Månskenslandet – del 1

Del 1 – Från dröm till beslut till planering – vintern 2009

Månskenslandet är namnet på min vita rabatt. Jag anlade den år 2009 och kommer att berätta om dess tillkomst i ett antal inlägg här i bloggen. Berättelsen fortsätter under 2010 med ett antal ”uppföljare”. För det är ju inte förrän i år som man ser hur det gått med det man grävt, planerat och planterat. En del växter kommer säkert inte att klara den hårda vintern. Andra kanske inte var så lyckade. Och … en hel del tillskott är dessutom redan planerade för att inköpas i vår.

Denna dokumentation är ju mest för min egen skull. Precis som en årsresumé är det roligt att gå tillbaka och se hur det var man funderade och tänkte och … gjorde.  Sedan är det ju oerhört bra att ha trädgården dokumenterad och bloggen är ett utmärkt ställe att lagra den på (har naturligtvis också backuper av dokumentationen på andra ställen).  Men om någon annan skulle tycka det är intressant så får ni mer än gärna följa med på resan till Månskenslandet.

Drömmen tar form

Egentligen kommer jag inte ihåg när det började. Kanske var det när jag första gången såg vår vita, okända ros lysa i skymningen. Rosen som var så vacker men som jag aldrig lyckades få veta namnet på. Kanske det var på någon trädgårdsresa eller kanske hade jag läst en artikel i någon trädgårdstidning. Ärligt talat så vet jag inte. Det enda jag vet är att i januari år 2009 hade jag bestämt mig. Jag skulle ha en vit rabatt!

Platsen

Nu hade jag bestämt mig men var skulle den ligga? Jag ville att den skulle bada i sol på morgnarna så jag kunde gå ut och gå i det flödande vita ljuset innan jag åkte till jobbet. Och jag ville kunna sitta på altanen eller i uterummet på kvällarna och se hur de vita blommorna lyftes fram i skymningen. Det fanns egentligen bara en sådan plats och det var vid redskapsboden. Rabatten som nu fanns där var inte mycket för världen. En ynklig liten remsa som kom till en gång när vi skulle jordslå några växter en höst. Sedan blev dom kvar.

Men en grundstomme fanns längst bak i form av en, på försomrarna, underbart doftande smultronschersmin.

Där fanns också vitsippor …

… som spridit sig från skogsbacken och nu bildade en vit matta …

… och rätt mycket smultron. Bären blir ju intensivt röda, egentligen inget för en vit rabatt … fast å andra sidan, man äter ju upp dom ganska snabbt. Och blommorna, dessa ljuva vita små sommarsmycken. Jodå, smultronen skulle definitivt få bli kvar!

Övrigt som fanns i rabatten skulle få flytta till andra delar av trädgården.

Planeringen

Det var vinter, en bra tid för att planera kommande trädgårdsprojekt. För flera år sedan hade jag förberett mig genom att mäta upp trädgården och göra en grundritning som jag kopierat i ett antal ex. Den plockades nu fram.

Än så länge hade rabatten inget namn utan gick under arbetsnamnet ”Den vita rabatten”. Men en sak hade jag bestämt. Det skulle bli en stor rabatt. Där skulle finnas gångstenar att gå på för att kunna njuta av alla olika blommor … och … för att kunna äta av smultronen. Där skulle också finnas en sittplats. En bänk att sitta på under ljumma sommarkvällar för att insupa dofterna från smultronschersmin, rosor och pioner. Rabatten skulle också ligga som en ”vit lunga” mellan den färgsprakande ”azaleasluttningen” och ”långdansen”, en annan rabatt jag planerade denna vinter. En lång rabatt där olika färger skulle avlösa varandra lugnt och harmoniskt. Mer om dessa platser i trädgården kommer jag att berätta om i andra inlägg.

Grundidén var klar och den första grova skissen till ”Den vita rabattens” placering såg ut så här.

Här slutar också del 1 i resan till Månskenslandet. Del två kommer att ha underrubriken ”Grävandet och inventeringen” och handla om anläggningen av rabatten och inventeringen av vita växter i andra delar av trädgården som nu skulle få flytta till sitt ”nya hem”.

