Den mjuka dimman …

Den första advent bäddades in i mjuk dimma. Under någon timme anades ljuset, från den numer sällan förekommande solen, bakom de mjuka slöjorna innan det återigen var dags för det mer bekanta mörkgrå att ta över. Jag hann i varje fall med en fotopromenad. Jag har ju mest tagit macrobilder på senaste tiden så nu var det riktigt skönt att få ta ut svängarna med en serie landskapsbilder. 

Här kommer ett dimmigt bildsvep för att dokumentera den första advent 2009.  Passar också på att önska alla en bra kommande vecka. Kanske kommer andra advent att vara inbäddad i frost … eller snö. Vem vet.

Det här inlägget postades i Dimma, Höst, November. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Den mjuka dimman …

  1. Vilka underbart vackra bilder!!! Tack för den dimmiga visningen Anita och ha en fin vecka!

  2. monartic skriver:

    ljuvligt,på bild är det liksom aldrig fel med en skvätt dimma ;-)))

    njuter av dina bilder medan vi här har minus 10 å mörkt(klockan är bara kvart i sju än)..men dom pratade om sol i alla fall..får hålla tummarna å så ser jag ju sen när det ljusnar om det var sant 😉

    /Mona

  3. Anita skriver:

    Slottsträdgårdsmästaren … Oj så tidigt du är uppe! Ja det är något speciellt med dimma … i synnerhet när en blek sol kan anas bland slöjorna. Ha en fin vecka du också och … grattis till segern igår! Kul att det var Zlatan som gjorde målet 🙂

    Mona .. men har ni minus 10! Det märks verkligen att Sverige är avlångt och framförallt … långt! Jag håller tummarna för att det blir sol så att du kan få en skön fotodag 🙂

  4. Ruben skriver:

    Magiskt!! /Ruben

  5. Catharine skriver:

    Rysligt vad tidigt folk är uppe på en söndag 🙂 Vi hade faktiskt lite sol igår innan regnet kom igen. Idag är det mulet och regnigt igen. Jag har knopp i en miniros jag planterade ut förut, sommar rudbeckiorna har nya knoppar och så även kockardblommor. Helt uppochnervänt är vädret 🙂
    Ha en skön vecka.
    Kram Cathy

  6. Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR skriver:

    Hej Anita!
    Hösten och så tillika november blir till något riktigt
    bra när jag ser dina förtjusande vackra bilder. Jag hade för mig att jag kommenterade din förra lavendelbild men vet inte riktigt… Hursomhelst så är det bestämt också så att ”novemberluft är väldoft”. Under de sista novemberdagarna har jag roat mig med att göra små lavendelpåsar. Trots att blommorna sedan länge både är bleka och torra är lavendeldoften starkare än någonsin. Dofterna tenderar att förstärkas i ”den mjuka dimman” och november blir, som sagt, till något riktigt bra!
    Ha det gott!
    från Yvonne

  7. ÅsaV skriver:

    Vilka ljuvligt vackra dimm-bilder! Och solen hann du se också, här i Uppsala visade den sig aldrig… Gillar de milda färgerna!

  8. Liane skriver:

    Vilka ljuvliga dimmbilder du bjuder på. Trots det lite grå vädret så är det så härligt när det bjuds på lite dimma det blir lite magi över det hela. Ha en fortsatt trevlig vecka

  9. Eva skriver:

    Åååååååå jag hittar inte ord för vilka otroligt vackra, magiska bilder du har fångat kära lillasyster! Jag blir stum av beundran! Så vackra och jag kan förnimma den fuktiga trolska stämningen, som bilderna förmedlar! Jag finner inte ord!
    Om några timmar ses vi hemma i kökssoffan och då kan ska jag försöka hitta de rätta orden!
    Kramar
    från storasyster

  10. Mona K skriver:

    Hej Anita!
    Först idag orkade jag titta in på din blogg, vilka härliga bilder! Inte kunde jag ana att det kan vara så vackert med dis och dimma, det är ju ”strålande”.

    Jag hoppas att din vecka också ska bli bra, så får vi se hur det är på andra advent.

    Stor kram Mona K

  11. Ulla skriver:

    Så underbart vackra bilder! Trots den gråa och mörka november så kan det ju vara såå vackert ändå. Dimman gör bilderna så där riktigt mjuka och stämningsfulla.
    Mycket härliga bilder!
    Kram Ulla

  12. Ditte skriver:

    Helt underbara bilder, Anita!
    Jag sitter och ler lika mjukt
    som dimman gör dina bilder!

    Dessa sköna bilder gav verkligen
    december en riktigt skön start. 🙂

    Stora kramen! / Ditte

  13. Ulrica skriver:

    Åh himmel,vilka fantastiska bilder!!!
    Kram Ulrica

  14. billan skriver:

    Tack! Tänkte säga att jag tyckte bäst om tvåan och kyrkan, tittade en gång till och såg nya favoriter…..Alla är lika magiskt vackra!
    Önskar dig en fin adventskväll!

  15. Anita skriver:

    Oj … jag skäms … jag har inte hunnit vara inne här på hela veckan. Och så har jag fått så många fina kommentarer på mina dimbilder. Jag brukar alltid ge ett personligt svar till alla som skrivit men känner att jag nog denna gång får ge ett kollektivt svar …

    Så … Stort tack för era fina kommentarer 🙂 Dom lyser upp decembermörkret ska ni veta.

    Hoppas ni haft en skön andra advent och att den kommande veckan blir bra!

  16. Hej Anita!

    Först vill jag säga att det var helt underbara bilder du har tagit!!! Det var mycket dramatik i dem vill jag säga. Sedan vill jag tacka för den fina kommentren hos mig ang Dessie.
    Jag har borra ner ansiktiet flera gånger om dagen i hennes goa päls.
    Kram på dig
    Annika

  17. Annika skriver:

    Mjuka, vackra dimmiga bilder. Dimma över stilla vatten som ändå tillåter spegling blir lugnet som själen tycker så mycket om. Ljuvligt att ta del av dina bilder Anita. Tack 🙂

    Kram Annika

  18. Ping: En återblick på 2009 … « Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

