New Dawn – en vacker dam

Morgonen drar upp sin rullgardin
Gryningen knackar på – ”stig in, stig in”
Fåglarna duschar i daggvått gräs
Gråsparv, rödhake och blåaste mes.

Jag sätter mig och smuttar på ett glas solgul juice
Då plötsligt hon hälsar … min vackra ros.
Med blad i svagaste rosa, som av siden
Hon startar sin blomning i den ljuvaste tiden

Hon bär ett av de vackraste namnen jag vet
”Ny gryning” – ”New Dawn” – smaka på det
Hon som ska blomma genom hela september
Och ta mig till sommaren i mörkaste november.

Jag tycker om New Dawn och det beror på att hon är tålig och blommar rikligt och länge. Det tog ett par år innan hon etablerade sig ordentligt hos mig men nu tar hon sig väldigt fint. Och hon är fotogenique som det så vackert heter.

Hon har haft olika sällskap genom åren.  Hennes första kärlek var en blekblå alpklematis men han hade tidiga vanor och hann blomma klart innan hon vaknade till liv. Ett förhållande dömt att misslyckas.

Hennes andra fästman var en kraftfull blå herre, en klematis vid namn Luther Burbank:

Han hade stora blå blommor och var väldigt dominant. Han var en sådan som ville synas och det gjorde att New Dawn blev lite tillbakadragen och knappt visade sig i hans sällskap.

En dag träffade hon en italienare med det passande namnet Södertälje. Jag skäms att säga det men hon lät Södertälje flytta in innan Luther Burbank flyttat ut:

Luther Burbank förstod att han nu var överflödig och flyttade till klematisväggen, längst bak i trädgården, så långt från New Dawn som möjligt. Där fick han gott om utrymme och även sällskap av andra klematisherrar bland annat Prince Charles och General Sikorski. Rena ungkarlshotellet.

Men New Dawn och Södertälje fann varandra och blev ett mycket vackert par:

När man tänker på en ros så ser man en utsprungen ros framför sig … ”en nyutsprungen skär” kanske, som Evert Taube skrivit i ”Min älskling du är som en ros”. Men även knoppen som döljer den vackra blomman är utsökt:

Här är hon nyduschad:

På sin ålders höst rullar sig bladen men hon är lika utsökt ändå:

En dam värdig strålkastarljuset:

Och det är en rivig dam. Dessa taggar må vara vackra men ack så vassa:

Med denna lilla tillbakablick på sommaren och kärleksförklaring till New Dawn vill jag önska er alla en riktigt skön avslutning på veckan. I helgen får vi tända det första adventsljuset.

Det här inlägget postades i Dikter, I trädgården, Rosor, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till New Dawn – en vacker dam

  1. Agneta skriver:

    Hej, Anita!

    Vilken spännande berättelse du skrivit till dina foton 🙂 Alla blomster fick en helt annan status och blev synliga på ett lite annorlunda sätt. Sådant här är ju jättekul. Att bara visa upp en massa blomsterfoton med faktainfo. är så vanligt på hemsidor/bloggar så det börjar bli lite enahanda.
    Tack för en riktigt spännande stund och med lyckligt slut! Det gillar jag allra mest :-))
    P.s.
    Borde du inte fått gratis parkering med tanke på rånet?

    Kram, Agneta

  2. Ruben skriver:

    Hmmm, det gäller att välja sitt sällskap! 😉 Men Södertälje verkar ju vara en lyckad partner. Hoppas nya friare håller sig på avstånd, åtminstone några säsonger!! 😉 Trevlig advent själv och tack för fantastiska bilder!!!! /Ruben

  3. Mona K skriver:

    Hej Anita!
    Tänk vad du kan i alla fall, vackert var det både till text och bild. Vilket fantastiskt ”par” hoppas dom får leva lyckliga i många år framöver. Nu blev jag nästan lite avundsjuk på dig, det är inte alla förunnat att äga dina förmågor och växter, lyckliga du!
    Ha en skön helg!
    Stor kram, Mona K

