Glitter och glamour

Var har jag varit? Tittade ut genom fönstret imorse och tyckte helt plötsligt att det var så mycket mer gult och rött i mitt blickfång. Vackert var det men när hände det? Det gick så fort. Har någon snabbspolat senaste veckan? Förmodligen berodde det på att jag själv har haft en del omkring mig i veckan och inte höjt blicken tillräckligt. Ibland vill man ha en möjlighet att trycka paus för jag vill verkligen insupa allt som händer i naturen runt omkring mig.

Nåväl … idag är jag i varje fall ledig och har varit ute och gått i sakta mak och bara njutit av tillvaron. Igår kom ett par rejäla åskregn (på vissa håll hagel) och tillsammans med nattens dagg och dagens gnistande solstrålar blev trädgården till en scen dekorerad i glitter och glamour.  Huvudaktörerna, mina växter, var strålade denna dag och jag var glad att få vara med och dokumentera skådespelet.

Kärleksörten glimmade …

20090925glitter01

Och jag är så svag för rostaggar som lyser röda i solen, i synnerhet när en regndroppe placerat sig lite lägligt vid sidan om.

20090925glitter02

Regndropparna i gräset gav en fin bakgrund till lavendeln …

20090925glitter03

Min tappra röda ros …

20090925glitter05

Och nu blommar den milt vitgula ölandstoken för fullt.

20090925glitter06

Och när hösten kommer är klockrankan i sitt esse …

20090925glitter07

Liksom solhattarna (som jag nu fått reda på ska heta perenn rudbeckia)

20090925glitter08

Och avslutningsvis en för mig ny och mycket angenäm bekantskap, den lysande blå nävan Rozanne

20090925glitter09

Med denna aktuella bildsvit från min trädgård vill jag önska alla som tittar in här en riktigt skön helg.

Det här inlägget postades i Höst, I trädgården. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Glitter och glamour

  1. Fantastiska bilder Anita….ha en riktigt skön helg!

  2. Ulla skriver:

    Åh vilka härliga bilder! Ölandstokens blommor ser nästan ut som glas. Hur gick det förresten med din gamla klockranka, fick du den att ta sig igen?
    Jag fick aldrig sått några i år, men nästa år ska jag så dom, de är så fina.
    Önskar dig en skön helg!
    Kram Ulla

  3. Anita skriver:

    Slottsträdgårdsmästaren … tack så mycket och en riktigt skön helg önskar jag dig också!

    Ulla … Ölandstoken är en verkligt fin sort. Det stämmer att blommorna nästan är som glas. Jag är mycket glad över den för den sätter igång att blomma så smått i juli men storhetstiden är i augusti/september. Klockrankan tog sig inte. Det fanns lite grönt i stammarna precis vid roten men tydligen inte tillräckligt eller också är det så att det kanske är svårt att övervintra den. Det får nog bli frösådd nästa år också.

    En skön helg önskar jag dig också!

  4. witchyborder skriver:

    Gillar speciellt den sista blå blomman, påminner om en näva jag har som heter Midnight Blue (tror jag, frö från England).
    Önskar dig en fin helg.
    Kram Cathy

  5. Birgitta Carlsson skriver:

    Glitter och glamour får dina blommor att dansa och sjunga i de skönaste färgsynfonier i daggens och solstrålarnas sken i din vackra trädgård, underbart Anita!!
    Önskar dig en riktigt fin helg!
    Kram/Birgitta

  6. Agneta skriver:

    Rozanne var ett passande namn på en underbart vacker blå blomma 🙂
    Vattendroppar på blommor o blader är ett mycket tacksamt objekt att fota, blir så vackert så.
    Du har haft en fin dag förstår jag.
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram, Agneta

  7. Anita skriver:

    Cathy … så kul med Midnight Blue. Den verkar inte alls vara vanlig i Sverige, försökte googla på den men fick nästan bara engelska träffar. Har tänkt många gånger att pröva att skicka efter fröer från England, är ju dessutom med i RHS men det blir aldrig av. Kanske när man blir pensionär 😉

    Birgitta … ja nu är det glittret och glamourens tid. Och just nu så vandra små varmt gula molntussar över den morgonblå septemberhimlen. Väldigt vackert det också.

    Agneta … visste väl du skulle tycka om den blå nävan. Och ja … min dag var fin. Och snart ska jag försöka njuta av den här dagen också som ser ut att bli vacker även om det blåser en del.

