Livet därute är fruset …

Fjärde advent och det är snö i så gott som hela Sverige. Jag tittade just på SMHI:s snödjupkarta och där var bara ett enda pyttelitet stråk precis vid Göteborgskusten som visade på barmark. Annars var det åtminstone 1-1o cm snö.

Idag har vi handlat julblommor. Massor med hyacinter. Ingen jul utan dom. Tazetter, primula, amaryllis och cyklamen blev det också.

Vid lunchtid satte det igång att snöa ymnigt …

På eftermiddagen slutade det och nu har kvicksilvret letat sig nedåt till minus 8,5. När man tittar ut glittrar det i snön av kristaller.  En del av er kanske tycker att titeln på inlägget låter bekant. Jo just det, det är hämtat från en av verserna ur Viktor Rydbergs ”Tomten” …

Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset …

Lite så känns det när jag tittar ut i trädgården. Skogen är frusen, livet är fruset. Min vita rabatt är verkligen vit …

Men när jag tittar ut mot uterummet ser det ombonat och välkomnande ut.  Där trivs livet. Där trivs fuchsior och pelargoner. Där trivs jag …

Klockan närmar sig 1900. Jag har just satt igång infravärmen i uterummet. För även om vi har element så blir det inte varmare än ca 12 grader när det börjar krypa ner mot minus 10 ute. Då får man ta till infran när man ska dricka adventskaffet därute.

Nu ska vi strax koka kaffe, värma glögg och saffransbullar. De skållade mandlarna ska rostas lätt i ugnen och de spröda pepparkakorna läggas fram. Sedan ska vi njuta av fjärde advent bland pelargoner och fuchsior. Snart kommer dom att få sällskap av hyacinter och amaryllis … men det tror jag inte dom har något emot.

Ha en skön fjärde adventskväll 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt, I juletid, Vinter. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Livet därute är fruset …

  1. Nilla skriver:

    Vackra bilder, riktig vinter- och julstämning. Ha en underbar jul och håll tummarna för mig att flyget, och bussarna, och tågen också går trots alla snöproblem så att jag kommer fram ända till Östersund för att fira jul!

  2. Anita skriver:

    Tummarna mina hålls nu konstant för att vädrets makter inte ska ställa till något för dig.

    Ha nu en skön resa till Östersund och en riktig underbar julhelg!

  3. Ulla skriver:

    Det där pyttelilla stråket vid Göteborgskusten har fått snö inatt 🙂 Nu har vi nog 10 cm och det är vitt på träden. Riktigt julfint, bara det nu får ligga kvar…

    Stämningsfullt och vackert har du det, både ute och i uterummet.
    Nej, Anita, jag har ingen extrabelysning till kamelian. Den blommar så fint ändå.
    Dina kommer säkert att blomma också.

    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  4. Liane skriver:

    Vilka härliga vinterbilder, vilken julstämmning att få fika i uterummet bland amaryllis, pelargoner

  5. Ulrica skriver:

    Härliga bilder :).
    Jag kan tro att ni njuter av att sitta i ert uterum och njuta av det vita utanför dörrarna..

    Varma julkramar
    Ulrica

  6. Catharine skriver:

    nästan avis, vi kom till sydney igår, det var +37 på em. sitter och tycker lite synd om mig själv, halkade och bröt armen i kuala lumpur. jobbigt med bara en hand.
    hoppas ni får en skön jul
    kram cathy

  7. Anita skriver:

    Ulla … förstod väl att även det lilla gröna stråket skulle få lite snö. Nu är alltså hela Sverige snöklätt. Undrar när det var så den 22 december. Och jag får fortsätta att pyssla om min kamelia. Den verkar i varje fall trivas.

    Liane … ja det är verkligen härligt när sommaren kan möta vintern. Så känns det när jag är i uterummet.

    Ulrica … om jag njuter. Fast just nu är det bara 7 plusgrader där, vi har haft minus 16 inatt ute. Men på julafton ska vi sitta där och äta och ha julklappsutdelning.

    Men Cathy … vad du råkar ut för. Så himla trist inledning på din semester 😦 Jag hoppas ändå att du inte har för mycket värk utan kan njuta ändå. Du får se till att bli ordentligt ompysslad 😉 Kan konstatera att det är 53 graders skillnad mellan Sydney och Södertälje! Ha nu en skön jul du också!

    Tack för att ni tittade in. Ha nu en skön dan före dan före dopparedan 🙂

Kommentera