Det här inlägget postades i Månskenslandet, Trädgårdsdokumentation, Vita blommor. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Månskenslandet – del 1

  1. ingela skriver:

    Fin blogg du har, bilderna är jättefina!

    Hälsningar
    Ingela

  2. Åsa S skriver:

    Kära ”storasyster”,
    Så härligt att få följa med dig i planeringen av ditt Månskensland. Det låter så ljuvligt med alla dessa vita växter. Smultronen passar helt riktigt in, de hinner inte lysa rött särskilt länge. Jag hoppas det blir tillfälle i sommar att få se den i verkliga livet också, det skulle vara så roligt.
    Jag ser med spänning fram emot del 2 av Månskenslandet.
    Kram Åsa

  3. Camellia skriver:

    Åh, vad spännande. Du är som jag, fast du GÖR det också 😉 (alltså inte bara planerar och sedan aldrig blir färdig…!). Ser fram emot nästa avsnitt!

  4. Anita skriver:

    Ingela … tack ska du ha 🙂

    Åsa … kära ”lillasyster”. Välkommen hem från värmen vill jag börja med att säga. Hoppas ni hade en skön semester. Synd bara att ni skulle behöva komma hem till denna iskyla.

    Snart ses vi igen, när kören drar igång. Sedan kommer ni ju hit på den årliga Sound-Of-Music-singalongen i februari/mars. Då befinner sig fortfarande Månskenslandet i vintern grepp. Men visst ska du få se den i sommar … då det vita ljuset flödar. Det är självklart 🙂

    Camellia … jag har nog en hel del som jag planerar men som aldrig blivit något av jag också. Fast nu har jag gett mig den på att få till många av mina drömmar när det gäller trädgården. Just Månskenslandet är jag extra nöjd med. Jag kan fortfarande drömma mig tillbaka till de tidiga sommarmorgnarna då jag gick omkring i det flödande vita ljuset. Hur jag såg de vita blommorna vaja i vinden. En underbar inledning på en dag.

    Jag kan meddela att natten varit kall, minus 21,9 som kallast. Jag har varit tvungen att ha två element i uterummet. Det kommer att bli en dyr elräkning men … vad gör man inte för sina älskade blommor som står där och vilar. Och … det skulle ju faktiskt vara minst lika dyrt att köpa nya blommor i vår.

    Ha nu en skön lördag 🙂

    /Anita

  5. Eva, syster skriver:

    Hej kära lillasyster! Ditt månskensland är underbart, vi har ju fått den äran att se det på riktigt! 🙂 Att sedan solens heta strålar gjorde att vi efter ett tag satt långt ifrån är en annan sak! Tänk att det var så varmt att vi måste leta skugga! 🙂 Svårt att tro i dessa Kung Bores tider. Idag kommer Anton och Wilmer. Kanske blir det skattjakt, eller också blir det något annat!
    Hälsa Thomas så jättemycket! Och jag ser fram mot del två av ditt månskensland!
    Kramar från
    storasyster

  6. Ulla skriver:

    Härligt att planera och också förverkliga sina drömmar, åtminstone en del av dem. Mitt projekt i år blir att försöka få till balkongen som jag vill ha den. Vi får väl se hur det går med det 🙂
    Riktigt kallt är det nu. Vi har isolerat vårt uterum med frigolit i taket och det håller emot kylan bra. Flera grader ”varmare” mot tidigare. Så hittills har vi klarat oss med bara elementet. Men det får inte gå under -15 ute för då behövs fläkten också. Hoppas den värsta kylan släpper snart.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  7. Anita skriver:

    Eva … ja tänk … så varmt det var den dagen. Som vi bar omkring möblerna för att hitta skyddande skugga. Men kul hade vi 🙂 Kanske har ni skattjakt just nu, kanske gör ni något annat. Jag ska i varje fall strax gå och göra köttbullar med gräddsås.

