Större bilder!

Det här är en bakvänd blogg. Det är en trädgårdsblogg men när det är som mest trädgårdssäsong hinner jag inte blogga. När trädgårdssäsongen däremot är över, då börjar min tid vid bloggen. Det är nu jag kan sitta och gå igenom bilder jag tagit genom vårens nyföddda grönska, genom sommarens lite mer vuxna grönska och höstens mogna färgskala.

Dessutom heter ju min blogg ”De fyra blomsterhaven” vilket betyder att jag inte bara följer trädgården inom tomtgränsen, utan även blommorna i uterummet, på fönsterbrädan och framförallt … den stora trädgården som vi alla har förmånen att få vandra i. Så kontentan efter denna långa utläggning är alltså att min växtsäsong spänner över hela året.

Och nu tillbaka till rubriken, ”Större bilder”. I det bloggtema jag valt så går det inte att lägga ut bilder som är bredare än 450 pixlar. Det gör att jag struntar i att lägga ut många bilder som jag egentligen skulle vilja lägga ut i mina inlägg. Detaljerna går helt enkelt förlorade och då väljer jag istället en annan bild som jag själv kanske tycker är sämre men som gör sig bättre i det lilla formatet. Därför tänkte jag pröva med att lägga ut klickbara bilder när det gäller de liggande. De stående ser hyfsade ut ändå.

Här är några exempel:

”Dimma på andra sidan sjön” – ja det kan man ju ana att det är men det är inte förrän man klickar på bilden och ser den större (800 pixlar) som man ser detaljerna. Då kan man till och med se att det finns ett litet rött hus bredvid klungan av gula hus:

20070107dimma800

Den här bilden ser väl hyfsad ut även som liten men den gör sig definitvt bättre i större format:

20051104autumn800

Eller den här där vattenspåret efter den simmande sjöfågeln skär som en ljusstråle i mörkret.

20081101simmande800

Slutligen en bild jag tog förra helgen när jag var i Roslagen. Anden är suddig men jag tyckte mönstret och färgerna i vattnet var så fina. Dessutom så var det så läckert med löven som samlats runt stenen. Den måste definitivt ses i större format.

20091010norrtalje800

Så från och med nu så kommer jag att testa och göra en hel del (inte alla kanske) bilder klickbara. Har ni lust får ni gärna ge en kommentar om ni tycker att det blir någon skillnad … eller om det går lika bra att fortsätta med de små bilderna.

Nu ska jag gå ut och inhägna tomten … rådjuren har börjat spana in azaleaknopparna 😉

Det här inlägget postades i Allmänt, Bilder. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Större bilder!

  1. Mona K skriver:

    Hej Anita! Jag tycker definitivt att bilderna gör sig bättre i större format. Det var en fiffig ide, jag har inget emot att du gör så när du känner att det skulle ge bilden en bättre skärpa. Ha det gott i lövprassel, Malte tycker det är toppen.
    Kram från Mona K

  2. Eva, syster skriver:

    Du kan du lillasyster! Urläckert blir det när man förstorar bilderna! 🙂 Jag tycker också att bilderna är vackra när de är små!
    Så har snart helgen gått till ända och en ny arbetsvecka väntar. En annorlunda sådan då det händer saker på jobbet, som jag berättar om när vi ses i kökssoffan på tisdag! 😉 Ser fram mot mötet i kökssoffan och körövningen på tisdag! Och inte minst vår matlagningslördag! Det ska bli så himla roligt!
    Hälsa Thomas så gott!
    Bamsekram
    Storasyster

  3. Anita skriver:

    Mona … javisst blir dom bättre i större format. Så Malte trivs bland löven, det kan jag tänka mig. Vi har varit ute hela dagen och jobbat med att stänga ute rådjur och kaniner från trädgården. Vi får se hur det går. Jag vet att det finns gott om mat i skogen så dom behöver faktiskt inte äta av mina buskar.

    Tack för att du tittade in … och ha en härlig vecka 🙂

    Kram Anita

  4. Anita skriver:

    Eva … men … nu blir jag ju så vansinnigt nyfiken. Men jag antar att det inte är för dramatiska saker som händer med tanke på den här 😉 gubben som du använde när du skrev om att något ska hända. Ser också fram mot den kommande veckan. Den känns så himla kul i och med att vi ska laga mat tillsammans. Och så körövning på tisdag. Det är faktiskt så att jag längar efter att träna julsånger.

    Vi ses i kökssoffan 🙂

    Kram från lillsyrran

  5. Catharine skriver:

    Dina bilder är fina både som små och stora 🙂 men visst ser man ännu mer i storformat.Men tar det inte upp mycket mer plats i WP då Den andra bilden är underbar, så färgrik och glad. ?
    Idag har solen lyst här men vinden har varit ganska kall. Jag har mest städat inomhus idag. Igår bakade jag fibermuffins för då regnade det som spön i backen hela dagen. Jag försökte jobba lite i trädgården också men det var för ruggit i regnet.
    Ha en bra vecka.
    Kram Cathy

  6. Anita skriver:

    Cathy … roligt att du tycker om mina bilder, stora som små. Men orsaken till att jag tänkte testa stora bilder är att jag inte lägger ut en del som jag skulle vilja lägga ut, jag lägger bara ut sådana som funkar som små bilder. Dom stora blir inte så himla stora och man har ju ganska gott om plats till sitt förfogande på WP, 3 Gb och det tar ju ett tag tills man har fyllt upp.

    Fibermuffins låter både gott och nyttigt. Och en bra vecka hoppas jag att du också får 🙂

    Kram Anita

  7. monartic skriver:

    den andbilden blir jag förälskad i…

    /Mona

  8. Anita skriver:

    Mona … det var det jag blev också 🙂

  9. Annika skriver:

    Åh, jag tycker absolut att det är helt ljuvligt att få se dina vackra bilder i större format. Mer impact och detaljerna kommer fram bättre. Jag klickar på allt som är klickbart 🙂

    Jag väljer oxå ofta bort bilder som kräver stooort format för att komma till sin rätt… å publicerar de som fungerar i mindre format.

    Så tack för dina större bilder 🙂

    Kram Annika

  10. Anita skriver:

    Annika … kul att höra att du har samma känsla som jag. Ibland kan man fånga ett litet löv som solen lyser på bland måååånga andra löv i skuggan. När man ser den liten blir den absolut ingenting. Men stor så får man fram känslan som man fick när man såg motivet. Det är bra att möjligheten finns att förstora och jag kommer definitivt att lägga ut bilder nu som jag tidigare behållit för mig själv.

    Kram Anita

Kommentera

