Livet återvänder …

Det är mars och solen har skinit idag. Det har varit minusgrader men ändå så sjunger fåglarna och det droppar från taken. Våren har börjat sin vandring även om den går med sakta steg och tar några steg tillbaka ibland.

Vi har mängder med snö detta år. Men det var mycket snö även i mars 1999. På den tiden så tog jag inte foton utan målade akvareller istället. På min hemsida så har jag en akvarell för varje månad och den som representerar mars ser ut så här:

Jag har skrivit en text till varje akvarell och till denna har jag skrivit följande:

Den här tavlan målade jag den 13 mars 1999 vid 9-tiden på morgonen. Den kom till mycket snabbt. Jag kände att jag måste hinna fånga det speciella ögonblicket med det intensiva solljuset och de blå skuggorna. Det skulle bli en sådan där härlig dag då man kan gå ut och sätta sig, vända ansiktet mot solen och lyssna på fåglarna och dagsmejan. Och drömma om den dag då skogsbacken inte längre är vit av snö utan av vitsippor.

Det känns lite hoppfullt på något sätt, att det faktiskt var ganska mycket snö den 13 mars 1999. Något annat som känns hoppfullt är omplantering av blommor. Alla pelargoner är nu omplanterade och några visar upp en och annan blek liten blomma.

Planterade också om min rosmarin som jag en gång köpte bland dom färska matkryddorna för ett par tior. Då var den bara en liten kvist, nu är det början till ett litet träd. Känner mig faktiskt lite stolt över det.

Och idag har jag hängt skuggväv över min New Dawn för nu har solens strålar börjat blivit så intensiva att rosstammarna behöver skydd.

Så visst är det så … livet återvänder så sakta till vår frusna värld.

En trevlig helg vill jag önska er som tittar in 🙂

Det här inlägget postades i Akvareller, Allmänt. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Livet återvänder …

  1. Ruben skriver:

    Nä, säg inte att du är konstnär också! Den som ändå hade dom talangerna! Väldigt fint fångad vårmorgon. Och rosmarinen! Du ska absolut vara stolt, riktigt tjusig är den. Ha det gott! /Ruben
    PS Nu måste jag börja tänka (aj aj), vilka växter har jag som behöver skyddas mot vårsolen?

  2. Spirande grönt skriver:

    Vilken fin liten skyddsling! Har precis för tillfället en rosmarin på diskbänken. Lite deppig är den allt. Undrar om jag kan få liv i den och få till ett lika sött litet träd som du?

    Trevlig fredagkväll

    Rebecca

  3. Madame C skriver:

    Åh, vad fint du målar! Önskar jag vore så konstnärlig, det måste vara härligt. Ha en skön helg,
    Charlotta

  4. Anita skriver:

    Ruben … konstnär vet jag inte … men det var härligt på den tiden jag målade. Jag har planerat länge att börja med det igen men tiden räcker liksom inte till.

    Rebecca … pröva att plantera om den och börja pyssla med den som en vanlig krukväxt så kanske det kan bli början till ett litet träd. Det gäller ju att inte äta upp den helt innan förstås 😉

    Charlotta … tack för dina fina ord. Tyvärr blir det inte så mycket målande längre men någon dag igen kanske …

  5. Ulla skriver:

    Åh vilken fin rosmarinplanta du har! Jag har en också men jag vet inte om den överlevt vintern. Just nu ser den helt livlös ut. Jag vill också ha den som ett litet träd. Får se om den tar sig annars får jag skaffa en ny.
    Och paradisträd, ja, det tycker jag absolut du ska skaffa dig ett. Det kommer att trivas i ditt uterum 🙂
    Ja, det har ju faktiskt varit snörika vintrar tidigare också, man glömmer fort, så det finns hopp om en vår i år också, trots allt 🙂
    Ha en skön helg!
    Kram Ulla

  6. Catharine skriver:

    Hmmm, inatt hade vi -17 grader som kallast! Och nu lyser solen för fullt, igår eftermiddag satt vi i uterummet och fikade och då var det +19 med bara lite värme på elementen. Nu tycker jag verkligen att vintern ska packa ihop och flytta någon annanstans:-) VILL HA VÅR
    Ha en skön helg i alla fall, ser ut som om det skulle bli fint.
    Kram Cathy

  7. nilla|utanpunkt skriver:

    Oerhört driven akvarellteknik! Makalöst imponerad blir jag. Och vad kul att rosmarienn liksom blivit uppstammad, ser ut som en ”standard”, ja, det är vad de kallas här i England.

  8. Eva, syster skriver:

    Hej kära lillasyster!
    Som vanligt härliga bilder och mysiga texter! Kan tala om för dig att fåglarna har sjungit länge. Jag hörde dem första gången en kall, mörk morgon för någon månad sedan. Det är så skönt med solen som lyser och värmer! 🙂 Vita snöhögar blir gråbruna av sand när solen smälter snön!
    I kväll blir det middag ute i Nöttesta och det ska bli trevligt!
    Hoppas du och Thomas får en jätteskön helg!
    Kramar
    från storasyster, Kjelle och Nessie

  9. Spirande grönt skriver:

    Nu har min lilla rosmarin påbörjat sitt nya liv som krukväxt, förhoppningsvis i trädform så småningom.

