Månskenslandet – del 3

Del 3 – Nya tillskott, nytt blickfång och njutningspromenader

Del 1 och del 2 om Månskenslandet har handlat om planeringen, grävandet, inventering och flytt av befintliga vita växter från andra delar av trädgården. I denna del kommer jag att skriva om och visa en del av de nya växter som införskaffades under 2009. Men allt var inte bara arbete och planering utan också njutning och det kommer jag också att skriva om här. Jag kommer även sist i detta inlägg att lägga ut en ritning över hela rabatten och där finns alla växter inritade.

Gångstenar 
För att kunna omslutas av det vita och få njuta av alla blommor på nära håll så ville jag ha gångstenar (eller plattor) utlagda här och där i Månskenslandet. Vi köpte begagnade betongplattor 40/40. Bilden visar nedre delen av Månskenslandet. Än så länge finns mycket ”ledig jord” beroende på att växterna inte hunnit växa till sig och alla växter ännu inte är på plats. Bland annat ska vit backtimjan få sprida sig mellan plattorna.

Måste-växter
Några växter var ett ”måste” för mig i Månskenslandet. Först ut ett vitt löjtnantshjärta – ”Lamprocapnos spectabilis”. 

Och när vi ändå är inne på hjärteblommor så införskaffade jag en annan favorit, fänrikshjärta – ”Dicentra formosa”.

Ett annat måste för mig är nävor. Jag älskar nävor och nu letade jag vita. Jag hade bestämt mig för vit Kashmirnäva och vit Flocknäva men varje gång jag kom till plantskolan var dom slut. Det fick istället bli en vit Brunnäva ”Album” och så flyttade jag en annan okänd vit näva med ljusblå inslag från ett annat ställe i trädgården. Upptäckte att jag bara tagit en enda vit nävbild på hela sommaren så den får illustrera de vita nävorna i Månskenslandet. Men fler nävor och bilder kommer det att bli under 2010.

Den vita myskmalvan, Malva moschata ”Alba”  är en annan favorit. Man kan klippa ner den och den blommar på nytt. Den blommade flera gånger under sommaren och här ses den nyduschad av ett lätt sommarregn.

Men min största måste-växt var ändå den rent vita höstanemonen, Anemone hybrida ”Honorine Jobert”. Den blommar i renaste vitt, länge. Den blir inte missfärgad utan lyser med sin sagolika skönhet när annan blomsterprakt börjar falna. Bilden nedan är tagen den 16 september och den blommade långt efter det.

Vita rosor – en efterlysning
En av anledningarna till min förtjusning över vita blommor var en vit ros som fanns hos oss redan när vi flyttade in 1997. Den blommade rikligt hela somrarna och den lyste verkligen upp de sammetsblå sommarnätterna.

Den vita rosen hade varit så tålig och kommit tillbaka år efter år men den klarade inte den hårda barmarksvintern 2008-2009. Det var som att förlora en kär vän. Det finns ingen växt jag saknar så som jag saknar min vita ros. Och jag har ingen aning om vad det var för ros. Jag har frågat i diverse forum och fått olika förslag. Schnewittchen eller Iceberg eller ….  ja vadå, ingen verkar säker? Och jag har aldrig lyckats hitta någon ros på någon plantskola som liknar den. Så därför …

… jag lägger ut ett par bilder här. Kanske någon som läser detta vet vad det kan vara. I så fall, snälla skriv en kommentar om vad ni tror att det är.

Knopparna kunde ha en röd anstrykning och en svagt, svagt rosa ton kunde anas innan den slog ut i renaste vitt.

Jag hade bara en enda ros men den fyllde upp en stor del av rabatten och blommade kontinuerligt från början av juli till hösten. Den behöll sin vita fräschör trots regniga somrar. Här syns en del av den tillsammans med en röd ros, också den okänd. Då den är klasblommig så antar jag att det är en polyantharos. Innan själva blomman slog ut (se övre bilden) så kunde man heller inte ana att den skulle bli så fylld som den blev.

Då jag inte kunde hitta ”min gamla ros” någonstans så var jag tvungen att leta efter en ny. Jag prövade med en annan polyantharos, Yvonne Rabier. Men jag blev väldigt besviken på den. Så fort det kom regn så blev knopparna grötiga och blommorna bruna. Den blommade men inte alls speciellt rikligt och grenarna böjde sig och blommorna låg ofta på jorden. Jag kommer nog att leta efter en ny denna säsong. Här är i varje fall en bild på en av de få rent vita  blommorna sommaren 2009. Nästan alla andra blev bruna, grötiga, hängiga och tråkiga.

Förslag på rent vita rosor, härdiga till zon 4,  som doftar och blommar kontinuerligt och klarar regniga somrar mottages med tacksamhet.

Impulsköpen
Ett par impulsköp blev det naturligtvis också. Det första impulsköpet passerade jag när jag betalt några andra växter. Det var en vacker vit lilja som tittade upp mot mig och som dessutom spred en ljuvlig doft. Naturligtvis kunde jag inte motstå den utan den fick följa med hem.  Och liljan med det ståtliga namnet  Kungslilja, ”lilium regale”, gladde mig mycket.

