Det vackra vildvuxna …

Mitt hjärta börjar alltid klappa lite extra när jag ser växter som tillåtits ta över på ett vackert, vildvuxet sätt. När jag var liten såg jag alltid för min inre syn hur otroligt vackert Törnrosas slott måste ha varit med rosorna som klängde längs slottets väggar. Tänk bara, rosor som fått breda ut sig fritt i 100 år!

Lite av Törnrosakänsla får man när man besöker ”The Lost Gardens of Heligan” i Cornwall. Trädgården, som låg öde till Tim Smit tog sig an den, var helt igenvuxen och man fick hugga sig in med machete. Nu för tiden är den mer välansad men i ravinen ”The Jungle” finns det vilda kvar. 

I Hestercombe Gardens hittade jag denna vildvuxna romantik.

Grindar inbäddade i färgsprakande och vildvuxen vegetation är jag extra svag för. Som denna i Glenarn i Helensburgh.

I Bodnant Garden hittade jag denna soffa där man fick
sitta snällt på kanten och dela sittplatsen med dessa
underbart blå hortensior.

Men hortensior med rätt att breda ut sig finns inte bara i Bodnant Garden. En gång hade säkert människor passerat genom denna järngrind som nu tagits över av en helt underbar blåblommande hortensia. Bilden är tagen i Karlskrona.

När jag för många år sedan började med trädgård så var det en bekant som sa, ”låt aldrig något klänga på husväggen, den blir helt förstörd och rötterna kan växa in mot grunden dit också vattnet söker sig”. Ägaren till detta hus har definitivt inte träffat min bekant och fått det goda rådet.

Så är det, jag tycker om när det blir lite vildvuxet. Kanske är det drömmen om den ljuva sommarängen med högt gräs och blommor av olika slag. Hade jag haft en stor tomt skulle jag haft en sommaräng någonstans. Fast kanske den inte behöver vara så stor … så länge det finns gräsmatta kvar finns säkert plats för en härlig svensk sommaräng. Hm, något att tänka vidare på. Skulle faktiskt vara härligt att ha en plats i trädgården som helt enkelt hette ”Sommarängen”. Fast … det förblir nog bara drömmar …

Det här inlägget postades i Allmänt, Filosofiska tankar, Trädgårdsvandringar. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Det vackra vildvuxna …

  1. Spirande grönt skriver:

    Ser ut som en häftig trädgårdsresa du varit på! Man får nästan lite äventyrarkänsla av de vackra, vilda och fria växterna.

    Rebecca

  2. Camellia skriver:

    Visst är det läckert med överväxta hus, men vissa klängväxter är verkligen hopplösa. Man ska undvika murgröna – vi har en liten sådan som klättrar, eller rättare cementerar sig fast i murbruk och fönster, och bräcker upp mellanrum mellan fönster och väggar t ex. Så det är sant! Däremot lär det finnas andra täckande klängväxter som inte skadar själva husen.

  3. AnnA skriver:

    Helt fantastiska foton du visar, Anita!
    Att tämja det vildvuxna – det vore något…
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

  4. Anja skriver:

    Hej! Ja, om du gillar vildvuxet kanske vår blogg är något för dig. Det är dock framför allt ogräset som är vildvuxet. Titta gärna in!

  5. Anita skriver:

    Rebecca … bilderna är från flera trädgårdsresor. Det vackra vildvuxna finns överallt.

    Camellia … jo det finns säkert skonsamma växter men man ska nog akta sig för vildvin, rådhusvin och just murgröna. Man kan ju se hur murgrönan klänger längs stammarna på träden i Skåne. Växtkraften är enorm.

    AnnA … tack för dina fina ord. Att tämja det vildvuxna är nog inte lätt, då får man nog tukta det.

    Anja … jag ska genast titta in på din blogg. Ogräs kan vara vackert det också.

  6. Catharine skriver:

    Oh vad man börjar längta till våren när man ser alla vackra bilder. Igår snöade det igen här 😦 nu är det så mycket snö att det bara går att gå på plogade vägar. Och -22 grader var det igår natt också. Fast idag skiner solen för fullt. Jag har dragit på mig något sorts magont så jag har legat på soffan mest idag, emellan jag tvättade och smorde in skinnsofforna…
    Nu ska jag jobba lite innan eftermiddagsfikat.
    Ha en bra vecka.
    Kram Cathy

  7. Anita skriver:

    Cathy … hoppas det magonda gett med sig nu. Nu är det ”bara” -12. På fredag och lördag ska det blir plusgrader och massor med blötsnö. Hu, undrar om taken kommer att klara det. Vi kommer nog aldrig att glömma den här vintern.

    Kram
    Anita

  8. Ulla skriver:

    Visst är det vildvuxna vackert! Härligt frodiga bilder.
    Hortensiornas blåa färg är ljuvlig.
    Nej, sommarängen behöver väl inte vara så stor, du kanske får plats med en liten äng också i din
    trädgård. Jag ska ha en liten sommaräng i kruka, får se hur det blir 🙂
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Ulal

  9. Eva, syster skriver:

    Tack kära lillasyster för dina underbart ”vildvuxna” bilder! Jag bara njuter. Njuter gör jag också av att vara ledig idag! Jag har semester. Nästa vecka är det många på jobbet som har sportlov, men inte jag, så jag tog ledigt idag istället! 🙂 Vi snart åka i väg och slänga en massa skräp. Vi sorterar för glatta livet och enda problemet är platsbrist!
    Hoppas Thomas och du får en underbar helg!
    Kramar
    storasyster

  10. Mona k skriver:

    Hej Anita! Åååå vilka härliga bilder du visar, Hortensiabilderna är ju underbara, vilken härlig växt det är. Vi har en fast så liten ännu, tänk om…..

    Ha en skön helg!
    Kramar från Malte och Mona

  11. Catharine skriver:

    Huset med all murgröna eller vad det är ser för härligt ut. Fast det lär nog vara ganska mörkt inomhus….
    Jag mår utmärkt igen och nu töar det för fullt här. Igår hade vi +4 grader på eftermiddagen. Man ser hur snön sjunker ihop timme för timme nästan. Jag hade precis köpt ett par nya halkskydd som jag provade igår. Hann gå i 10 min ungefär i packad snö på plogad cykelväg, sen upptäckte jag att jag inte längre hade några halkskydd! Vi letade som galningar och gick samma väg minst 4 gånger men inte en skymt av några halkskydd (Everyday Traction Aids) så någon måste ha hittat dem som kom direkt efter oss). Inte mycket nytta med dem inte, så köp inga såna om ni funderar på halkan framöver, om det nu blir nån.
    Mina chili frön har i alla fall grott nu i akvariet så jag måste ut och köpa plantjord och skola om.
    Ha en riktigt bra vecka.
    Kram Cathy

  12. Ruben skriver:

    Wow, vilket härligt inlägg! Otroligt vackert med alla frodiga och livskraftiga växter. Enbart dessa bilder skulle ju kunna få vem som helst att vilja åka till Heligan. /Ruben

Kommentera