  4. witchyborder skriver:

    Oh vilka fantastiska klematis bilder, och New Dawn också förståss. Vi har försökt men aldrig lyckats riktigt med henne, rosor trivs inte så jättebra hos oss. Vi har en gammal klätterros, en röd som blommar fint. Men alla andra vi försökt med har inte velat. Vi har inte så många lämpliga platser för rosor tror jag. Om det är fel lägen eller jordmån vet jag inte. Det är mest tung lerjord här.
    Ha en trevlig helg, vi hoppas på sol.
    Kram Cathy

  5. Anita skriver:

    Agneta … jo jag gillar ju att skriva små ”sagor” eller kåserier. Har ofta svårt att låta bli. Roligt att du gillar den 🙂 Parkeringsavgiften skulle vi säkert kunna få tillbaka men vi struntar i det. Nu vill vi lägga förra lördagens dramatik till handlingarna. Det känns bäst så.

    Ruben … ja nu hoppas jag att Södertälje och New Dawn håller ihop för dom är verkligen ett vackert par. Jag ska pyssla om dom lite extra så dom vill blomma upp till nästa sommar igen.

    Mona … tack för dina fina ord. Jag kan som sagt inte låta bli att skriva mycket. Många tycker nog att det är för mycket 😉 Och jag är lycklig över mina växter och är glad så länge dom vill vara kvar hos mig.

    Cathy … det tog som sagt ett tag innan hon etablerade sig men nu trivs hon väldigt bra (vi har också tung lerjord). Förra årets vinter gick väldigt hårt åt många rosor men New Dawn klarade den galant. Men jag är väldigt noga med att täcka henne med säckväv tidigt på våren då vårsolen och vårvindarna annars går hårt åt rosorna. Men rosor är nyckfulla, antingen trivs dom eller också trivs dom inte alls har jag märkt. Man får prova sig fram och leta olika platser. I år har jag ju satt många nya rosor. Det ska bli spännande att se hur dom klarar vintern. Jag är lite orolig för dom får ju ingen möjlighet att mogna av i och med att det varit så varmt i november.

    En trevlig lördag önskar jag er alla 🙂

  6. Eva, syster skriver:

    Du kan du söstra mi!
    New Dawn är ljuvlig! Ungkarlshotellet gick inte av för hackor det heller! 🙂 Du skriver så underfundigt och tar så vackra bilder att både text och bilder är en njutning för ögat!
    Nu lyser adventsstakarna och stjärnan på fot i våra fönster. Gardinerna med lingonrankorna är uppsatta i det nytvättade köksfönstret. I år gick inte ni förbi, som ni ibland brukat göra! 🙂 Julkorten är inköpta och ska skrivas. Frimärkena beställde jag direkt från Posten och de har kommit!
    I kväll ska vi på middag till svärmor och det brukar vara både gott och trevligt! Tommy, Beatrice och Leah kommer också! Anton har julavslutning med innebandymatch i Nyköping. Hade det varit hemomkring hade vi försökt delta en stund, men det är litet långt till Nyköping! 😉
    Hoppas du och Thomas får en skön adventshelg och vad som än händer som kommer jag på kören på tisdag. Då ses vi i soffan innan kära lillasyster!
    Kramar
    från storasyster

  7. Anita skriver:

    Kära Eva … nej i år gick vi inte förbi och såg er adventsstöka. Jag höll på hela dagen igår och gjorde iording uterummet och ändå så är jag inte riktigt klar, den röda spetsgardinen ska upp också. Det har varit ett par härliga dagar och jag har passat på att vara ute mycket.

    Jag hoppas ni hade en trivsam kväll hos svärmor och att ni får en härlig första advent. Det ska bli roligt att ses på tisdag, saknade dig förra tisdagen. Det är inte långt kvar till julkonserten nu 🙂

    Kram från lillasyster

Kommentera