Ett annat impulsköp var en hosta där det inre av bladet var vitt och de yttre kanterna gröna, alltså motsatsen till mina andra hostor som hade vita kanter på bladen och grönt inre. Men det var faktiskt namnet jag föll för, ”Night before Christmas”. Varför man nu faller för ett sånt namn mitt i sommaren. Men vacker var den i varje fall.

Och så lite övrigt vitt
Lite andra vita växter som letade sig hem till mig denna sommar var:

Krypflox – Phlox stolonifera ‘Alba’, med lysande vita blommor.

Jätteprästkrage – Leucanthemum hybrida ‘Aglaia” som blommade rikligt hela sommaren.

Vitpytta, Achillea ptarmica ‘Alba’ … lyste kritvit större delen av sommaren.

Ulleternell – Anaphalis triplinervis … blommade oavbrutet till sena hösten.

Höstflox – Phlox paniculata ”White admiral” – blommade sisådär och jag hade önskat att ”varje blomma” i blomkklasen skulle varit lite större. Kommer nog att leta efter någon annan vit höstflox.

Njutningen
Trots att Månskenslandet skapades 2009 och trots att många av växterna planterades sent på säsongen så blev jag oerhört nöjd med min vita rabatt. Visst ska en del ändras under 2010 och en hel del nya växter komma till men det är ju också det som är tjusnigen, att aldrig bli riktigt klar.

Så här såg många av mina sommarmorgnar ut innan jag skulle åka till jobbet:

Jag gick upp en halvtimme tidigare för att kunna gå ut i trädgården. Höjdpunkten var promenaderna i Månskenslandet. Att sänka sig till växtnivå och låta sig omslutas av det vita var en underbar känsla.

Mitt ibland allt det vita, långt därnere, så skymtade ibland något rött.

Mmmmm …. smultron …

Vita blommor lyser i sommarkvällarna men även i tidiga morgnar då de tar upp ljuset.

När jag gått min halvtimmespromenad i trädgården var det dags för frukost i uterummet. Därifrån såg jag mitt Månskensland. Det här blickfånget tröttnar jag aldrig på. Jag har lagt ut en liknande bild i tidigare inlägg men det är nog ändå här den hör mest hemma … i berättelsen om Månskenslandets tillkomst.

Detta var den sista bilden i ”triologin” om anläggningen av Månskenslandet. Under hela 2010 kommer det att komma uppföljningar, från tidig vår då snödropparna börjar titta upp till sen höst då de sista höstanemonerna blommar.

Till sist en ritning över Månskenslandet med alla växter under 2009 (klicka på den för att se den stor). En del kommer att flyttas eller ersättas, andra kommer att komma till. Men en sak är klar. Månskenslandet blev och är verkligen en av mina favoritplatser i trädgården.

Det här inlägget postades i Månskenslandet, Trädgårdsdokumentation, Vita blommor. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Månskenslandet – del 3

  1. Spirande grönt skriver:

    Bra jobbat, jättevacker plantering! Helt klart värt att gå upp lite tidigare på morgonen för en sådan utsikt.

    Rosor tillhör verkligen inte mitt expertområde. Men jag kom att tänka på Rosa ‘Little White Pet’, kan det vara den? Slog lite i mina böcker och hittade Lars-Åke Gustavssons beskrivning av denna ros: (förkortad version) Sempervirens-gruppen, blomning: slutet av juni till senhösten. Höjd: 50-70 cm och lika bred. 20-50 blommor i varje blomklase. Mörkare knoppar, vita tätt fyllda blommor.

    Rebecca

  2. Anita skriver:

    Rebecca … oj, den har jag aldrig hört talas om. Så spännande. Måste genast söka på den. Beskrivningen låter ju väldigt likt min ros. Tack för tipset och ha en riktigt skön helg!

    //Anita

  3. Nilla skriver:

    Ursnyggt komponerat – och utfört! Hostan är perfekt, det behövdes lite större blad där, nu är det en bra balans.

  4. Anita skriver:

    Nilla … roligt du gillar min vita rabatt. Vet ju att också du är svag för vitt. Kul du nämner hostan, jag är extra nöjd med att jag placerade den där, det känns, precis som du säger, som om den behövdes för balansen.

    Just nu är min vita rabatt vitare än någonsin. Du ska se så mycket snö vi har. Det var lite lustigt. Fick februaris månadsmail från RHS idag där inledningsraderna var: ”The snow is gone. It’s time to get out and about”. Man kan konstatera att det är en viss skillnad mellan England och Sverige temperaturmässigt.

    Ha en skön helg!
    /Anita

  5. Mona k skriver:

    Godmorgon Anita! Nu har jag besökt ditt månskensland och det var ljuvligt, så mycket vackra växter det blev. Jag förstår att du/ni är nöjda med denna skapelse. Nu längtar jag till våren men den lär nog vänta på sig. Här är det en meter snö, den snörikaste vinter på många, många år.
    HA EN BRA HELG!
    Kram, Mona K

  6. Anita skriver:

    Godmorgon på dig också Mona … så roligt att du varit på besök i mitt Månskensland. Det värsta med att göra trädgårdsdokumentation är att man börjar ju längta så vansinnigt till våren. Också vi har den snörikaset vintern på många, många år. Jag ska göra mig iordning nu och gå ut med äpplen till koltrastarna. Dom sitter alltid och väntar i träden tills jag gått in igen, då dyker dom ner till äpplena.

