Tillskott till tomtefamiljen …

Jag gillar tomtar. Jag har en tomteparad i köksfönstret som blir ”tätare och tätare” för varje år som går. Jag kan inte besöka en julmarknad utan att det slinker med några tomtar hem.  I år har dom blivit ovanligt många, 5 st nykomlingar ska försöka få plats i mitt köksfönster utan att alla de gamla blir sura och tycker det blir för trångt.

Jag ställde upp dom på en gruppbild för att komma ihåg vilka det var jag köpte till julen 2009:

En del vet jag lite om … andra är okända.

Nummer ett (den till vänster) tyckte jag var kul då den satt i en blomkruka. Passade mig på något sätt. Jag köpte den på julmässan på Taxinge men vet tyvärr inte vem som gjort den. Det enda jag vet är att det var Svinderviks Brygghus i Sickla som sålde den.

Nästa är en massproducerad tomte i trä som jag köpte i en affär i Södertälje. Tyckte den var så där gammaldags ”tomtig” med en tomte som sitter och studerar önskelistor.

Nummer tre köpte jag igår när vi köpte våra julblommor. Den är gjord av Ruth Vetter som är verksam vid Nääsgränsgården AB. Lite rolig då det inte är en ”vanlig röd” tomte.

En som varken är röd eller vanlig är nummer fyra. Frågan är om det verkligen är en tomte. Också den kom med igår vid blominköpen.

Och slutligen den femte. Den kallas Roslagsglutt och är designad av Kenneth o Birgitta Grimstig. Då mitt hjärta klappar extra för Roslagen så kunde jag inte låta bli att köpa den när jag var på Taxinge julmarknad. Kära bror och svägerska på Yxlan … den här tomten är tillägnad er 🙂

Slutligen vill jag visa min halmtomte, också den ny för året. Jag är väldigt svag för halmfigurer. Det finns ju så mycket mer än de traditionella halmbockarna och ofta är dom väldigt skickligt gjorda, ett riktigt hantverk. Förra året köpte jag en häst och i år blev det alltså denna tomte. Den står nu på plats vid granen i uterummet och inväntar julafton.

Men nu kan jag inte sitta här längre. Nu är det verkligen dags att koka knäck.

Det här inlägget postades i I juletid. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Tillskott till tomtefamiljen …

  1. Ruben skriver:

    Med sådana fina tomtar kan julen inte bli annat än god!!! Men, förstås, för att det ska bli en riktig jul krävs det KNÄCK! Hur går det! /Ruben

  2. Anita skriver:

    Ruben … knäcken är färdig och avsmakad. Den blev med beröm godkänd. Jag höll inte igen på mandeln utan hade i massor. Blev lite orolig ett tag att den blivit för hård … men efter en liten stund i munnen så antog den den (i min smak) perfekta konsistensen. Jag är mycket nöjd med min knäck anno 2009 … men hur går det med din?

  3. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Sitter här i sena natten och kikar på alla dina tomtar:-) Nummer 4 kanske är en tomte fr. en annan epok eller land? Som med de riktigt gamla dalahästarna, så kanske detta är en kopia av något gammalt?
    Hur som helst så har den, den fördelen, att den har ögon och det gillar jag. Så man kan se gubben:-)) Har aldrig förstått varför tomtarna oftast bara har en näsa och luva? Spännande är det i alla fall att få kika in så här hemma hos dig och se vad du har för dig 🙂
    Jag har slutat köpa julsaker, de gamla åker fram varje år och det har blivit tradition och det finns så det räcker och blir över. Var sak på sin plats, om det nu finns någon över.
    I dag har jag i alla fall flyttat över alla filer till min nyinköpta domän och det var jobb det ska jag säga. Får finputsa och rensa hemsidan efter jul.
    Men efter snart 12 år på internet så var det på tiden med en egen domän hos One.com
    Ska ”bara” lära mig hur det funkar också, men det är väl en detalj:-))

    Jag önskar dig en riktigt God Jul&Gott Nytt År 2010!
    Kram, Agneta

  4. monartic skriver:

    😉 tomten i krukan är helskön 😉

    GodJul på dig å de dina….önskar er en lugn och fridfull jul

    /M

  5. Anita skriver:

    Agneta … det går nog mode i att skapa tomtar också … just nu så ser man inga ögon på dom. Fast jag tycker dom är söta, som små vättar som gömmer blicken lite blygt under tomteluvan.

    Spännande med ny domän. Ska titta in till dig senare i helgen.

    Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt 2010 du också 🙂

    Mona … javisst är han läcker. Och visst passar den mig (det är ju en blomkruka han ligger i).

    Önskar dig och de dina en riktigt lugn och fridfull jul också. I år har ju också vi snö och det njuter jag av 🙂

  6. Eva, syster skriver:

    Ja du söstra mi, vi har flera gemensamma intressen inte minst tomtarna! Jag har inte tagit fram några ännu, utom dem jag har på loftet! 🙂 Men när ni kommer hit i eftermiddag, ska alla vara framme. Jag köpte ju två ny i somras och ångrar att jag inte köpte fem, som det var extrapris på! Det är alltid lätt att vara efterklok. 🙂 Jag har också en tomte i blomkruka, kanske inte så stor som din, men inköpt på Taxingen den också. Jag har dessutom en julorm, eller kanske är det en mask, röd luva har den i alla fall!
    Varmt välkomna hit är ni i eftermiddag!
    Kramar
    från storsyster, Kjell och Nessie

  7. Ulla skriver:

    Det är kul med tomtar i alla former. Jag har inte så jättemånga men de jag har åker fram varje jul.

    Och jag önskar dig en riktigt God Jul! Kanske får vi en vit jul här i år, det ser lovande ut i alla fall 🙂

    Julkram från
    Ulla

  8. Anita skriver:

    Eva … min blomkruketomte är väldigt liten så är din mindre så syns den knappt 😉 Ormen verkar ju kul … den måste jag titta på när vi kommer till er i eftermiddag. Förresten så har vi inte sagt någon tid … men jag ringer under dagen.

    Kram så länge … 🙂

    Ulla … jag håller tummarna för att ni också får en vit jul. Här var det nära noll imorse när jag gick upp men nu börjar det krypa så smått nedåt igen. Tänk om det vore så att hela Sverige fick en vit jul. Undrar när det inträffade senast.

    Julkram till dig också 🙂

  9. annika Christensen skriver:

    Den där i halm var ju helt underbart söt.
    God Jul på dig önskar
    Annika

  10. Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR skriver:

    Hej Anita!
    Du bjuder på härlig julstämning! Dina tomtar är så fina. Några skulle göra sig väldigt bra som små trädgårdstomtar, men kanske de är för värdefulla för dig för att stå ute och frysa… Det finns ju specialgjorda trädgårdstomtar men själv är jag mycket för ”man tager vad man haver”.
    För de allra flesta blir det, som du säger, en vit jul. Här i Skåne är det definitivt inte självklart. Jag tror att vi skåningar gläds alldeles extra åt detta och kommer verkligen att minnas julen-09.

    En riktigt God Jul önskar jag dig!

    Ha det gott!

    från Yvonne

  11. Anita skriver:

    Annika … ja halmfigurer och i synnerhet tomtar ligger mig varmt om hjärtat.

    En riktigt God Jul till dig också!

    Yvonne … ja dom skulle nog inte alls tycka om att vara ute i trädgården och frysa. Den vita julen 2009 kommer nog att minnas av många. Skulle vara roligt att veta när det inträffade senast att hela landet hade en vit jul.

    En riktigt God Jul till dig också!

Kommentera

