Novembersymfoni

Vilka härliga dagar det varit. Jag har varit ute mycket och njutit av de stunder solen tittat fram. Igår blev det mycket pyssel inför första advent. Jag passade också på att göra iordning i uterummet. Plockade vissna blad från de vinterförvarade blommorna och konstaterade att pelargonerna fortfarande stortrivs. Adventsstjärnor och el-ljusstakar är nu på plats. De levande ljusstakarna klädda med mossa, lingon och svampar. Idag ska den röda spetsgardinen upp och sedan är det klart för att dricka adventskaffe med saffranssockerkaka, pepparkakor och glögg.

Just nu vaknar morgonen utanför fönstret. Det är alldeles vindstilla och en lätt dimma ligger över landskapet. Under dimman lyser himlen i blått och persika. Det är oerhört vackert.  De sista novemberdagarna. En november som vi minns som oerhört grå och mild. Jag hörde att november varit mildare än oktober i år och det är tydligen extremt ovanligt. Men det finns också färger i november. Jag hittade en del av dom när jag var ute med kameran.

Först ut en vissnad lavendel. Men om man tar på den så sprids fortfarande de sköna dofterna:

Oj … det här blev ju oerhört pastelligt … skulle kanske inte haft grannens röda staket som bakgrund 🙂

Ett gult löv som stannat upp och lyser mot mig i den annars murriga omgivningen:

Bilden på det gula lövet ovan tog jag i fredags. I förgrunden syns en gren. Igår hade det kommit lite regn och jag fångade en droppe på just den grenen. Det gula lövet fick då istället agera suddig bakgrund:

Avslutningsbilden blev min egen favorit. En oerhört rörig historia och totalt utan komposition men oj … att november kan frambringa så många färger:

Med denna lilla novembersymfoni vill jag önska er en skön adventssöndag.

Det här inlägget postades i Bilder, Höst, November. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Novembersymfoni

  1. Birgitta Carlsson skriver:

    Härliga motiv alla med fantastiska bakgrunder i ljuvliga färgsymfonier och med texter som lyfter än mer..jag blir så glad av dessa möten med dig i tidig morgon.
    Här hos mig är naturen idag frostnupen och det finns chans till fina fotomotiv.
    Ha en skön advent, önskar jag dig!
    Kram/Birgitta

  2. Anita skriver:

    Birgitta … så roligt att höra ifrån dig och så roligt att du tycker om bilderna. Det var skönt att november till slut bjöd på lite fototillfällen. Tänk att ni har frost … här är det fortfarande 3-4 plusgrader. Kan tänka mig att det kan bli lite spännande bilder att se fram emot. Jag brukar titta på dina bilder på FS då jag har dig på bevakning.

    Jag har tagit många bilder de senaste dagarna och fått en hel del som jag är väldigt nöjd med. Dom kommer dock inte att återfinnas på bloggen utan sparas till annat.

    Nu hoppas jag att du får en riktigt skön dag bland frostnupna barr och grenar och att du sedan får en riktigt skön adventskväll.

    Kram Anita

  3. ÅsaV skriver:

    Många sköna motiv du hittat i novemberrusket! Första och sista bilden blev mina favoriter! Det är inte lätt att hitta färgerna i november, då det mesta bara är grått och trist. Tur att du har en granne med färgglatt staket, som du kan utnyttja! 🙂

  4. Catharine skriver:

    Här har vi dimmigt som slaget vid Lützen ungefär. Det var soligt och fint tills lunch sedan kom diset och dimman smygande. Jag har bakat banankaka och vi hade en god fikastund. Egentligen borde man väl bakat lussebullar, men jag är inte så mycket för bullbak. Föredrar kakor där man rör till smeten i en enda form och sedan häller över till kakform och gräddar bara. Ingen jästid eller knådning, det är min melodi.
    Kram Cathy

  5. Anita skriver:

    Åsa … men snart är ju gråa november över och då kommer gråa december istället 😉 Fast man vet aldrig. Rätt vad det är så blir det nog vacker rimfrost och kanske snö och blå himmel. Lite vacker dimma blev det här idag i varje fall.

    Cathy … banankaka låter ju intressant. Bullar är inget för mig heller. Själv har jag bakat en sockerkaka med kokos och saffran. Den är väldigt god. Det blev kaffe med glögg, pepparkakor och saffranskakan i uterummet. Där är det riktig julstämning nu med adventsgran och massor av ljuslyktor som står och glimmar bland alla mina blommor.

  6. Britt skriver:

    Så fina bilder//Britt

  7. Anita skriver:

    Tack Britt 🙂

  8. Men Anita!!
    Vilken symfonit i bilder.
    Du har just skapat ett nytt ord hos mig.
    Bildsymfoni..
    Det är nog inte alla som kan göra det.
    Tack för din fina ord
    annika

  9. Anita skriver:

    Annika … tack själv för dina fina ord.

Kommentera

