Att stå i centrum

Natten kom med kyla. På morgonen låg frosten som en vit ryamatta över gräset och blommorna hade fått vita mössor på huvudet. I morgonens sol glödde löven och trädgården blev till ett sagoland, alldeles vindstilla, alldeles förtrollande vackert. Var det ämnat för mig? Fick jag beträda det mjuka, vitglänsande underlaget? Tänk om jag skulle bryta förtrollningen om jag gick ut. Men plötsligt såg jag något rött som rörde sig. Det var inte vinden som rörde vid de röda löven för … det var ju ingen vind denna morgon. Minsann, var det inte rödhaken. Men hade han inte flyttat. Kanske ville jag att det skulle vara min vän rödhaken som bjöd in mig i sin trädgård. För trädgården är inte min, jag får bara låna den och förvalta den av de verkliga ägarna, fåglarna, fjärilarna, bina, humlorna.

Försiktigt gick jag ut på gräset och stod där och njöt av alla färger som kämpade för att lysa under frosttäcket. Då såg jag dom. Rosorna. Trädgårdens drottningar. Dom stod där stolta som om inte frosten bekom dom alls. Dom stod i centrum denna morgon och dom står i centrum i bilderna jag tog denna morgon. Rosor i oktober, bara att säga det låter härligt.

Hoppas ni alla har en skön lördagsmorgon och att ni får en skön helg. Frosten ligger här idag också och än så länge är det vindstilla och färgerna glöder på träd och buskar. Men dom har spått riktigt busväder i helgen med regn och blåst så man får njuta så länge det går.

Några rosbilder kommer här. Först Stockholm i blomma och i knopp.

20091002frost04

20091002frost02

Flora Danica har ingen utslagen blomma men mängder av knoppar …

20091002frost01

Avslutningsbilden blir på en liten New Dawn-blomma. Den hade gömt sig och klarat sig undan frosten. Nästan som om sommaren dröjt sig kvar.

20091002frost03

Det här inlägget postades i Frost och järnnätter, Höst, I trädgården. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Att stå i centrum

  1. billan skriver:

    Vad fint du skriver, ibland tar man allt för mycket för givet. Precis som du säger glömmer vi ofta bort att allt det vackra bara är till låns….
    Dina frostiga rosor är underbara. Hälsa lilla rödhaken om du ser den igen och må så gott!

  2. Annika skriver:

    Så sagolikt vackra bilder. Den översta är ljuvlig. Ser ut som den är beströdd med socker 🙂

    Hos mig vräker regnet ner och det var ingen förtrollad värld att vandra ut i på morgonkvisten… Så fint att få se den vackra världen hos dig istället 🙂

    Önskar dig en skön helg.

    Kram Annika

  3. Marit skriver:

    Hej Anita, vilka vackra och stämningsfulla bilder.

    Marit

  4. Anita skriver:

    Billan … jag var ute i trädgården innan regnet kom i eftermiddag. Och fåglarna var med mig. Hörde dom när dom satt i äppelträden men jag såg dom inte. Vet inte om rödhaken var en av dom men jag vill ju gärna tro det 🙂

    Annika … jo regnet kom hit också. Vid 15-tiden så började det så smått att komma droppar och sedan har det smattrat mot taket i uterummet så vi kunde knappt prata med varandra under lördagsmiddagen. Men nu har det lugnat ner sig, fast det blåser en hel del. Höststormarna är här kan man konstatera.

    Marit … tack för dina fina ord om mina bilder 🙂

    Lördagskvällen står nu mörk utanför fönstret. Jag ska lyxa till det med ett bad och sedan gå och titta på körslaget. Ha det bra alla därute!

  5. Åsa S skriver:

    Så vackra rosor trots frosten! Hoppas du får njuta av dem ännu ett tag. Idag söndag är det faktiskt lite varmare, kanske att frosten stannar upp ett tag nu. I andra delar av vårt avlånga land har redan snön visat sig, men den får gärna vänta länge än innan den kommer hit till våra trakter.
    Vi har börjat höststäda vår kolonilott, det känns alltid lika vemodigt. Jag längtar redan till våren och den spirande grönskan.
    Kram Åsa

  6. Catharine skriver:

    Hejsan,
    Mina vinterhärdiga fuchsior har jag köpt från Rockdala (och i våras då från Ullriksdal där de säljer Rockdalas sticklingar). Den ena heter F mag alba tror jag det var och den andra Flash. Vi hade en vit förut som i alla fall klarade sig i 3 eller 4 vintrar. Brukar täcka ganska mycket med jord (någon dm eller så) och någon gång har vi även lagt över säckväv. Granris är också bra. Man kan ju skicka efter sticklingar från Rockdalas web också. Jag har aldrig provat det men de har större sortiment då.

