Det där med nyårslöften …

Den första dagen har snart passerat av det nya året. Den första dagen i ett nytt decennium, det vi kommer att benämna  10-talet. Vad året och decenniet kommer att bära med sig vet vi ännu inte.

Jag var ute en stund mitt på dagen. Efter några dagars töväder, tidigare i veckan, hade snön sjunkit ihop och på många ställen blivit solkig. Men som på beställning föll lite vit snö igår och när jag gick på min promenad så slogs jag av tanken att snön återigen låg där vit och orörd. På samma sätt kan man se det nya året, som ett vitt nästan oskrivet blad. Bara nästan, för riktigt oskrivet är det ju inte … den första dagen har ju snart passerat.

Och så var det det där med nyårslöften. Vi har i år två nyårslöften som vi känner att vi vill jobba med. Det ena är att börja äta mer fisk. Det andra är att äta mer nyttiga grönsaker typ broccoli, morötter och kål av olika slag (brysselkål är ju t.ex. fantastiskt nyttigt och fantastiskt gott och det äter vi bara till jul). Vi har slarvat med både fisken och grönsakerna under året som gått och där måste vi bli bättre.

Och när vi ändå är inne på nyårslöftena så måste jag berätta om vårt smått tokiga nyårslöfte vi gav förra året och som vi verkligen infriat.

På nyårsafton 2008 var våra goda vänner Eva och Kjell här. Vi berättade då för dom att vi hade bestämt oss för att dra ner på konsumtionen av hushållspapper kraftigt. Det fick dom erfara för så fort dom försökte ta lite hushållspapper så var vi på dom som hökar och försökte hitta andra alternativ.

Under året har vi hittat på massor med olika knep för att inte göra av med hushållspapper. Vi köpte i början av året en förpackning med 4 rullar och dom har räckt hela året! Till första advent 2009 plockade vi fram en rulle med julmotiv som vi köpte förra julen och den håller vi fortfarande på med. Den har vi gett oss den på ska räcka över trettonhelgen. Och inte nog med det, vi har två julrullar kvar och dom planerar vi att använda julen 2010 och 2011.

Så kom då gårdagen, nyårsafton 2009. Våra goda vänner Eva och Kjell var återigen hos oss och dom hade en liten present med sig. När vi fick se vad det var så blev vi fantastiskt glada. För vad vi fick vi om inte ett halvårs förbrukning av hushållspapper, vilken lycka 😉

Så var det alltså med våra nyårslöften. Vi tar inte det där med nyårslöften så allvarligt utan detta har mest blivit en kul grej. Men … att äta mer fisk och grönsaker är ett nyårslöfte vi verkligen kommer att försöka hålla.

Lycka nu till med era löften … om ni nu har några.

Det här inlägget postades i Allmänt, Nyårslöften. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Det där med nyårslöften …

  1. Hej Anita!
    Roligt löfte tycker jag. Har själv försökt och haft gamla telefonkataloger som alternativ till hushållspapper.
    Jag har en del löften och önskningar och mål inför 2010 som gällr mit liv och mitt jobb. En del saker vill man hålla för sig själv,
    ha en skön helg
    Annika

  2. Ulla skriver:

    Hälsan är viktig och fisk och grönsaker är ju bra att äta mycket av. Det gör vi redan, men det kan bli ännu bättre.I år hade jag inget specifikt nyårslöfte, jag har redan klarat av det STORA 🙂 Detta var min första helt rökfria nyårsafton på många, många år! Det känns jättebra och jag känner mig lite stolt 🙂 Så många nyårsaftnar som jag sagt att jag ska sluta röka….. Jag lyckades till slut… när jag inte hade det som nyårslöfte.
    Man ska nog inte avge några viktiga löften en kväll som nyårsafton, det är ju lätt att man glömt det dagen efter 🙂

    Hi,hi, ja,vilken trevlig present, då får ni hushålla med den 🙂
    God fortsättning på 2010!
    Kram Ulla

  3. Anita skriver:

    Annika … det där med telefonkataloger är ingen dum idé. Det är ju redan känt som toalettpapper på bland annat utedass. Och jag har, precis som du, en hel del mål och löften som jag håller för mig själv. Fast ett till kom jag just på att jag har som jag glömt att skriva. Jag har bestämt mig för att ta minst ett foto varje dag. Kameran är ett fantastiskt hjälpmedel att använda för att dokumentera det som händer under året. Framförallt när det gäller blommor, trädgård och väder.

    Ulla … kan tänka mig att ni äter mycket fisk, då ni bor på västkusten. Grattis till din helt rökfria nyårsafton. Det måste kännas härligt och du ska vara väldigt stolt över dig själv. Och visst ska vi hushålla med julklappen … det hörs ju på namnet 🙂

    Så var det lördag. När jag tittar ut ser jag ett ymnigt snöfall utanför fönstret. Himlen har en lätt rosa färg och det är mycket vackert. Det blir att pulsa i snö när man ska gå ut på den dagliga promenaden.

