Sommartid …

Jag vaknade med ett smatter mot rutan. Klockorna hade vi ställt fram en timme redan igår kväll. Så när jag vaknade och trodde klockan var halv-åtta var den ju halv-nio. Så snabbt kan en timme försvinna. Synd att inte snön försvinner lika snabbt. Än är det långt kvar tills vi får vandra i sommarhagar, förbi röda små stugor …

… längs blommande klöverängar …

Än är det långt kvar till blå sommarnätter och midsommarbuketter …

Och ”en svala gör ju ingen sommar” … men två kanske …

Så även om snön ligger djup i vår trädgård och sommaren är avlägsen så är det nu ändå SOMMARTID, vilket härligt ord. Och idag är det dags för vår traditionella våffelmeny, ett av våra egna vårtecken.

Hoppas ni alla får en härlig första dag i sommartiden 🙂

Det här inlägget postades i Sommartid, Vårtecken. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Sommartid …

  1. Catharine skriver:

    Oh vilka uppiggande bilder. Och i vår trädgård smälter snön med raketfart just nu, det regnade lite igår och det satte fart. På fältet/lekängen utanför vår tomt är det fortarande ett heltäckande snötäcke där inte så många går och ingen skottat något. Men man ser att snön sjunker. Det är ganska jobbigt att gå ut på fält och i skogen nu för man glider hit och dit på upptrampade stigar, snön sjunker och fotspåren blir lite isiga. Men man ser att våren är på väg. Igår fotade jag några vintergäck som börjat titta upp i en skogsdunge 🙂

    Hade Earth hour igår, inte hela timmen för jag missade men nästan.
    Kram Cathy

  2. ÅsaV skriver:

    Härliga sommarbilder att lägga ögonen på denna gråa förmiddag! Och visst är det skönt med sommartidsomställningen av klockan – då finns det i alla fall hopp om värme framöver! Ha en bra dag!

  3. Åsa S skriver:

    Måste instämma med ÅsaV, det är fint med sommarbilder att njuta av när det är så grått ute. Snart är vi där, det går fortare än man tror.
    Hälsar lillasyster

  4. Ulla skriver:

    Ja, så härliga sommarbilder, jag instämmer med övriga 🙂
    Däremot så gillar jag inte omställningen av tiden. Det tar flera veckor innan jag är ikapp 🙂
    Vi har ingen snö kvar alls här nu och det är såå härligt! Och vårblommorna poppar upp överallt, så det finns nog hopp om en kommande sommar även i år 🙂
    Ha en fin vecka!

  5. Ruben skriver:

    Har också märkt, att sommartid, det biter inte på snö!!
    Ha det gott! /Ruben

  6. Madame C skriver:

    Ja, men vilka underbara bilder du visar! Så passande just idag, när vi gått över till sommartid. Ha det gott, Charlotta

  7. nilla|utanpunkt skriver:

    Helt underbara sommarbilder, älskar de med kort skärpedjup, alldeles drömska. Vet du, att det var du och din kommentar hos mig som fick upp ögonen på mig att det var sommartid i dag! Och så fick jag eld i baken, eftersom jag inte alls hade lika lång tid på mig som jag trodde.

  8. Liane skriver:

    Vilka härliga sommarbilder, nu när vi har somamrtid så är längtan enorm att få cykla på grusvägar, insupa alla dofter ,höra svalorna, se dom flyga på himlen.En sån härlig tid…….

  9. Spirande grönt skriver:

    Åh, klöverängar! Såg igår ett litet gäng övervintrade gröna klöverblad som kikade fram nu när deras vita täcke försvinner. Gissar att de också längatar efter blommande klöverängar:)

    Rebecca

  10. Anita skriver:

    Cathy … till och med i min trädgård börjar det synas på snötäcket. Jag kommer att ägna en del av påsken åt att skotta runt i snön. Gjorde det med en stor snöhög och det har verkligen gjort susen.

    ÅsaV … jag såg på väderprognosen att det ska visst bli både sol och varmt framöver. Hoppas det stämmer.

    Åsa S … ja snart är vi där. Och ikväll träffas vi för att sjunga i kören. Och snart ska vi ha sing-a-long 🙂

    Ulla … jag brukar också ha lite svårt med omställningen men i år har det gått hur bra som helst av någon anledning. Och vad härligt det låter att ha snöfritt …

    Ruben … nej sommartid biter inte men värme och sol gör. Och det hoppas jag kommer framöver …

    Charlotta … ha det gott du också. Hoppas solen skiner hos dig.

    Nilla … men … hade du missat sommartiden. Vilken tur att jag var inne hos dig och skrev då 😉

    Liane … insupa alla dofter som hör våren och sommaren till. Det är nog något av det jag längtar mest till.

    Rebecca … visst är det härligt när det tittar fram lite gräs igen och det är alldeles grönt. Det har tydligen haft det bra därunder snötäcket.

    Tack för att ni tittade in och skrev en rad. Idag är det lite vandrande moln på himlen och temperaturen visar på +3. Snötäcket försvinner mer och mer för varje dag och i påsk ska jag gräva runt för att skynda på det hela.

    Ha en härlig dag 🙂

    /Anita

  11. Barbro skriver:

    Hå, hå, hå! Här har det putsats fönster idag. Ett fönster fick jag inte upp av all snö. Här är det nästan 2 meter snö och minusgrader fortfarande. Men de lovar i alla fall att det kan bli någon plusgrad till påsk. Hoppas på det!

  12. Anita skriver:

    Barbro … oj oj oj … 2 meter snö, det låter väldigt mycket det. Då håller vi tummarna för att plusgraderna även kommer till er i påsk.

  13. Britt skriver:

    Tycker väll igentligen att det här med sommar tid är lite fånigt, men i går när jag och dottern övningskörde och kvällen var väldit ljus uppskattade jag det//Britt

  14. Anita skriver:

    Britt … javisst är det väl härligt att få utnyttja de ljusa kvällarna. Men mornarna är mörkare, det märkte jag för en stund sedan då jag vaknade och trodde att jag satt klockan fel … det var ju mörkt.

  15. Eva, syster skriver:

    Kära lillasyster!
    Vilka underbara bilder som vanligt! Kan förnimma sommarens dofter av sol, blomsterängar och sandig byväg! Underbart! 🙂
    Just nu regnar det och kanske hjälper regnet till att ta bort en del av snön på tomten! Tomten gillar nog snö, men inte tomten! OK den var dålig! 🙂
    Idag är det skärtorsdag och jag är ledig. Det är så underbart! Kjell hämtade mig på jobbet igår vid 3-tiden och sedan jobbade jag faktiskt en del när jag kom hem, men det var så skönt att vara hemma tidigt, att det inte gjorde något att jobba!
    Ska snart gå till banken. Måste ha ett nytt leg för det jag har går ut i början på maj!
    Hoppas du och Thomas får en underbar Påsk!
    Kramar från
    storasyster, Kjell och Nessie

Kommentera

