Änglatrumpet – Brugmansia suaveolens

Nu när trädgårdssäsongen är över för detta år kan man sätta sig i lugn och ro och summera det gångna året och titta igenom de bilder man tagit. Idag har jag tittat tillbaka på mina Änglatrumpeter som hade ett riktigt gott år i år.

Inte en enda lus, vit flygare eller dylikt har jag haft på dom i sommar. Övervintringen i uterummet var troligen idealisk. Som förebyggande åtgärd så satte jag ner Provado-pinnar i jorden i mars/april då de började att skjuta nya blad men efter omplanteringen blev det ingen mer Provado (vill inte använda gift då insekterna börjar dyka upp) och det har alltså inte varit några som helst angrepp under hela sommaren. Den jag hade i uterummet fick lite spinn under senhösten men då var det ändå dags för vinterförvaring och borttagande av alla blad.

Här är en närbild tagen den 19 september …

Tre stycken blev det i år, två på altanen och en i uterummet. De på altanen blev över 2 meter höga och blommade rikligt (här syns den ena i bild):

Den som stod i uterummet sände ut doftpuffar under sena sommar och höst -kvällar.

Egentligen hade jag inte tänkt ha änglatrumpet i år. Dom blir ju så otroligt stora och brukar ju bli lusangripna. Men vem kan kasta växter som är friska och gröna och blommar i mängd? Inte jag i varje fall. Så nu är dom återigen placerade i vinterförvaring. Jag har klippt ner dom rejält i år för att dom ska få plats. Det brukar fungera bra. Kan möjligen ta lite längre tid innan dom börjar blomma.

En liten varning. Änglatrumeten är giftig. Hur mycket vet jag dock inte. Jag har fått växtsaft på mig många gånger och glömt att tvätta mig och inte reagerat alls … och ändå är jag väldigt känslig. Men en varning kan nog vara på sin plats om man har riktigt små barn. Man vet ju aldrig vad dom kan stoppa i munnen.

En sak till. Upptäckte för en stund sedan att en av de helt nedklippta trumpeterna ståtade med en blomma. Inga blad, bara en blomma. Tappra är dom må jag säga :)

Det här inlägget postades i Änglatrumpet, Brugmansia, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Änglatrumpet – Brugmansia suaveolens

  1. monartic skriver:

    Änglatrumpeter har jag bara sett då jag varit på semester (utomlands)..å har alltid då blivit imponerad av deras otroliga ståtlighet….är impad av dina växter helt enkelt

    /Mona

  2. billan skriver:

    Härligt!
    Jag älskar dessa änglar, doften på sommarkvällarna…..underbart!
    Mina är på vintervila i garaget, tror jag måste leta rätt på några ”änglasommarbilder”. Jag har ett par som liknar den du visar. Men en ängel har jag format till uppstammat träd, rak stam ca 3 meter, jättestor krona…underbar doft. Måste leta bilder nu.
    Hälsningar från Torpet och må så gott!

  3. Ruben skriver:

    Verkliga praktexemplar! Ovanligt att man ser dem så fina i växten, låga och med många blommor. Klart att du måste spara dem då!!! Men, som sagt, de tar plats! Trevlig helg! /Ruben

  4. Anita skriver:

    Mona … ja dom är imponerande. Hoppas det blir ett bra år för dom nästa år också.

    Billan … just att stamma upp till ett träd har jag funderat länge på. Nu blev jag väldigt intresserad. Kommer att titta in hos dig och se om du kanske hittat några bilder :)

    Ruben … ja vissa år blir dom verkligen rikblommande och i år var det ett sådant år. Men … av platsbrist så har jag klippt ner dom kraftigt, inte förmycket hoppas jag … men det visar sig i vår och sommar (visst låter det härligt).

    Tack för att ni tittade in och en trevlig helg önskar jag er :)

  5. Ophelia skriver:

    Thanks for sharing your thoughts about mayfair online retailer.
    Regards

Kommentera

