Vårdagjämning kl 18:32

Vilken underbar dag för vårdagjämning. Solen lyser, det rinner, det porlar och det dunsar när snö faller från taket. Nere i centrum satt folk och åt glass och lapade sol.

Imorse läste jag följande om vårdagjämningen … vårdagjämningen är en ögonblicklig händelse som inträffar vid olika klockslag på skilda ställen på jorden, beroende på viken tidszon man befinner sig i. I Sverige inträffar den prick 18:32. Den lokala tiden i Nya Zeeland är då 5:32 den 21 mars. Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.

Det känns mäktigt på något sätt. Och ännu mäktigare att det inträffar på en sådan vårdag som det är idag. På torget köpte jag en kruka med solgula påskliljor. Tog en bild nyss och den får illustrera detta inlägg. En annan liten lustig sak, när jag döper mina bilder innan jag laddar upp dom till ett inlägg så tar jag alltid bort prickarna på å, ä och ö. Så denna bilds namn blev 20100320_vardagjamning. Helt plötsligt fick ordet en annan betydelse, en katt som jamar på vardagar 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt, Vårdagjämning. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vårdagjämning kl 18:32

  1. Catharine skriver:

    Tänk jag hade alldeles glömt att det är Vårdagjämning idag. Solen skiner och det är plus 7 grader i skuggan. Snön smälter så det hörs och Snödropparna har slagit ut 🙂 det är flera torra fläckar på cykelvägarna runtomkring. Det ser ut att bli vår i år också. Härlig blombild!

  2. Ja det var väldigt vårigt idag. Folk på uteserveringarna här i Bromma och smältande snö, rinnande vatten och en leende trädgårdsmästare!

  3. billan skriver:

    Solen har lyst från en klarblå himmel hos mig med, men det är otroligt mycket snö som skall smälta innan några vårblommor kan titta fram.
    Min katt jamar både vardag och helgdag:)

  4. Vella skriver:

    Vilket ljuvligt foto…
    /Vella

  5. Anita skriver:

    Cathy … vilket härligt uttryck … ”snön smälter så det hörs”. Det stämde verkligen igår. Idag är det lite kallare och mulet men jag hörde ändå smältningen för en stund sedan då det dunsade till när det föll snö från taket.

    Slottsträdgårdsmästaren … vilket härligt vårtecken, när uteserveringarna öppnar och fylls av vårglada människor. Förstår att du gick omkring och log.

    Billan … jag har mycket snö kvar i min trädgård också. Jag skulle gå ut och gräva fram min schersmin och jag fick pulsa till knäna.

    Och du har ju rätt. Katter jamar ju både vardagar och helgdagar. Jag har helt enkelt tolkat det fel, istället för ”vardag” och ”jamning” så ska det ju naturligtvis vara ”var”, ”dag” och ”jamning” … d.v.s. katten jamar var dag 🙂

  6. Anita skriver:

    Vella … tack, roligt att du tycker om min bild 🙂

Kommentera