  4. Eva, syster skriver:

    Hahahahahahaha Det känns så bra att vi kunnat bidra till ert mål att hushålla med papperet sötra mi!:-) Du fyller ju år i maj och då kanske vi kan fylla på förrådet! 🙂 🙂 Vi har varit ute och handlat present till Lena, som fyller år idag! Jag ska snart sätta mig och skriva ett kort till paketet jag gjort i ordning. Jag tror jag låter bli att rimma. Det blir oftast ett dåligt nödrim. 🙂
    Tack för en underbar nyårsafton hos er! Hoppas ”Glenn” mår bra. Krama honom från syster, ”Glenn” och Nessie. 🙂 🙂 🙂

  5. Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR skriver:

    Hej Anita och God fortsättning på 2010!

    Det där med nyårslöften verkar vanskligt men naturligtvis också roligt… Själv blir jag aldrig färdig till att avge några nyårslöften, då flera månader hinner gå av året, innan jag har kommit på ett bra löfte.
    Nåväl. Vintern braskar vidare och Anders löfte om ”Anders slaskar och julen braskar” är ett löfte som så här långt verkar hålla i sig. Om det ska fortsätta vara -10 nattetid och -6 dagtid kan jag börja oroa mig för mitt tulpanträd och min gingko biloba… Snön isolerar förhoppningsvis och när vi minst anar är både kyla och tjäle borta. I julklapp fick jag flera, från Holland, hemma-och direktodlade hyacintlökar. Så fort tjälen har släppt ska de planteras. Några har jag redan satt för drivning inomhus. Med nyårsdagens passerande får jag alltid förnimmelser av vårens annalkande, trots att både två eller tre månader av vinter kan ligga framför oss. Hyacinterna, som är på drivning välkomnar jag!
    Ha det gott!
    från Yvonne

  6. monartic skriver:

    mitt stående nyårslöfte är att inte lova någonting alls..
    det med papper…man känner sig aldrig så fattig som när toapappret är slut…typ..på tal om papper av olika sort…

    /Mona

  7. billan skriver:

    Har väl inte direkt avgivit några löften, men jag har varit hopplöst slarvig med vardagsmotionen senaste månaderna. Visserligen blir det dagligen flera hundpromenader, men det räcker liksom inte till. Det blir gärna lite mer ”in än ut” på närings och motionskontot…..
    Hushållspappret gav mig nått att tänka på, här gör vi av med massor! Likaså ett foto om dagen, så får det bli.
    Må så gott!

  8. Anita skriver:

    Eva … jamen det är ju fantastiskt. Om jag får hushållspapper när jag fyller år har vi ju nästa halvår räddat också ;)Och jodå, Glenn mår bra 🙂

    Yvonne … men har du ett tulpanträd! Jag såg ett jättestort på en av mina trädgårdsresor och blev imponerad. Vet att dom inte blir så stora i Sverige men det är ju fantastiskt att dom kan växa här. Håller naturligtvis tummarna för både det och din Ginko biloba. Det är bra med snön för den skyddar i varje fall.

    Mona … ett mycket bra nyårslöfte tycker jag.

    Billan … oj, där sa du något. Motionen slarvar jag med det mörka halvåret. Det borde jag bättra på också. Ett foto om dagen är bra. Det är härligt att ha fotona att gå tillbaka till när minnet tryter … vilket det gör ganska snabbt. Åtminstone hos mig.

    Tack för att ni tittade in. Ha en bra lördagskväll och söndag!
    /Anita

  9. theswenglish skriver:

    Här har du en som äter så mycket fisk att fenor nästan vuxit ut från höfterna… Kan passa på att rekommendera räkor också. De svenska, tjafsfria, som man äter rakt av, med lite god ost och bröd till…. nu fick jag mig alldeles sugen.

    Lycka till med löftena!

  10. Barbro Bäcklund skriver:

    Jag brukar inte kalla det nyårs”löften” utan önskningar istället. I framtiden vill jag komma mig för att använda löpbandet som vi har, lite mera.
    I de fall det inte blir av att motionera ute någon dag, på grund av väder eller kyla.
    En annan önskning är att jag åtminstone kommer att skriva i min julklapp, en 10 års dagbok, varje dag.
    Ha det så bra, med hushållspapper och allt.

  11. Britt skriver:

    Fin present, inte alls dum. Har inte avgett något nyårs löfte. Har tidigare lovat mig att städa alla köksskåp lite oftare och det gjorde jag så jag kanske skulle ha önskat mig det även i år :)//Britt

  12. Anita skriver:

    theswenglish … Oj, du verkar äta mycket fisk. Dessvärre går det inte med räkor för mig då jag är allergisk mot skaldjur men jag måste medge att det lät gott.

    Barbro … en 10-årsbok … det har jag faktiskt haft för många herrans år sedan. Vet att jag var väldigt flitig att skriva i den. Det är kul att gå tillbaka och läsa. Ett löpband låter bra … skulle jag behöva.

    Britt … det kanske inte är för sent ännu … 🙂

Kommentera