    Hälsa och krama alla från mig och Thomas

    Ulla … så spännande att du också har ett projekt som du ska jobba med. Förrförra året hade vi ju uterumsprojektet och förra gjorde jag om trädgården rejält. Trädgårdsarbetet kommer att fortsätta i år men det behövs inte lika mycket grävning. Jag tyckte inte jag gjorde annat än grävde förra året.

    Det låter ju intressant med frigoliten i taket på ert uterum. Det var ju en väldigt bra idé. Frigolit skyddar ju väldigt bra. Vi klarar oss oftast med ett element men vårt uterum är ju rätt stort (25 m²) och det är därför vi behöver två element när det går ner mot 20 minusgrader.

    Ha en fortsatt skön helg 🙂

    Kram Anita

  8. billan skriver:

    Massor med inspiration här vill jag lova, ser fram emot att få höra om långdansen. Nått däråt har farit runt även i min skalle:) Det blir till att vänta på del 2 nu då….
    Tack för kommentar hos mig, värmer gott i kylan!
    Må så gott!

  9. Anita skriver:

    Billan … idag har i varje fall kylan lättat hos oss. Bara 7 minusgrader imorse och jag kunde äntligen slå av extraelementet i uterummet. Jag vill inte ens tänka på elräkningen.

    Så du har också tänkt dig en typ av ”långdans”. Då jag har en liten trädgård har jag förut alltid hållit mig till en mer enhetlig färgskala. Det har då blivit en blå-rosa-vit. Men, jag är en färgmänniska och det finns så många blommor jag tycker om. Därför kom ”Långdansen” till. Den blev rätt lyckad tycker jag. Om man bara har mjuka övergångar och inte för små partier med olika färger så tycker jag att det kan fungera. Men … mer om det senare.

    Ha en skön söndag!

  10. Liane skriver:

    Tack så mycket för din fina kommentar. Vad spännande det ska bli att följa anläggandet av månlandet. Det är alltid lika kul med planerandet och förvekligandet är ännu mer spännande när man ska få ide till verklighet.

    Jo ett uterum har jag men det är inte riktigt klart tanken är att det ska vara uppvärmt dels med den vattenburna golvvärmen och med en liten kamin.

  11. Hej Anita!
    Vit rabatt får jag nog göra i år. Vissa delar av perennrabatten har jag försökt att få vit men men.. det blir aldrig som jag vill i den rabatten.
    Den är stor och vild liksom.
    Vilka underbara bilder på vitsippor..
    Det är den blomma som jag älskar mest att fota.
    Ha en skön söndag
    Annika

  12. Eva, syster skriver:

    Hej goas lillasyster! Det blev skattjakt! 🙂 Nu har vi lämnat tillbaka barnen till föräldrarna. När jag kom hem plockade jag undan julen och det känns som att börja på nytt igen! 🙂 Kjell har varit och handlat med Tommy och då passade Tommy på att övningsköra! Nu ska jag fortsätta plocka undan det absolut sista av julen!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar frän
    storasyster, Kjell och Nessie, som varit vilsen när barnen varit här

  13. Prästgårdseva skriver:

    Såna underbara foton och lika underbara namn på dina rabatter. Månskensrabatt har jag ju hört tidigare men Långdansen…. Vilka underbara associationer man får. Själv benämner jag fortfarande mina rumsindelningar på ett högst prosaiskt sätt. Grusplanen. Dammrummet. Finrummet. Det sistnämnda som en rest av en tanke, att trädgården skulle representera olika rumsliga funktioner med hall, kök, vardagsrum och finrum. Till och med ett Badrum fanns på önskelistan, åtminstone för somliga av familjens medlemmar men jag hade andra prioriteringar, så därav blev intet…( Men de yngsta fick i alla fall ett Lekrum, som dock oftast kallades för Skogen, eftersom det var ett vildvuxet parti i trädgården.) Ser fram emot att se hur ditt Månskensland kommer att utvecklas.
    Eva

  14. Ruben skriver:

    Oj, jag trodde jag hade kommenterat detta inlägg redan (men det kom väl något annat emellan). Det blir jättebra som du planerat – go for it!!!
    PS. Jag har inte sparat tazetter tidigare. Det är möjligt att det inte blir någon succe. Men amaryllisarna ska jag ta hand om enligt tps jag läst mig till. Det var då 17 om jag inte ska få dem att blomma om!!!! /Ruben

  15. Catharine skriver:

    kul att läsa, fina bilder också. vimär hemma igen, brrr. tre veckor till sen hoppas jag kunna skriva med två händer igen.
    kram cathy

  16. Anita skriver:

    Liane … men då har du något att se fram emot. Ett uterum som man kan vinterförvara blommor i är toppen.

