Stamtavlor …

En stamtavla har vi alla. Likt ett träd som rotats för många år sedan och bildat en stam som i sin tur vindlar vidare i olika grenar.

Men en stamtavla för mig kan vara något annat. Jag tänker på en bild eller en tavla som visar ett träds vackra stam. Bilden nedan har jag visat förut men jag älskar det trädets stam,  varmt rödtonad, kraftfull och åldrad på det mest underbara sätt.

Och vart vill jag nu komma med detta resonemang. Jo … till uppstamning av växter. Jag har blivit så fascinerad av uppstammade växter. Jag trycker dom är så otroligt vackra att ställa ut på altandäcket. Olivträdet, som i maj fyller 9 år, mäter nu 1,5 m och stammen börjar bli vackert knotig. Förra sommaren påbörjade jag en uppstamning av en Doktor Westerlund och jag visade i ett tidigare inlägg min uppstammade rosmarin. Och i helgen så köpte jag en myrten. Jag jämnade till den lite med saxen förut och vilken underbar doft den spred.

Och idag har jag startat en uppstamning av en annan pelargon, eller egentligen blev det två fast av samma sort. Sorten är Asarnas Asgård och den växer väldigt kraftfullt och fint men ränner gärna iväg på kraftiga stammar. Den kändes därför idealisk att stamma upp. Så här såg den ut innan.

Jag tog helt enkelt upp rotklumpen och delade den i två.

Den ena (den till höger på bilden nedan) hade två fina grenar medan den vänstra var lite vildvuxen.

Jag fick kapa den och sticklingen satte jag i jord.

Så nu hoppas jag på att få två uppstammade Asarnas Asgård att ställa på altandäcket i sommar. Den lilla sticklingen ska jag försöka tukta så att den inte ränner iväg. Får väl se hur det går.

Nu ska jag gå och laga mig lite lunch som jag ska äta i uterummet tillsammans med senaste Allt om Trädgård som låg och väntade i brevlådan igår.

En skön helg till er alla 🙂

Det här inlägget postades i Uppstamning av växter. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Stamtavlor …

  1. Ruben skriver:

    Det var verkligen en fin bild på trädet med den vackra stammen. Och det uppstammade myrtenträdet verkar vara ett perfekt exemplar. Nu väntar jag bara med spänning på bilder av fint utvecklade uppstammade pelargoner. Jag tror de kommer att bli jättefina!
    Ha det gott!
    /Ruben

  2. ÅsaV skriver:

    Åh vilka vackra bilder på träd! Båda har massor av stämning i sig! Låter som du får en mysig eftermiddag. Själv ska jag försöka kurera min förkylning och sätta mig med ”MåBra” som just damp ned i brevlådan. Trevlig helg!

  3. Anita skriver:

    Ruben … ja det ska bli roligt att följa pelargonernas väg mot att bli små träd. Stammen förvedas väldigt snabbt, det märkte jag förra sommaren när jag stammade upp doktor Westerlund.

    Ha det så gott du också!

    Åsa … men så trist att du är förkyld. MåBra låter som en nyttig tidning. Hos mig får mina trädgårdstidningar bli måbra-tidningar 🙂

    Krya på dig och en trevlig helg till dig också!

  4. billan skriver:

    Vilket träd, stammen är så vacker. Och alla blå vårblommor på marken under…….
    Skall bli spännande att följa dina uppstammade pelargoner. Jag har beskurit min uppstammade ängel jättemycket i år,, den var ju bautastor:)
    Jag är avundsjuk på ditt uterum,vill ha! Såg försten idag när jag promenerade med Frida ett hus med jättefint uterum fyllt med plastblommor……fattar du va gräsligt!
    Må så gott!

  5. nilla|utanpunkt skriver:

    Jag blir också inspirerad, har försökt stamma upp diverse stora buskar, men det går så där. Man ska nog börja när di är små.

    ps. vet inte om du såg mitt svar på din flipflop-kommentar hos mig, så jag skriver här också; det var en helt underbar kommentar, en hel liten historia. Den är lugnt den mest fantastiska kommentar jag nånsin fått, inkl på min gamla blogg, av alla läsare. Tack för den!

  6. andré skriver:

    Jag gillar också uppstammade växter, men pelargoner har jag aldrig provat med. Det kanske är dags i år. 🙂 Tackar för tipset.

  7. Spirande grönt skriver:

    Vilken otroligt vacker stamtavla!:)

    Ha en fin fredagkväll

    Rebecca

  8. monartic skriver:

    hejhopp…här får man inspiration…uppstammade växter är vackra, håller med…hihi…försköte engång göra det på en liten björk som jag ville ha som krukväxt…behöver jag säga att det gick åt det där hete hållet du vet…;-)
    Du som kan det där…går det att så att säga ympa in någon annan växt på typ ett träd av modell äldre sort…som växer utomhus alltså.

    /Mona

  9. Anita skriver:

    Billan … man får väl innerligt hoppas att dom byter ut plastblommorna till sommaren. Din uppstammade ängel kommer säkert att bli jättefin. Ser fram mot kommande bilder.

    Nilla … ja det är nog bäst att börja när dom är små för att det ska lyckas, även om man får vänta några år innan det blir en riktig stam.

    Och så roligt att du tyckte om min kommentar. Det var du som gav mig inspirationen till att skriva den med ditt underbara flipflop-inlägg.

    André … jag tycker absolut att du ska pröva med pelargoner. Mårbacka och Appleblossom rosebud är ett par som är bra att stamma upp.

    Rebecca … javisst är den stammen underbar.

    Mona … du är för härlig. Fast jag har hört om någon som gjorde en bonsai av en björk så det kan nog funka. Tyvärr har jag inget svar om ympningen. Det är ett område som är totalt blankt för mig.

  10. Ulla skriver:

    Så vackra bilder på träden, det är något speciellt med träd, så kraftfulla och rogivande på något sätt.
    Och uppstammade växter är ju verkligen fint. Jag håller på att stamma upp mitt fikonträd. Får se om det lyckas.
    Igår uptäckte jag i alla fall små, små fikon på det 🙂
    Kram Ulla

  11. Anita skriver:

    Ulla … så spännande att försöka stamma upp ett fikonträd. Det kan jag tänka mig blir otroligt vackert. Och att du har små fikon på det, så himla roligt. Själv har jag fått blodad tand när det gäller uppstamning. Nu ska jag göra ett försök att stamma upp min gamla rosa hibiskus. Det är dags att klippa ner den och då ska jag passa på att ta ett rakt och fint skott som ska bli början på, förhoppningsvis, en uppstammad hibiskus.

Kommentera

