag tänkte extra mycket på dig i fredags, eftersom jag visste att du skulle dit! Vi ser fram mot att få se alla dina nykomlingar! 🙂 Såg ett inslag på tv om boken du köpte. De intervjuade författarna. Då undrade jag om det var någa av dina blomstervänner. Jag undrar om blommorna på balkongen tar sig! 😉 Nej vi får slänga dem och plantera nya. Det ser jag fram emot!
    Vi ses på tisdag i soffan kära lillasyster och även på onsdag, fast då i din soffa! Climbe every mountain kommer att nå nya höjder då! 🙂
    Hoppas du och Thomas får en härlig söndag!
    Kramar från
    storasyster, Kjell och Nessie

  7. Anita skriver:

    Marie … Zetas är min favorit. Jag fick presentkort dit i julklapp och jag håller som bäst på att laddar för att handla upp det. Nya katalogen kom med hem från mässan. Roligt att du tittat på mina andra inlägg.

    Billan … bilder och rapporter från trädgårdsmässan finns ju överallt bland bloggarna så man behöver egentligen inte åka dit 😉 Jag satsar inte så mycket på bilder, tar bara några för att ha som stöd för minnet. Jag satsar på att handla, oftast alldeles för mycket 🙂

    Eva … jag tänkte vi skulle sitta i uterummet omgivna av klorofyll och fågelsång på onsdag och äta vår traditonsenliga paj. Trots att jag har många blommor så kommer vi nog att få plats. Och så ska vi ladda för ”Climb every mountain”. Hoppas jag inte dragit på mig någon förkylning bland alla människor på mässan, det gäller att ha rösten i trim för de höga tonerna 😉

  8. ÅsaV skriver:

    Tack för samamndraget av utställningen! Jag var sugen på att åka, men Göran var mer sugen på att komma ut i det vackra vädret idag… så det bidde en skogspromenad för oss istället! Härliga bilder

  9. Åsa S skriver:

    Tack Anita för din sammanfattning av mässan. Det blev inte av i år heller att åka dit. Men tack vare dig har jag ialla fall fått en glimt därifrån. Dina bilder är så fina.
    Jag ser fram emot att få sitta i ditt fina uterum på onsdag och njuta av alla dina fina blommor, både blommande och de som ska ståta med sin prakt när sommaren närmar sig.
    Sen tar vi i för full hals och gör heder av Sound of Music.

  10. Spirande grönt skriver:

    Nu är mitt mässbesök också avklarat!

    Så fint du fick till Alliumfotot! Försökte också fånga en snygg Alliumbild i den montern, men misslyckades visst helt:)

    Rebecca

  11. Anita skriver:

    ÅsaV … du skulle sagt till Göran att det är nästan som att vara ute när man är inne … på mässan 😉 Du får lägga upp en övertalningsplan till nästa år.

    Åsa S … det har varit så mysigt i uterummet idag. Alldeles ljum luft och det har doftat av olika blommor. Jag hoppas det blir fint väder på onsdag också när vi ska sitta där och ladda upp inför sing-a-longen.

    Rebecca … det var inte helt lätta att få till en alliumbild. Folk envisas ju med att vara ivägen hela tiden 😉

  12. bjrkriset16577 skriver:

    Vackra bilder som vanligt 🙂 det blev ingen trädgårdsmässa i år heller, Ron och bilen är på annat håll och jag är hemma med hundarna. Jag njuter av dina bilder istället och funderar på vad jag ska göra med trädgården i sommar. Det behövs en hel del uppryckningar här och där, vissa rabatter börjar bli lite för gamla och växter behöver delas och flyttas tror jag. Igår planterade jag om lite frösådder i alla fall. Det var varmt i solen på baksidan så jag kunde vara ute och göra det. Skönt för man spiller ju jord hur man än beter sig.
    Ha en skön vecka.
    Kram Cathy

Kommentera

