En vecka går så fort …

En hel vecka har gått sedan jag var inne här senast. Men … vart tar tiden vägen. Jag vill stanna upp och njuta av allt det vackra som är nu.

Nu är det så där vackert så att det nästan gör ont. Fyra, fem, sex, sju … ja hur många nyanser av grönt som helst omger oss. Och bland all denna grönska så lyser olika fruktträd i rosa och vitt.  Den här tiden vill jag inte sova. Jag vill inte ens blinka. Jag vill sätta tändstickor i ögonen för att hålla uppe ögonlocken så jag inte missar en sekund.

När jag kommer hem så brukar jag öppna dörren till uterummet. En fuktig klorofyllstinn luft når mig. Doften av fukt och grönska får näsvingarna att fladdra likt vårens första fjärilar (det måste vara därför det heter näsvingar). Idag räknade jag till 23 blommor på min Dr Westerlund. Så många har jag aldrig haft. Det är som att kliva ut i en djungel. På denna oerhört röriga bild syns åtta av Dr Westerlunds blommor längst ner i bild. Två av änglatrumpeterna skymtar till höger och i bakgrunden en del av alla, nu blommande, pelargoner.

20090507uterum01

I trädgården har det gått trögt men nu börjar det även hända saker där. Min rosa liljekonvalj har börjat visa knoppar. Och man kan till och med se att den kommer att bli rosa.

20090507liljekonvalj01

Azaleornas knoppar är så vackra. Åh, som jag väntar på att azaleasluttningen ska explodera i ett sprakande fyrverkeri av färg.

20090507azalea01

Mitt röda fänrikshjärta blommar frodigt.

20090507redhart01

Och mina vita nyinköpta lyser i den nyanlagda månskensrabatten.

20090507whitehart01

Visst är det en härlig tid nu. Visst vill jag hålla kvar den så länge som möjligt. Men … jag längtar ju också till att azaleasluttningen ska stå i full blom, att piondalen ska fyllas av dofter och blomsterprakt. Att få fylla min nyanlagda månskensrabatt med fler och fler vita skönheter.

Hoppas att ni alla njuter av denna tid. Insup den med alla era sinnen. Det ska jag göra 🙂

Det här inlägget postades i Vår. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till En vecka går så fort …

  1. Susanna skriver:

    Ja visst är det en härlig tid. Man är nästan rädd att missa något av allt det vacra som händer i naturen nu. Inte visste jag att dr Westerlund blommade så fint. Har aldrig fått en blomma på min! Han trivs nog inte hos mig 😦 Ha en riktigt skön och solig helg!

  2. Ulla skriver:

    Det har gått så otroligt snabbt denna våren med grönskan och fruktträdens blomning. de varma dagarna gjorde att det riktigt exploderade.

    Vilka läckra fänrikshjärtan, det rosaröda har sån härlig färg. I morgon är det fullmåne så då får du väl passa på att njuta lite extra av din månskensrabatt 🙂
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram Ulla

  3. Ditte skriver:

    Smart att plantera i trädgården så att varje blomningstid blir en lockelse. För nog svämmar man över av lycka när det blommar som nu! Och ibland kan det slå en att det är sorgligt när det går över, men i Anitas trädgård står nästa lyckorus om hörnet och väntar då! 🙂

    Som det är nu får jag koncentrera mig för fullt när jag susar till jobbet på morgonen, så att jag inte glömmer att titta på vägen istället för på alla underbara rapsfält eller av blommor dignande fruktträd.
    Det är svårt, men än så länge har jag hållt mig kvar på vägen. Som tur är. 🙂

    Blommiga kramar! / Ditte

  4. Catharine skriver:

    Kan ju bara instämma med tidigare inlägg. Efter regnet vi fått har vår gräsmatta börjat växa lite försiktigt. En bit växer massor och det är dags att ta fram gräsklipparen. Vi har varit och vallat får idag och lilla Witchy gick jättefint. Nu är vi rejält trötta allihop. Det är mentalt jobbigt för både hundar och förare, mycket att tänka på men väldigt roligt.
    Ha en jättefin helg.
    Kram Cathy

  5. Anita skriver:

    Susanna … vet du, jag visste inte heller att Dr Westerlund kunde få blommor förut. Det är inte lätt om man inte kan övervintra den på ett optimalt sätt. Jag har ju uterummet nu och där trivs den väldigt bra. Så din Dr Westerlund trivs säkert hos dig, även om den inte har blommor så doftar ju i varje fall bladen av härlig citron.