    Ha en bra helg du också!

    Kram
    Anita

  7. Ulla skriver:

    Mmmm så vackert! Instämmer helt med att man aldrig blir klar med sin trädgård. Man ska inte bli klar!
    … det roliga är ju resan fram till målet. Och sen börja drömma och planera för nästa projekt 🙂
    Man vill ju alltid ”ha något på gång” i sin trädgård.

    Hoppas du kan få hjälp med att hitta din vita ros igen.

    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  8. Lily skriver:

    Tack för dina rara ord!

    Det är väl det som är en del av tjusningen med trädgård, man blir aldrig färdig..

    Många vackra blommor du visar! Jag njuter för fullt..
    Jag kommer att följa din resa..Ska bli spännande !

    Kram Lily

  9. Eva, syster skriver:

    Kära lillasyster! Hoppas du hittar din vita ros med hjälp av någon på nätet! Tyvärr kan inte jag vara till någon hjälp där, eftersom jag inte kan så mycket om blommor, som du! 🙂
    Tack för en härlig vandring i ditt månlandskap! Vi har ju förmånen att få njuta av det både bokstavligen (på plats) och andligen (här på din blomsterblogg). Hoppas det gick bra på kören i tisdags trots att hela syskonskaran uteblev, förutom du! Vi kommer igen med förnyade krafter på tisdag!
    Hoppas du och Thomas får en härlig helg!
    Kramar från
    storasyster, Kjell och Nessie

  10. monartic skriver:

    Förstår om du längtar å jag blir som vanligt sååå avundsjuk…så fort jag hamnar på din blogg så slår det mig..vill ha hus..nu….inte sen…Finns det nå roligare än att skissa, gå runt å titta å planera..å sen plantera..se det växa….tror jag/vi nog ska kika lite på hus snart 😉

    Kram
    Mona

  11. Åsa S skriver:

    Tack kära storasyster för en underbar rundtur i ditt vackra månskensland. Det skapar en längtan efter vår och sommar. Trots all snö utanför fönstret (kan inte påminna mig när det senast var så otroligt mycket snö) väcks hoppet om våren när fåglarna kvittrar och solen skiner. Dock ingen sol idag, men igår var det härligt.
    Jag har inte många blommor men en vit favorit finns i min rabatt. Klosterliljan, eller snöklocka som den nog heter. Jag väljer dock Klosterlilja och jag har köpt mina lökar i klosterträdgården i Vadstena. Hoppas, hoppas att de vill visa sig iår!
    Kram Åsa

  12. Catharine skriver:

    Jag älskar den ”blå” bilden, den med löjtnantshjärtat på. Och så fint det är i din vita rabatt. Jag är imponerad av hur organiserad du är. Jag ska nog ta och titta lite i några frökataloger idag.
    Kram Cathy

  13. billan skriver:

    Du har verkligen lyckats superbra med allt ifrån planering och skissande till den färdiga drömrabatten.
    Det har varit mycket inspirerande att få följa med på din månskensresa i tre delar!
    Vilket elände med vintern utan snö som tog kål på din fina ros, hoppas du hittar rätt på namnet. Om man ska se någon fördel med all snö så har växterna det gott där under snö-täcket….
    Må så gott!

  14. Anita skriver:

    Ulla … visst är det så. Det skulle vara jättetrist om trädgården var klar. Jag som älskar att gräva, planera och plantera 🙂

    Lily … tack för dina fina ord. Du är välkommen att följa år 2010 i Månskenslandet.

    Eva … månlandskap … det var ett nytt namn. Jag hoppas att inte vintern skövlar alla växter så att det blir ett månlandskap istället för ett månskensland 🙂

    Mona … så klart att du måste titta på hus … 😉 Det är ju så mysigt som du säger att planera och plantera.

    Åsa … jag vet att Klosterlilja och jag håller verkligen tummarna för att dom kommer att komma upp i vår. Kanske den skyddande snön gör sitt till. Det vet man aldrig.

    Cathy … ja vi får väl se i vår hur organiserad jag varit. Det ska bli spännande att se vad som kommer upp.

    Billan … så roligt att du tyckt om att följa med mig på min månskensresa. Jag vet ju att du, precis som jag, har svårt att sova när det är fullmåne. Hmm … undrar om det var därför kanske som jag valde namnet …

    Och någon fördel ska vi väl ha av all denna snö. Den ska väl åtminstone skydda växterna mot den hårda kylan.

  15. Liane skriver:

    Vilken härlig plats att få insupa all dess vackra blomsterfägring i olika nyanser av vitt. Delsa att bara kunna få spatsera mitt blnad allt det vackra och även kunna njuta av det från uterummet. Det är verkligen en sann vardagslyx :). Tack för att du delade med dig av detta månskensprojektet.

  16. Ping: Blommig fredag – Min favoritfärg | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

