Premiär …

Så var det dags. Första lunchen i uterummet våren 2010 har avnjutits  i flödande vårljus. Blommornas klorofyll kastade gröna kaskader via solstrålarna som letade sig in. Jag bara satt där och njöt och ville inte gå in. När klockan närmade sig 15-tiden så sken solen rakt in mot soffgruppen där jag satt. Jag hämtade några trädgårdstidningar och ett glas vitt vin. Är det premiär så är det …

Till och med de utblommade pärlhyacinterna som väntar
på att få bli utplanterade i rabatten fick nytt liv och lyste
lika blå som den vackra marshimlen.

Och titta … även pelargonerna börjar få vårkänslor …

Och när jag tittade djupt ner i bladrosetterna på hortensian så såg jag dom, de små, små knopparna som så småningom kommer att bli stora blå blomklasar.

Och ja … det är för tidigt, men visst känner man
väl ändå för att brista ut i ”Den blomstertid nu kommer …”.

En härlig helg i vårens tecken önskar jag er alla 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt, Vår. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Premiär …

  1. nilla|utanpunkt skriver:

    Uterum är grejen. Vi har inget, trots att vi bor i conservatory-ernas förlovade land. Ha en skön helg, förhoppningsvis med ytterligare stunder i uterummet!

  2. Britt skriver:

    Tänk om man hade ett uterum nu när det börjar bli varmare ute//Britt

  3. Mona k skriver:

    Hej Anita! Så härligt med dina ”våriga” bilder och så härligt att dina växter ger oss känslan av att det närmar sig så sakteliga, den UNDERBARA våren.
    Önskar dig detsamma!
    Kram Mona K

  4. Ulla skriver:

    Du ser ut att ha haft en liten vårfest därute, av det fina glaset att döma :)Härligt, nu kommer nog våren i alla fall. I uterummet blir det ju vår tidigt så man får en liten försmak när man sitter där.
    Idag skiner solen här, vi har haft några dimmiga dagar innan men nu så….:)
    Ha det gott både ute och i uterummet!
    Kram Ulla

  5. Anita skriver:

    Nilla … jag glömmer aldrig ett uterum jag besökte i en trädgård som låg i Skottland, precis vid engelska gränsen. Helt i glas med en enorm takhöjd och med öppen spis. Dom berättade hur dom på vintrarna satt där och tittade på stjärnhimlen. Det var då drömmen om ett uterum där man åtminstone kunde förvara sina blommor under vintern föddes. Och sedan två år är drömmen uppfylld. Hoppas att också du så småningom kommer att få njuta av ett conservatory … där du kanske kan se stjärnhimlen under mörka vinterkvällar.

    Britt … ja jag känner mig verkligen lyckligt lottad. Men … en kall vinter som denna har man fått haft värmen på en hel del och med elpriserna som varit så har det kostat en del. Fast det får det vara värt, med tanke på alla blommor som jag kan övervintra.

    Mona … jag skulle inte kunna säga det bättre. Den UNDERBARA våren. För det finns inget som går upp mot känslan man känner när man hör droppet från taken och ser rännilarna längs gatorna. Våren är verkligen underbar!

    Ulla … jo men visst. Jag kände mig lite som en engelsk lady där jag satt med mitt glas fyllt med vitt vin … bläddrande i RHS:s tidning ”The Garden”. Så skönt att höra att dimman gett med sig och solen nu skiner även hos dig.

    Efter en kall natt börjar nu temperaturen krypa uppåt igen och takdroppet börjar åter ljuda. Vinden tar i men solen skiner från en klarblå himmel. Våren omsluter oss.

    Ha en skön lördag 🙂

  6. Ruben skriver:

    Ett glas vin i uterummet när våren nalkas – det kan aldrig vara fel! Trevlig fortsättning på helgen! /Ruben

  7. Anita skriver:

    Ruben … nu skrev vi visst samtidigt. Det är precis som du säger … att skåla med våren i uterummet en härlig dag i mars kan aldrig bli fel. Kanske blir det lunch där idag igen. Solen flödar nämligen från en klarblå himmel.

    Trevlig fortsättning på helgen till dig också!

  8. andré skriver:

    Visst är det härligt när man kan börja vara ute (men inne) igen! Jag kommer själv precis in från det behagliga växthuset. 🙂

  9. Catharine skriver:

    Ja idag har det varit en strålande lördag. Det var så varmt i uterummet att jag stängde av elementen och öppnade dörren. Då var det ungefär -0.0 ute. Jag åt min lunch där ute och även eftermiddagsfikat. Vi hade all värme avstängd i ett par timmar idag, luftvärmepumparna värmer upp så snabbt att det funkar bra. Jag har sått lite frön i en sån där liten grobox jag köpte på plantagen för ett tag sedan. Azaleorna blommar för fullt och pelargonerna börjar hämta sig. Vi hade -7 inatt och mina små chiliplantor hängde med huvudena i morse. Men när solen kom fram och det blev varmare piggade de på sig. Jag vann 90kr på en nordsvensk travhäst också. En bra dag med andra ord.
    Kram Cathy

  10. Eva, syster skriver:

    Wow vad det låter mysigt med första lunchen i uterummet! Vi åt semlor till lunch hos Tommy, Bea och Leah. Om man nu kan kalla det för lunch. 🙂 Tommy målar om sovrummet för fullt och det blir jättefint! Annars har det varit ganska lugnt. Var ledig igår och vi var på begravning. Mycket sorligt och vackert! Sedan gick jag till frissan och blev ompysslad och det var så skönt! Kjell börjar jobba fredagar från och med nästa vecka! 🙂 Det är både roligt och tråkigt! I kväll blir det paj till middag och den är nog snart klar. Sedan blir det schlager för hela slanten.
    Hälsa Thomas så gott och kramar från
    storasyster, Kjell och Nessie

  11. Anita skriver:

    André … javisst är det härligt med den här tiden då vi befinner oss i gränslandet mellan vinter och vår och kan vara ute … fast vi egentligen är inne.

    Cathy … grattis till vintsten 🙂 Ja nätterna är fortfarande kalla. Jag stänger av elementet i uterummet direkt på morgonen och kör ingång det igen när jag går och lägger mig. Då solen skiner blir det tillräckligt varmt för att man ska kunna vara där utan extravärme. Och nätterna som kommer får vi se upp, då har dom hotat med temperaturer ner mot -15. Då måste du akta dina små chiliplantor.

    Eva … semlor kan jag längta efter ibland men undviker det pga laktosen. Fast jag skulle ju kunna göra egna förstås. Börjar Kjell jobba fredagar redan nästa vecka? Trots att det är mars? Så vitt jag vet så ska i varje fall vi vara lediga på fredagarna hela mars ut. Jag hoppas det i varje fall 🙂 Fast det är ju jätteskönt att det börjar gå bra för Scania igen.

  12. ÅsaV skriver:

    Vad härligt det låter! Helt klart värt att fira med ett glas vin. Våren är verkligen den allra bästa tiden – då njuter man verkligen extra av solen! Det måste vara underbart med ett uterum som får det att kännas som våren redan anlänt!

  13. Anita skriver:

    Åsa … så du är också uppe tidigt så här på söndagsmorgonen. Varit ute på en fotopromenad kanske? Ja det är verkligen härligt med uterummet. Ännu så länge är det för kallt efter nattens många minusgrader men vid lunchtid har det värmts upp av solen och då ska jag gå ut och tillbringa ett par timmar där, bara vara.

Kommentera