    —–

    Ulla … ja explosion var ordet. Ofta inträffar ju en sådan varje vår men ibland kommer den snabbare än någonsin. Fänrikshjärtat har jag varit trött på. Det flyttar jag från ett ställe till ett annat för det sprider sig så enormt. Och trots att jag tror att jag flyttat det … så finns det kvar där det stod innan flytten. Så nu har jag röda fänrikshjärtan på flera ställen i trädgården. Men jag måste säga att dom är vackra … i synnerhet den här tiden på året … då de är ”nyutsprugna”.

    Och jag ska kolla lite extra på min rabatt i fullmånens sken. För jag lär vara vaken, jag har svårt att sova när det är fullmåne 🙂

    —–

    Ditte … när ska du komma och titta på min trädgård? Det finns alltid något som blommar för dig. Och de härliga skånska rapsfälten … dom minns jag. Och Kiviks äppellundar. Detta ljuvliga Skåne. Dit längtar jag ofta. Men du får verkligen se till att hålla dig kvar på vägen 😉

    —–

    Cathy … förstår att det tar på alla att vara ute och valla. Inatt har dom lovat regn hos oss. När jag satt i uterummet förut (vid 19-tiden) och åt lite fredagsmat med ett glas vin till så drog det in väldigt mörka moln. Värmeljusen jag tänt började lysa och glimma i den skumma kvällen. Men ännu har inte regnet kommit. Jag hoppas det kommer inatt. Jag behöver vatten på allt det jag planterat. Men regnet får gärna falla inatt och sedan dra vidare.

    —–

    Tack allihopa för att ni tittade in och skrev några rader. Jätteroligt tycker jag. Jag hoppas att ni alla får en underbar helg bland grönska och blommande rapsfält.

    Kram till er från Anita

  6. Det är ren glädje att få läsa dina välskrivna inlägg och samtidigt se sköna bilder. Jag älskar din formulering ”Doften av fukt och grönska får näsvingarna att fladdra likt vårens första fjärilar (det måste vara därför det heter näsvingar).”
    🙂

    Ha nu en riktigt härlig helg och låt näsvingarna fladdra 🙂

    Kram Annika

  7. Mona K skriver:

    Ja Anita, nu är det tid för alla blomsterälskare och jag håller med dig om att man skulle vilja stanna tiden och bara NJUTA!
    Själv är jag sjuk i en ilsken förkylning så den har tagit musten ur mig just nu men det vänder väl snart igen.
    Ha en skön helg!
    Kram, Mona

  8. Eva skriver:

    Kära lillasyster!
    Du kan verkligen beskriva naturens små och stora under med både ord och bild! Jag älskar att gå in på din trädgårdsblogg och njuta! Jag njuter av naturen annars också, via en promenad i vår vackra stad eller på väg till jobbet över Västerbron där trädkronorna finns i knähöjd och jag kan se bladen utvecklas. Lönnarna blommar rikligt och ibland får jag lönnblommor i håret när vinden tar tag i dem och de lossnar från sina fästen.
    Idag har vi haft storrengöring av badrummet och nu är det fint där! Vi känner oss mycket nöjda med det.
    I går var vi på dop och det var så fint! Saras och Johns lilla dotter Astrid döptes. En ljuvlig liten tjej som log och jollrade och sedan somnade i min famn. Hon blev rejält uppvaktad och fick sex likadana böcker, som hennes föräldrar nu kan byta mot liknade böcker i samma serie. 🙂
    Så är det snart tisdag igen och vi får njuta av din närvaro i kökssoffan innan vi går på körövning.
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar från
    storasyster

  9. Anneli skriver:

    Jag tittar bara in som hastigast och tackar dig för din snälla omtanke i min blogg!!

    Jag kommer återkomma till din blogg snart och njuta igen men nu mår jag lite dåligt men ville ändå lämna en hälsning till dig!!

    Jag önskar dig en riktigt skön vecka!

    KRAM!

  10. Åh, Anita…tyvärr och tyvärr… Det hjälper inte ens att försöka hålla kvar denna underbara tid – ”tiden mellan hägg och syren”. Den kommer och den går lika intensivt varje år. Så intensivt att jag tror det är första gången jag upplever den. Men det är lika fantastiskt varje gång som häggen börjar blomma och det är lika fantastiskt att få vara med – varje gång!
    Ha det gott!
    från
    Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR

Kommentera

