De gula pelargonernas tid

Jag har tre gula pelargoner och dom blommar alla just nu.  Tänkte att jag måste föreviga dom så jag minns dom, om dom inte skulle klara sig till nästa år. Först ut är:

Creamery – en rikblommande pelargon med små blomklasar och flikiga blad. Den är ljus i färgen med en lätt dragning åt lime. Creamery köpte jag förra året och den klarade vintern galant. Blommade till och med under den mörkaste årstiden. När man betraktar blomman på nära håll så ser man att den har som lätt rosa penseldrag i sitt inre. Vacker att titta på. Jag gillar den för att den är så tät, rikblommande och blommar länge:

20090628Creamery

Nästa är ett nyinköp för i år. Köpte den på mässan Nordiska Trädgårdar i mars. Jag har inte haft den förut. Den heter French Vanilla och är vitgul. Den står just nu bredvid en rent vit pelargon och det är  inte så stor skillnad på dem. Men egentligen ser den nog ut lite som vaniljglas. Lite svagt krämfärgad och blomman är lite ”fluffig”. Än så länge bara en enda blomma och några knoppar. Ska bli roligt att se hur den tar sig ut när den blir lite kraftigare och får fler blommor:

20090628FrenchVanilla

Och den sista är också ny för i år men jag har haft sorten förut. Den heter Bothams Surprise och är den som är mest gul av de tre. Dessutom så tycker jag mycket om dess klarröda inre. Mycket vackert. Men den växer konstigt. Mest en rak kraftig stam kantad av blad. Och jag vet sedan tidigare att man inte ska klippa den för att få den buskig för då blommar den inte. Men blomman är vacker. Vi får väl se om det kommer några fler.

20090628BothamsSurprise

Nu ska jag försöka mig på att gå ut i trädgården igen. Fick gå in för jag blev yr och började må illa. Typisk vätskebrist. Jag har grävt för mycket och druckit för lite. Men nu mår jag bättre och ska gå ut i sommarkvällen igen.

Ha det gott i sommarvärmen och kom ihåg att dricka vatten.

Det här inlägget postades i Pelargoner. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till De gula pelargonernas tid

  1. Cathy skriver:

    Hej i sommarvärmen,
    Din paradisbuske är väldigt vacker, är den lättodlad? Gula pelargoner ja, jag hade också Bothams surprise ett år men den gillade inte att övervintra. French Vanilla hade vi också men den hade något skumt på sig så den varade inte så länge. I år har jag hållit mig till ett par nya hängpelargoner bara. Mexican Tomcat och Viva Marino tror jag de heter. Blommar länge och fylligt.
    Igår hade vi över 30 grader varmt ett tag. Inne i vardagsrummet var det 32. Inte för att jag gillar stark kyla men nu är det lite väl varmt för mig. Det är jobbigt när det blir över 25 grader i sovrummet.
    Men nästa vecka ska vi få solfilm uppsatt på fönstren i kontoret och de två fönster i vardagsrummet som ligger utanför uterummet så att säga. Ska bli mycket intressant att se hur det påverkar värmen inomnus.
    Alla fuchsior jag köpte i våras har i alla fall slagit ut och jag är nöjd med resultatet. Ska snart försöka ta mig tid att fota och blogga lite om dem. Men det är som du säger, man har inte så mycket tid för datorn sådana här dagar. Min nacke har dessutom besvärat mig av och till speciellt när jag sitter och fixar med bilder på datorn.
    Ha en skön vecka, är du på semester nu?
    Kram Cathy

  2. Ulla skriver:

    Gula pelargoner har jag aldrig haft några. De är ju jättefina, den första, Creamery, tycker jag har väldigt eleganta blommor. Men de är fina alla tre.
    Mina pelargoner växer väldigt spretigt i år, grenarna lägger sig ner 🙂 Kanske är det värmen, de kanske också får värmeslag.
    För det har jag fått….nästan i alla fall 🙂
    Ha det så gott och ta det lugnt med grävandet i värmen.
    Kram Ulla

  3. Anneli skriver:

    Jättevackra! Jag gillar den sista bäst för de röda små pastillerna ;O)

    Apropå vätskebrist så kan man knappast få något annat i denna otroliga värme…särskilt om man försöker sig på att göra något!! Du får vara rädd om dig och dricka mycket!!

    KRAM!!

    PS. Du har skrivit någon gång om att du visste om Vallmofält i Östergötland. Jag har aldrig sett något och undrar om du kan berätta var exakt du sett dem för det vore så härligt att se!!

  4. Åsa skriver:

    Hej Anita,

    vilka underbara gula pelargonier, det har jag inte sett tidigare.
    Vi har nu kommit hem från Frankrike, och är det något både fransmän och tyskar har mycket av i sina blomlådor är det pelargoner. Dock inga gula, men de blandar annars färger och sorter friskt; lila, röda och rosa om vartannat och det blir verkligen vackert. All annan blomning är som du vet överdådig i de trakterna. Vi hade turen att se lavendelfält i full blom. Ljuvligt! Men, Sverige har överflöd av vackra blommor också, när vi for förbi Linköping igår passerade vi många härliga linfält. Så otroligt blåa och vackra.
    Vi hoppas sommaren håller i sig och som sagt; Drick mycket vatten!
    Kram Åsa

  5. HDR-fotografen skriver:

    Hej!

