Drömmar i regnet …

Har vaknat till en regnig morgon. Men ändå, på något sätt, så anar man vårljuset. Regnet faller mjukt och lätt och sugs upp av marken. Ger liv åt sovande gräsmattor. I min städade rabatt på framsidan av huset börjar det spira av grönt. Regnet gör jorden mörk och vacker och ger en härlig kontrast mot nygrönskan som lyser som ädelstenar mot mig.

Läste på Koloniets blogg att magnoliorna börjat blomma i Lund. Det fick mig att längta tillbaka till trädgårdsresan jag var på i april förra året. Då blommade magnoliorna så det stod härliga till. Detta skyfall  hade jag lyckan att hamna i på Knighthayes Court i Devon:

20090409magnolia01

Även denna bild är från Knighthayes Court. Rosa magnolia och drivor av vita narcissor:

20090409magnolia02

Och detta är en art av magnoliafamiljen, ett ”Tulpanträd” … Liriodendron tulipifera. Det växer i Glendurgan i Cornwall. Det blommade inte denna dag men det är så mäktigt där det står omgivet av andra små blommande träd och mängder av English Blue bells.

20090409tulpantrad

Klockan går mot förmiddag. Jag får sluta att drömma mig tillbaka för snart ska jag ge mig ut i regnet för att påskhandla. Bland annat lite godisbunkring för eventuella besök av påskkärringar.

Hoppas ni får en härlig inledning av påsken 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Drömmar i regnet …

  1. Ulla skriver:

    Det är det regnet som vi hade igår som ni fått idag.
    Det drar nog undan ganska snabbt 🙂

    Magnolior är underbara! Jag har inga men jag njuter av dem i Botaniska trädgården när jag kan.

    Och tusen tack, Anita, för dina kommentarer! Men du är alldeles för snäll i dina omdömen 🙂
    Vi har fullt upp i helgen så jag tänkte det var bäst att göra mina påskinlägg idag.

    Och jag önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    Vädret blir nog bättre hos er också sen.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  2. witchyborder skriver:

    Vi fick också regn inatt, ganska mycket lät det som. Men nu är det uppehåll om än lite grått.
    Dina bilder från England är ju bara för underbara. Tänk om man kunde ha en sån trädgård hemma här…..fast man får nöja sig med många krokusar och att påskliljorna faktiskt blommar till påsk. I alla fall en 🙂
    Ha en trevlig påsk.
    Kram Cathy

  3. Claus skriver:

    Vilka fina bilder du visar. Ha en skön torsdagskväll /Claus

  4. Mona skriver:

    Fantastiskt, underbart, otroligt rogivande måste det vara att få vandra i den miljön…som en sagovärld

    Glad Påsk på dig Anita

    Kram
    Mona

  5. Annika skriver:

    Magnolia är en av de vackraste blommor jag vet. Att se den blomma skänker mig ofantlig lycka å själen får ro…

    Jag tycker om när det precis har regnat å jorden är sådär mörk. Då känner jag riktigt hur det dricks å frodas i rabatten å trädgården 🙂

    Underbara bilder du bjuder oss på. Imorgon skall jag titta in hos pappa. Han har två magnoliaträd… undrar om det är någonting på G där…

    Jag önskar dig en ljuvligt glad Påsk!

    Kram Annika

  6. Anita skriver:

    Ulla … jo regnet drog bort och ersattes med en lysande sol. Vilken underbar vår det är just nu 🙂

    —–

    Cathy … ja man drömmer om Englands sköna trädgårdar men våra svenska går inte av för hackor dom heller. I synnerhet inte nu när det börjar spira i alla rabatter och solen lyser på oss 🙂

    —–

    Claus … jag har haft en skön påsk så här långt. Hoppas du har det bra på koloniet.

    —–

    Mona … jo visst är det som att gå i ett sagoland. Och en Glag Påsk på dig också 🙂

    —–

    Annika … hoppas att du fick njuta av magnolior hos din pappa igår. Annars så kommer dom nog snart för nu är verkligen våren här 🙂

    —–

    Tack för att ni tittade in. Ha en riktigt fortsatt skön och GLAD PÅSK 🙂 🙂 🙂

Kommentera