    Tack för att ni tittade in och en riktigt skön helg önskar jag er 🙂

    Kram Anita

  8. Mona K skriver:

    Åhh så vackert Anita! Det var en riktigt kavalkad med underbara blommor.
    Önskar dig en skön heltg!
    Kram Mona K

  9. Anita skriver:

    Stort tack Mona. Så roligt att du tittade in. Jag vill önska dig också en riktigt skön helg.

    Kram Anita

  10. Åsa S skriver:

    Anita,
    Din trädgård är så vacker och jag förstår att du njuter i fulla drag av din blommor.
    Höstens färger är otroligt vackra. Utanför vårt sovrumsfönster finns flera lövträd, och när de som nu lyser i gult och lite rött, blir ljuset i rummet så härligt. Jag tycker inte om den mörka tid vi har framför oss, men just nu är det underbart.
    Vi ses på tisdag!
    Kram Åsa

  11. Anneli skriver:

    Fantastiskt vackra bilder med massor av njutbart glitter i! Härligt!

    Och det här med att hösten helt plötsligt kommit..det har jag också märkt! Trots att jag varit uppmärksam! Det har bara exploderat helt plötsligt! Så härligt!
    Hösten är verkligen härlig och det gäller att njuta…varje sekund!

    Jag önskar dig en superskön ledig helg passa på att stärka dig med denna färgexplosion som vår natur bjuder på just nu!

    kram Anita!! :O))

  12. Eva skriver:

    Kära lillasyster! Du har blommor i alla mina favoritfärger! Och visst är det vackert när höstfärgerna börjar komma! Lönnarna skiftar i alla nyanser från grönt till djupaste rött och asparnas löv blir solgula på hösten, som för att ge oss litet extra ljus innan mörkret!
    Vi har haft en jättehärlig helg på Slandö, trots att det var väldigt blåsigt! Vi blev blåsta kan man säga utan överdrift! 🙂 Peter och Tommy försökte fånga gammelgäddan och höll på nästan hela lördagen, men alla fiskar inklusive gammelgäddan vägrade nappa! 🙂 Vi hittade en del svamp, men just den blir tyvärr ingen svampsoppa vid vår kommande höstmiddag, för den åt vi upp i form av en svampomelett i går kväll, tillsammans med Peters gulliga familj! 🙂
    Hoppas du och Thomas får en fortsatt skön söndag så ses vi på tisdag!
    Kramar från storasyster

  13. billan skriver:

    Helt underbara bilder, rostaggen är jätteläcker.
    Rozanne…. vill ha:) Jag kan aldrig få nog av nävor, trist bara att jag slarvat med namnet på flera av mina. Hoppas din trädgårdshelg varit lika skön som min och att du får fina dagar framöver!

  14. monartic skriver:

    Är inne i en rosaperiod 😉 gissa vilken bild jag faller pladask för just nu då 😉

    /Mona

  15. Anita skriver:

    Åsa … ja jag vet ju hur mycket du, precis som jag, njuter av vackra träd. Jag har planterat två träd i år. Det heter ju faktiskt trädgård. Vi ses ikväll 🙂

    Anneli … och inatt så vräkte regnet ner och det blåste rejält. Ännu är det mörkt men jag kan tänka mig att hösten kommit ytterligare en bit på väg, bara inatt. Ha en skön vecka 🙂

    Eva … jag tänkte på er i helgen, i blåsten. Härligt att ni ändå hade en så skön helg. Vi ses ikväll 🙂

    Billan … jag har också en del äldre nävor som jag inte har namnet kvar på. Nu försöker jag dokumentera allt ordentligt, både i bild och skriftmässigt. Och Rozanne är underbar. Det ska bli kul att se hur länge hon blommar i höst. Hoppas du får en fin vecka 🙂

    Mona … jag tror jag kan gissa 😉 Ha en härlig vecka 🙂

  16. ÅsaV skriver:

    Åh, vad mycket glitter och glamour du hittat! Ljuvligt att se! 🙂
    Den rosa översta blir favoriten!

  17. Anita skriver:

    Åsa … ja vi tjejer gillar ju rosa och glitter 🙂 Nu bjuder morgnarna på glitter i form av frost. Nu är hösten verkligen här.

Kommentera