    Är du intresserad av ett länkbyte med en HDR-inspirerad fotoblogg från Helsingborg?

    Mvh Peter

  6. Annika skriver:

    Så mjuka, lena, krämiga färger på dina pelargoner. De är eleganta tycker jag.

    Nu har ni väl oxå fått lite riktig svensk sommar i form av svalare väder å behövligt regn 🙂

    Kram Annika

  7. Eva skriver:

    Kära söstra mi, nu har vi semester!!!!!!!! Jag tror att du sliter på även idag, men jag tog en extra dag. Kände att jag behövde det! 😉
    Tommy, Bea och Leah kommer förbi och vi ska prata litet om vad vi ska ha med oss när vi reser till Dalarna. Vädret är ju som det är, men jag tänkte muntra upp mig (och kanske omgivningen) med att köpa ett par blommiga gummistövlar! 😉
    Vi hörs goaste syster! Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    Storsyster

  8. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Vad kul att få se gula pelargoner. Kan inte komma på att jag sett den färgen tidigare.
    Gillar den första bäst, tror jag.

    Nu är det regn, blåst o lite kyla som omväxling här i Götet. Vädret är som livet, upp o ned.
    Det är väl bara till att hänga med i svängarna så gott det går:-))

    Ha det så gott!
    Kramen, Agneta

  9. Claus skriver:

    Verkligen fina, dina gula pelargoner. Bra bilder också. Kanske det också blir ett projekt längre fram. Jag önskar dig fina sommardagar.

  10. Ulrica skriver:

    Dina gula pelargoner är jättevackra! Gula och vita är mina favoriter och jag dras till dem varje gång jag hälsar på mina föräldrar.

    Jag hoppas ni har hyfsat fint väder hos er idag? Här är det kvavt, varmt och lite halvläskig luft men det verkar inte bli något regn tyvärr..

    Ha en jättefin dag, min vän.
    Kram Ulrica

  11. Catharine skriver:

    Hej Anita,
    Hoppas du har det bra i sommarvärmen. Vi har nyligen fått våra luftvärmepumpar installerade så nu kan vi få svalt och skönt inomhus även när det är värmebölja 🙂 Ännu har det inte varit alltför varmt men något skumt är det denna växt säsong för mina fuchsior. Flera av dem blir alldeles bruna och liksom torra på det vita i blommorna långt innan de är överblommade. Verkar mest vara på de som har blommor med vitt i. De blommade som galningar i början av säsongen så de kanske har blommat ihjäl sig helt enkelt. Många är det som gillar smaken på blommor också, dahliorna har någon smaskat på rätt mycket. Men mina sommar rudbeckior som jag sått från frö är väldigt fina. Jag tror du haft den sorten förut också, Prairie Sun heter den.
    Tomater och paprikor mognar dagligen i uterummet.

    Kram Cathy

  12. Hej Anita!
    Som du säger är sommaren till för att njutas. Sommarträdgården är helt fantastisk och där fastnar jag. Tillfällena vid datorn är inget, som jag heller då direkt prioriterar. Det var länge sedan… men nu är jag här igen och det känns fint!
    Jag har också pelargoner men kan inte namnen på dem. Hursomhelst har alla mina övervintrade blivit så fina och lyser upp i rosa och cerise färger. Några röda rosenpelargoner har jag också. Idag är det gråmuligt och det har regnat lite. Regn gör gott på det mesta men pelargonerna vill förstås ha sitt regn underifrån. Det är rent otroligt vad de kan uthärda torka, kan jag tycka. Just nu ägnar jag mest åt att, varje dag, plocka mängder av blommor. Mina favoriter är luktärtor. Ju mer jag plockar desto mer blommar de – och doftar!
    Ha det gott!
    från Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR

  13. Claus skriver:

    Anita, säg inte att du fortfarande njuter av semester? I så fall är det bara att gratulera. Ha det skönt i sommarvädret/ Claus

  14. Anita skriver:

    Oj oj oj … var har jag varit … ja inte i närheten av någon dator i varje fall. Jag stängde av min dator i början av juli och har ännu inte satt igång den. Just nu sitter jag på jobbet och lunchen är strax slut. Fick för mig att jag skulle titta in på min blogg. Tack alla ni som skrivit några rader under sommaren. Själv har jag gjort om i princip hela min trädgård. Som jag har njuuuutit när jag grävt, grävt och grävt. Och planterat, planterat och planterat. Det kommer jag så småningom att skriva om på bloggen. Endera dan så kommer nog ett inlägg 🙂

    Ha det gott alla, augusti kan bjuda på många sköna dagar ännu 🙂

    Anita

Kommentera

