Nyss hemkommen …

Så var man då hemma igen från en underbar trädgårdsresa i det sköna Wales. Jag har haft en sagolik tur med vädret, sol och varmt och nästan ingen vind. Det kom en liten regnskur på 10 minuter men då satt vi och drack afternoon tea.

Det var en helt ljuvlig tid att åka nu. Fortfarande blommade många rhododendron. Den lila Rhododendron catawbiense (parkrhododendron) blommade i mängder längs bergssidorna. Det var mäktigt att se. Dom blommade till och med i skifferbrotten och där var det en makalös effekt med det lila mot det svarta.

Annars var det de tidiga rosornas tid. Jag har omslutits av dofter och bara njutit. Och doftade inte rosorna, ja då fanns en hel del pioner att borra ner näsan i.

Jag kommer så småningom att göra ett resereportage men det tar sin tid. Nu väntar min egen trädgård. Har förstått att vädret inte visat sig från sin bästa sida här hemma. Jag valde tydligen rätt vecka att åka bort.

Ett par bilder från resan kan jag väl i varje fall visa. Vi hade sådan tur att den berömda gullregnsbågen i Bodnant Garden fortfarande var gul, även om den börjat blomma ut. Men man ser ju ändå vilken effekt det måste vara när den står i sin fullaste prakt (vilket den gjort någon vecka tidigare):

20090611bodnantgullregn

Och vid Powis Castle fanns hon … David Austins första riktigt framgångsrika ros … den undersköna, vackra och väldoftande Constance Spry:

20090612constancespry

Och slutligen … så typiskt  Storbritannien … fåren:

20090616sheep

Men nu väntar alltså min egen trädgård. De senaste dagarnas regn och nu sol gör väl att det förargliga ogräset tittar upp igen.

Ha en riktigt skön dag och njut av den klarblå himlen och solen 🙂

Det här inlägget postades i Trädgårdsresor. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Nyss hemkommen …

  1. Elisabeth skriver:

    Välkommen hem, faster! Så du släpade med dig regnställ helt i onödan? Haha.. 🙂 Härliga bilder. Gullregnsbågen… fantastiskt vackert! Ser fram emot din reseblogg. Du gör en alltid så sugen på att resa. 🙂

    Förresten.. Tack för senast! Det var verkligen kul att ses.

    Kram

  2. Ulla skriver:

    Välkommen hem själv, Anita! Ljuvliga bilder och gullregnsbågen är ju såå fin!
    Det regnade väldigt här när vi kom hem, det var som att komma direkt hem till hösten. Kontrasten från det heta Kreta till det kalla och regniga Göteborg blev stor. Vi frös i flera dagar.
    Men nu har vi återanpassat oss 🙂
    Ser fram mot ditt reportage senare.
    Önskar dig också en riktigt skön Midsommarhelg!
    Kram Ulla

  3. Anita skriver:

    Elisabeth … tack själv för senast. Det var så himla kul att du kom hit och hälsade på din ”gamla faster” 😉 Regnstället behövdes alltså inte men jag släpade så gärna med det … hade jag lämnat det hemma hade det säkert blivit regn. Idag skiner solen men det blåser kallt. Nu håller vi tummarna för att det blir sol i midsommar. Jag tror minsann jag ska ut och dansa lite soldans. Tror du det hjälper?

    Ha nu en härlig midsommar. Vi hörs snart igen 🙂

    Kram från faster

  4. Anita skriver:

    Ulla … du skrev samtidigt som jag. Förstår att kontrasterna var enorma när du kom hem. Vi har sol här idag men det är banne mig inte varmt. Det blåser en kylig vind. Men trädgårdsresan blev oerhört lyckad. Och jag är så lycklig att jag fick uppleva gullregnsbågen i Bodnant garden. Fast jag vet att ni har en vacker gullregnpassage i Botaniska i Göteborg. Den gick jag under förra året.