    Annika … javisst är vitsippor underbara. Jag kan ligga i timmar med kameran i en vitsippsbacke. Det är många gånger som det kommit folk och frågat hur jag mår när jag ligger där.

    Det där med vit rabatt är inte lätt. Jag har tidigare också försökt med att ha en vit del av en rabatt men .. det har aldrig blivit riktigt bra. Men Månskenslandet blev jag väldigt nöjd med.

    Syster Eva … vi har ännu inte plockat undan julen. Det blir inte förrän på söndag. Vi gör det aldrig tidigare än 20dag Knut och det är ju imorgon. Men då det brukar ta en hel dag att plocka bort julen och ta fram våren så får det vänta till i helgen.

    Eva … jag vet ju av dina härliga bilder på din hemsida att din trädgård är helt underbar. Och rumsindelning är ju inte heller fel. Lekrummet låter ju härligt. Vildvuxna partier kan vara väldigt mysiga. Hade jag haft en större trädgård skulle jag haft ”ängen” också. Det är till och med så att jag funderar på att göra en ”miniäng”. Med prästkragar, blåklint, vallmo och högt gräs. Det är så underbart.

    Ruben … jo mitt Månskensland gillar jag verkligen. De tidiga sommarpromenaderna i det vita ljuset var fantastiskt. Och ljuset i skymningen likaså.

    Jag hoppas du lyckas med dina amaryllisar för dom var verkligen vackra. Jag hade en vit som började blomma i slutet av augusti igen efter att den stått i det närmaste bortglömd i uterummet hela sommaren. Jag håller tummarna för dina!

    Cathy … men välkommen hem till vintern. Vilken omställning. Hoppas nu att ni klarar förkylningar. Förstår att det är besvärligt att bara ha en hand att skriva med. Tre veckor känns ju långt men tiden springer iväg så snart så kan du använda dina båda händer igen. Och då är vi också ett steg närmare våren.

    Tack för att ni tittade in och skrev några rader. De senaste dagarna har varit fyllda med rimfrost. Underbart vackert. Igår morse hade jag turen att se en fantastisk halo. Det är magiskt. Men tror ni jag hade någon kamera med mig till jobbet? Nä, nä. Kameran låg prydligt hemma efter julhelgerna. Annars har jag alltid ”lillkameran” med mig.

    Nu har två dagar gått. Ha en skön fortsättning på veckan 🙂

    //Anita

  17. Eva skriver:

    Hej kära lillasyster! Nu har det snart gått tre dagar på första fulla arbetsveckan efter nyår. Ja, du har ju redan fredag i morgon när vi andra har torsdag! 🙂
    Det känns ganska skönt att julen är undanplockad. Vi har ljusstakarna kvar, men dem plockar Kjell undan på fredag. Sedan är det bara att se våren an med lågenergilampor i fönstren! 🙂
    Om inte annat så ses vi på tisdag! Hälsa thomas så gott!
    Kramar från
    storasyster

  18. Anita skriver:

    Eva … jo imorgon är det ”fredag”. Det känns härligt. Man vänjer sig ju vid att vara långledig över jul och nyår. Men samtidigt är det skönt att komma in i de vanliga hjulspåren igen. Och som sagt, på tisdag är det ju körträff … fast ingen träning förstås. Hade nästan glömt bort det. Måste nog skriva ett inlägg på vår körblogg. Är man bloggadministratör så är man 🙂

    Ha det så bra och hälsa Kjelle och klia Nessie bakom örat från mig.

    Kram från lillsyrran

  19. Ping: Blommig fredag – Min favoritfärg | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