    Tack för inspirationen:)

    Rebecca

  10. Anita skriver:

    Ulla … så synd om din rosmarin har dött. Jag vet ju att du visat hur fint den blommar. Det har aldrig min gjort. Men jag klipper ju in grenarna rätt hårt för att få ”trädstrukturen”. Håller tummarna för att ditt överlevt vintern-

    Cathy … helgen blev ju solig och fin fast jag har inte hunnit varit ute något för jag har bara hållt på med omplanteringar och omskolningar. Nu hoppas vi på en fin vecka. Dom har lovat plusgrader framåt tisdag. Hoppas det stämmer.

    Nilla … så stolt jag blir, både över att du tycker om min akvarell och över att min rosmarin kan mäta sig med de engelska.

    Eva kära syster … så härligt det låter, att få höra en fågel sjunga en mörk februari eller kanske till och med januarimorgon. Då känner man att livet återvänder. Och aldrig trodde väl att jag skulle tycka det var fint med brunfärgad snö … men det tycker jag. Leve dagsmejan 🙂

    Rebecca … men så roligt! Nu håller jag tummarna att den kommer att växa sig riktigt stor och fin för att så småningom bli ett litet träd.

  11. Madame C skriver:

    Kul att du sått ‘Fish pepper’! Har läst om den och sett häftiga bilder. Ångrar att jag inte skaffade fröer. Hoppas du visar bild senare i sommar! Det får nog bli sådana nästa år. Ha det gott, Charlotta

  12. Vilken fantastiskt vacker akvarell du målat! Jag är väldigt imponerad!

    Och så blir så glad av dina vackra blombilder..som denna pelargonbild! Mycket vacker!

    Jag har faktiskt inte planterat om en enda växt i år! Och jag tror inte jag ska göra det heller! Jag kommer nog bojkotta det i år…märkligt och jag vet inte det känns riktigt bra men jag har verkligen ingen lust! Men det är egentligen det bästa jag vet! :O/
    jaja…vi får se!

    jag önskar dig en fin vecka!

    kram!

  13. Anita skriver:

    Charlotta … om jag lyckas kommer jag definitivt att visa bilder. Dom ser väldigt små och ynkliga ut just nu men jag hoppas dom tar sig. Dom ser i varje fall livskraftiga ut.

    Anneli … men så roligt att höra ifrån dig. Det blir så där ibland … man har liksom ingen lust och ork att ta tag i omplanteringar. Och ofta så klarar sig växterna att inte planteras om ett år. Ibland har jag fått tagit mig själv i kragen för att börja omplanteringar och när jag väl kommit igång så har vårkänslorna börjat spira i mig. Hoppas i varje fall att du får en härlig vecka … med eller utan omplanteringar av blommor.

    Kram till dig.

  14. Liane skriver:

    Vilken härlig målning. Visst är det skönt att livet så sakteligen börjar återvända, vad jag längtar. Så sött litet träd med rosmarin, det är en växt som jag länge velat införskaffa men i år får det nog bli mer än ett begär 🙂

  15. Vilken underbar tavla du har gjort…
    Förstår att du vill skynda dig fånga ljuset.
    Synd att jag inte var där och kunde ta en bild.
    jag är på mässan den 9 april också.
    Alla tider och platser kommer att finnas på bloggen.
    SÅ VI SES DÅ – kul
    Kram
    Annika

  16. Åsa S skriver:

    Det är så härligt med alla dina bilder, både foton och akvareller. Jag har ju sett flera av dina vackra akvareller och jag förstår att du kan sakna detta, men du ”målar” ju med kameran nu istället, tänk så istället.
    Jag har mina slitna gamla pelargoner i kolonistugan där de för en tynande tillvaro. Vi har ju inget uterum där de kan frodas så här tidig vår, så de får helt enkelt vara kvar där tills de går att ställa ut igen. Förresten, ut och ut, vi kommer ju inte att ha någon bra plats för dem detta år, bara en liten balkong. Det gör inget, vi får en central och fin lägenhet istället.
    Våren känns riktigt nära nu, det droppar friskt från taken och snöhögarna krymper för varje dag. HÄRLIGT!
    Hoppas vi ses på tisdag.
    Kram från lillsyrran.

  17. Anita skriver:

    Liane … jag kan verkligen rekommendera att försöka stamma upp en rosmarin. Jag tittade till min alldeles nyss … tog lite på bladen och doftade … mmmm

    Annika … men så roligt. Då ses vi den 9 april. Det ska bli jätteroligt att träffa dig. Jag kommer att hålla utkik på din blogg så jag har koll på alla tider.

    Åsa … pelargoner är ju tåliga och även om du inte kommer att ha så mycket plats för dom så tror jag att dom kommer att trivas på er balkong. När det är trångt kan man ställa dom tätt, tätt ihop i en liten grupp. Det brukar jag göra på ett ställe på altandäcket och det brukar bli effektfullt. Och så klart vi ses på tisdag 🙂

  18. ÅsaV skriver:

    Jag är imponerad över hur duktig du är med pensel! Hoppas att du får tid till att börja med akvarellmålandet igen så småningom!

  19. Anita skriver:

    Åsa … jag vill egentligen komma igång med målandet igen men så var det det där med tiden. Fast i sommar .. kanske.

Kommentera