    Nu håller vi tummarna för en solig midsommar 🙂

    Kram Anita

  5. meramgo skriver:

    så vacker ”båge”…som ofta så sitter jag här och reser helt gratis via dina bilder 😉

    Kram
    Mona…
    å ha sen en himla trevlig midsommar, håller tummarna att vi alla får lite sol och sommar då..

  6. Ser helt fantastiskt ut…vill resa din någon gång! Ser fram mot fler bilder och text från resan.
    Trevlig midsommar!

  7. Hej Anita!
    Det känns härligt att meddela sig igen och vara med på din blogg. Försommaren är hektisk med rara trädgårdsuppdrag både hemma och borta. Jag ser av dina bilder att ‘Constance Spry’ är precis den ros jag också tänker mig. Jag förstår att du haft en fantastisk vecka. Gullregnsbågen i Bodnant Garden hade jag inte hört om men inser att det borde jag ha gjort för länge sedan… Vi hörs!
    Ha det gott!
    från Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR

  8. Birgitta skriver:

    Hej Anita!
    Så har du nu varit iväg på en fin trädgårdsresa i år igen! Det måste vara helt fantastiskt för dig att få göra, då du är så kunnig och intresserad av trädgårdar och blommor. Nu ser jag fram emot att få läsa ditt resereportage snart. Önskar dig en skön och fin Midsommar!
    Mitt Midsommarfirande brukar vara vid Läckö slott. Att få sitta med kaffekorgen på slottsbacken med goda vänner är tradition. I år är TV med och sänder därifrån, så passa på och ta del av detta.
    Kram/Birgitta

  9. Anita skriver:

    Mona … du får så gärna resa med mig. Blir alltid lika glad när du tittar in 🙂

    —–

    Slottsträdgårdsmästaren … jag tror att du skulle älska Bodnant Garden. Och alla andra platser vi besökte. Man känner sig alldeles sprängfylld när man kommer hem. Och det är inte bara av god mat och cream tea utan även av inspiration från alla utsökta trädgårdar.

    —–

    Yvonne … ja Constance Spry var en mycket skön och väldoftande dam. Man behövde inte ens sticka näsan i blomman för att känna doften, när man passerade den vackra muren hon klängde på sände hon ut doftpuffar.

    —–

    Birgitta … midsommar vid Läckö slott låter ju fantastiskt härligt. Nu kanske jag ska ta och titta på TV också … kanske jag kan få se en skymt av dig. Jag håller tummarna för att vädret visar sig från sin bästa sida så att ni inte får regn.

    —–

    Tack till er alla för att ni tittade in i min blogg. Jag vill önska er en riktigt, riktigt fin midsommar 🙂

    Midsommarkramar från Anita

  10. Catharine skriver:

    Oh vad härligt. Nästa år kanske jag också kan kommar iväg till våren UK. Dina bilder är så fina, Witch ligger nedanför mig och suktar över bilden av fåren 🙂 Hon har precis löpt klart så nu är Roscoe lugn och glad igen. Och jag tror hon varit lite mer okoncentrerad på fåren också den här gången. Annars har jag inte märkt så mycket av hennes löpande på det viset. Hon har varit likadan att träna som när hon inte löper. Många tikar kan ju vara väldigt kinkiga och knappt gå att träna alls när de löper.
    Nu är det uppehåll i vallningen i två långa veckor, Chrille är uppe i Skinnskatteberg och hjälper till på kurs. När vi var där sist hade de fått hem en ny liten valp. En 8 veckor gammal border collie kille. snacka om SÖT. De är så mjuka när de är små och han verkar ha väldigt bra temperament.

    Vi håller tummarna för finare midsommarväder.
    Kram Cathy

  11. Annika skriver:

    Jag förstår att resan var till belåtenhet.

    Underbart ljus i dina Englandsbilder.

    Önskar dig å de dina en riktigt skön midsommar!

    Kram Annika

Kommentera