    Idag har det varit varmare men ett par rejäla regnskurar på eftermiddagen. Vi var iväg till Plantagen och köpte fågelmat och 3 olika tulpanlöksorter. Jag planterade lökarna direkt efter konstens alla regler med benmjöl till och med. Ska bli kul att se om de blir finare än förut när jag bara tryckt ner lökar utan någon gödning. Annars rensar jag lite varje dag nu, rudbeckiorna blommar för fullt fortfarande, även de Praire Sun som ju är bara ettårig. Ska bli så kul att se om de sprider sig nästa år.
    Hoppas du får en skön vecka.
    Kram Cathy

    ps. vilka trädgårdar ska du besöka i Yorkshire nästa år då?

  7. Catharine skriver:

    den ena fuchsian står i rabatt i ganska skuggigt läge en bit ifrån husvägg, under klätterrosen, den andra står i en upphöjd rabatt under björkar, halvskugga.

  8. Anita skriver:

    Åsa … ja hösten är lite av vemodets tid. Vi satte upp pinnar igår för att bygga stängsel mot rådjuren och idag så köpte vi nät. Känns trist att behöva göra det men jag vet att mina azaleor annars blir uppätna och det vill jag inte riskera. Och jag vet också att rådjuren inte behöver mina azaleaknoppar, det finns gott om mat uppe i skogen. Fast jag tror att knopparna är lite av lördagsgodis för dom.

    Vi ses på torsdag 🙂

    Kram Anita

  9. Anita skriver:

    Cathy … så kul att läsa om fuchsiorna. Det där med upphöjd rabatt gör ju verkligen mycket. Det kan ju höja en hel växtzon. Jag märker det på grönsakslanden som jag har i pallkragar. Jorden har en helt annan värme där.

    Praire Sun har blivit perenn hos mig men för varje år så kommer ”ursprunget” tillbaka lite grann så nu är det bara ett fåtal blommors som har ljusgrön mitt och ljusgrön knapp. De andra är istället brunorange med brun knapp. Vackert det också.

    Några trädgårdar jag ska besöka i Yorkshire är:
    Castle Howard (där Brideshead revisited spelades in, Scampston Hall, Sleightholmedale Lodge, Stillingfleet Lodge, Beningbrough Hall, Helmsley muromgärdade slottsträdgård.

    Vet egentligen ingenting om dom men dom är säkert jättefina. Kanske känner du till någon. Det är flera med detta var några av dom.

    Kram Anita

  10. witchyborder skriver:

    Castle Howard känner jag ju till men vi kom aldrig dit. Det får bli nästa gång för jag skulle verkligen gärna vilja se det. Helmsley bodde vi en natt i förra året men jag visste inte de hade en muromgärdad trädgård. Får lov att åka dit igen då 🙂 det var en mysig liten stad.
    Kram Cathy

  11. Anneli skriver:

    Anita: SÅ genomgripande vackert! De två översta är så vackra så det nästan gör ont i mig!! Så sprött, så ljuvliga färger, så härligt!!

    och dessutom skriver du så vackert! Och så har du en härlig inställning till er trädgård! Det är en fröjd att gå in här för jag får alltid ro här! :O)))

    Och så du…tack för din otroligt fina kommentar hos mig! Den gör mig alldeles varm och glad! Och stolt faktiskt! :O))

    Ha en fin vecka med många härliga upplevelser!

    kram!

  12. Anita skriver:

    Cathy … kul att du varit i Helmsley men missade trädgården. Jag får lämna en rapport nästa år. Om den är vacker får du åka tillbaka 🙂

    Anneli … så skönt att höra att du får ro här. Det är precis det jag får i trädgården. Nu går den till höst och vintervila men då får man drömma sig tillbaka med alla bilder man tagit under sommaren och inte hunnit titta på. Ha en riktigt fin vecka du också.

  13. Liane skriver:

    Vad härligt med rosor i oktober, jag kan bara inte få nog av dom. Dom tillhör favoriter i trädgården. Vilka härliga bilder. Nere oss oss på Öland har vi inte haft nån riktig frost att tala om inget vitt på träden elller i gräsmattan , men det kommer nog det med med tiden.

Kommentera

