Islossning och snöförflyttning

Nu är det inte lätt att vara villaägare. Undrar hur många i Sverige som ägnat sig åt snöförflyttning den senaste veckan. Och då menar jag inte skottning av uppfart och trottoar utan förflyttning av snö från ett ställe till ett annat och från det stället till ytterligare ett annat. Förflyttning av samma snö flera gånger alltså.

Torsdagskvällen ägnade vi åt att förflytta snö från uterumstaket plus den snö på hustaket som hotade att rasa ner på uterumstaket. Snön förflyttades från taket ner på altanen. Det blev mängder, enorma mängder. Och idag har vi förflyttat samma snö, från altanen och ut på gräsmattan. Innan allt är klart måste den nog förflyttas och grävas runt flera gånger för att inte allt smältvatten ska hamna på samma ställe.

Snön var tung och vi behövde varsin lite mindre snöskyffel. Vi hade en och tänkte köpa en till men snöskyfflar finns inte att köpa dessa dagar. Jag såg i tidningen att det är hårdvaluta, man till och med stjäl dom så det går inte att ställa dom utanför huset för då kan dom vara borta när man ska ha dom. Det blev att låna av grannen.

Och så var det det där med islossningen. För längst ut på uterummets tak så låg det ett lager is. Och då pratar vi inte lite lätt is utan ett par decimeter tjock, stenhård is. Dessutom så hade en del frusit till ett kraftigt vågrätt spjut som hotade grannens badrumsfönster.  Enda sättet att få bort isen var genom … just badrumsfönstret. Sagt och gjort. Utrustad med kofot så gick Thomas loss på isen från grannens duschkabin. När den lossnade så var det som om uterummet drog en suck av lättnad. Och vi också … och grannen.

Men egentligen vill jag inte skriva om snörförflyttning och islossning. Egentligen vill jag skriva om vårtecken. Fast det har funnits vårtecken också. Det har ju varit varmt och vattnet har porlat. Och fåglarna sjunger vårsånger. Och jag har planterat om alla mina pelargoner och satt sticklingar. Så visst går vi mot våren ändå. Och även om inlägget handlar om snö och is så tänker jag inte lägga ut någon snöbild. Jag är gruvligt trött på snö. Det får istället bli ett par bilder på mina orkidéer som blommar just nu. 

Och så vill jag önska alla en skön vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Islossning och snöförflyttning

  1. Nu är man trött på att flytta snö.
    Fast vintern tycker jag har varit helt underbar….
    Nu skall jag älska våren.
    Tyvärr går det ju alltid så snabbt.
    *Vilka ljuveler du visar gillar den gröna färgen.
    Ha en skön vecka
    Annika

  2. billan skriver:

    Det där med snöförflyttning känns otrevligt bekant:(((( Misstänker att det inte blir snöfritt förrän fram emot midsommar…….
    Även här har pelargonerna fått ny jord och mina chilisar har skolats om.
    Dina orkideér är jättefina, tycker mycket om den första bilden.
    Må så gott!

  3. Lillsnörpa skriver:

    Ja fy sjutton så trött jag är på all snö! Nu vill jag mer än gärna flytta ner till Thailand och kika på vackra orkidéer hela dagarna 🙂

  4. Liane skriver:

    ja denna vinter har vi villaägare och alla andra verkligen fått bekänna färg med allt vad skottning heter. Vi har ännu inte behövt skotta av taket efterosm det är brutet tak så det har naturen fixat på egen hand men det är inge kul med all snö , elände det kan ställa till med. Vilka härliga bilder.

  5. Catharine skriver:

    Många av våra grannar har varit uppe på sina tak och skyfflat ner snö, men vi har ju brutet tak också och när solen börjar lysa lite mer och det varit lite tö så rinner det sakta men säkert av. Fast vi har fått mer snö igen de senaste dagarna. Inte kan man tro det är mars (fast egentligen är det väl normalt, bara att vi haft kortare mildare vintrar ett tag förut).
    Det jobbiga nu är skaren på snön när det är djup snö, jobbigt att pulsa fram i när man ska in i skogen med hundarna. Tråkigt att bara kunna gå på cykelvägarna nästan.
    Men idag har solen lyst igen och det droppar från uterummet så det står härliga till.
    Kram Cathy

  6. Ulla skriver:

    Det börjar likna vår ute nu, i alla fall, trots is och snö i massor. Dagsmeja och en sol som värmer, det bådar gott. Men nätterna är fortfarande kalla, men nästa vecka verkar det bli mer mildväder enligt väderrapporten igår. Vi får hoppas att det stämmer 🙂
    Den översta orkidébilden är så vacker med det fina ljuset.
    Ha det gott och hoppas du/ni slipper skotta mer snö från taket.
    Kram Ulla

  7. andré skriver:

    Nu är snön i princip borta här, vilket känns riktigt skönt även om det var härligt med en riktig vinter för en gångs skull. Tjusiga orkidéer!

  8. nilla|utanpunkt skriver:

    Hej! Såg just diina kommentarer, och vad konstigt att det inte gick att kommentera på nya, jag trodde den var exakt likadan som den gamla. Men låt mig titta lite på inställningarna så får jag se om där är nåt skumt.

    Jag brukar ha problem ibland med vissa bloggar också, man får klicka fler ggr, men jag vet inte hur det är med WordPress.

    Återkommer!

  9. nilla|utanpunkt skriver:

    Hej igen! Jag tror jag löst det, nu har jag inställningen på ”Everyone”, också anonyma (fast det är ju inte du). Prova igen är du snäll.

    Jag vill absolut fortsätta titta in hos dig, tycker mycket om det/hur du skriver. Har just läst om snöförflyttning – inte klokt. Redan skotta en gång är ju tillräckligt jobbigt för ryggen. Och att hacka is inifrån en duschkabin (granens t o m !) låter hur knäppt som helst.

    Ha det gott och hoppas det börjar smälta snart! Här har mina primulor kommit upp och en av klematisarna har skjutit skott. Tror jag måste ut och beskära snart – då kommer min gräsmatta vara knökfull med alla grenar. Inte lika tungt som snö förstås, men jag tycker grenar ändå är urtråkigt att ta hand om.

Kommentera

