Orkidé – Dendrobium nobile hybrid

Så står det på etiketten till denna orkidé. Det är alltså en hybrid och kan tydligen (efter informationssökning på nätet) förekomma i många olika färger. Jag köpte denna på trädgårdsmässan i Älvsjö förra våren och då blommade den rikligt. Det står ”lättskött” på etiketten och det verkar den vara för den blommar rikligt nu igen (som bilden nedan visar). 

Jag köpte samtidigt en annan Dendrobium (stardust chiyomi) som var  klart gul och mycket vacker. Den är grön och fräsch men visar ingen tendens till ny blomning. Det står ”lättskött” även på den etiketten  men orsaken kan vara att den inte står i mitt vanliga ”orkidéfönster” där ljuset flödar utan att vara direkt gassande. Tyvärr får jag inte plats med alla mina orkidéer där men jag har planer på att flytta mina hibiskusar från deras nuvarande fönster (som har samma läge som orkidéfönstret) och istället låta dom ”bo” i uterummet. Då får jag ett lika stort fönster till för orkidéer. Kanske börjar min gula att blomma när den får ”byta hem”.

Det är så härligt att ”blomsterplanera” tycker jag. Vilken energi man har så här i början av året. I varje fall har jag det.

Nåväl … med denna orkidé vill jag önska er en skön lördag. Vintern har nu släppt sitt järngrepp och det droppar från taket. Gårdagsdygnet hade en temperaturskillnad utomhus på nästan 18 grader.

orkide_dendrobium_nobile_hybrid

Det här inlägget postades i Orkidéer. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Orkidé – Dendrobium nobile hybrid

  1. Mona K skriver:

    Hej Anita!
    Åh du milde vilken blomma, den ska du vara stolt över. Det låte vettigt att du planerar för blommorna. Jag har två orkidefönster. Har sammanlagt nio orkideer och sju av dom blommor just nu. Jag är ”lite” stolt!!!
    He det gott du också!
    Kram MonaK

  2. Ditte skriver:

    Önskar jag hade lite av din energi vad gäller blommor och annat också, för den delen!
    Förr i tiden, när jag var väldans ung och nyligen hade flyttat hemifrån, prunkade min lägenhet, om inte av orkidéer och andra blommande växter, så i alla fall av gröna växter. Min lägenhet på den tiden liknade mer en djungel än en lägenhet.
    Men nu lyckas jag inte engagera mig för att få något att hålla sig vid liv nästan. Bara några få gröna växter som mer eller mindre är omöjliga att ta kol på.
    Kanske har det lite med att göra att vår lägenhet dessvärre är ganska mörk och det är lite svårt att få det ljus till växterna som de behöver. Eller också är jag bara lat! 😉
    Så är det nog.
    Du ska ha en skön lördagkväll och fin söndag!
    Och jag skall tugga vidare på mitt lördagsgodis! 🙂

    Kramkram! / Ditte

  3. Catharine skriver:

    Du är så duktig på att fota orkideer. Mycket vacker bild. Nu är det sista dagen i Australien. Imorgon börjar hemresan vid 5-tiden på morgonen.
    Hoppas du får en bra dag när den väl börjar för er där hemma.
    kram Cathy

  4. ÅsaV skriver:

    Oj, den här var verkligen stilfull! Du är så duktig på att fota blommor! Det svåra med orkidéer är att få dem att blomma om tycker jag. Finns det några knep? Jag älskar blommor, men hemma i lägenheten har vi mest gröna bladväxter. I vardagsrummet är det faktiskt en liten djungel…
    Ha en fin söndag!

    Kram Åsa

  5. Ulla skriver:

    Vilken härlig orkidé! Blommans färger, mmm så fint. Och den ser ut att vara ganska stor med kraftigt växtsätt. Jag har också en Dendrobium men den är väldigt liten, än så länge i alla fall.
    Javisst är det väl härligt att blomsterplanera 🙂
    Kram Ulla

  6. Anita skriver:

    Mona … du ska vara väldigt stolt över dina 7 blommande orkidéer. Visst blir man glad när man går och tittar på dom och njuter av dom. Och två orkidéefönster. Det låter härligt 🙂

    ———–

    Ditte … så du har haft en djungel hos dig … det hade jag aldrig kunnat gissa 😉 Men skämt åsido. Det är faktiskt så att i vissa lägenheter så trivs inte blommor alls. Där vi bodde förut var luften alldeles för torr. Det fanns ljusa fönster men det hjälpte inte. Blommorna ville sig inte alls som här ändå. Flera av blommorna tog jag med mig när vi flyttade hit. Dom hade fört en tynande tillvaro på gamla stället men när dom kom hit… ja då levde dom upp. Så jag tror faktiskt att det kan bero på er lägenhet … inte bara på att du är lat 😉

    ————

    Cathy … vet inte om det redan är ”imorgon” nu för dig så du är på väg hem igen. Men om du hinner läsa detta innan du åker så önskar jag dig en trevlig resa hem … och läser du det när du kommer hem … ja då säger jag välkommen hem. Ska bli roligt att höra mer från er härliga semester.

    ————-

    Åsa … som jag skrev till Ditte så kan det vara så att i vissa lägenheter så trivs inte blommor så bra. Det jag har märkt är att mina orkidéer inte blommar om om dom inte står tillräckligt ljust. Mina som blommar står i ett sydvästfönster där dom verkar stortrivas. Men jag har ett par som står i ett västfönster och dom har inte blommat om någon gång och visar ingen tendens att göra det heller. Nu planerar jag att ha ytterligare ett sydvästfönster och flytta dom dit för att se om det hjälper.

    ————-

    Ulla … ja jag är verkligen glad över den. I synnerhet som den nu blommar om så rikligt. Den är inte så hög men ”stammarna” som blommorna kommer på är väldigt kraftiga. Blommorna växer ut direkt från stammen och dom är många. Jag har en stam till på gång och jag hoppas att också den kommer att få blommor.

    ————-

    Tack för att ni tittade in. Fler orkidéinlägg kommer. Jag har tre till som just börjat blomma och 3 med knoppar.

    Kram till er från Anita

  7. andré skriver:

    Den var stilig! Det roliga med nobile-hybriderna är att de har så korta stänglar att det ser ut som om blommorna sitter nästan direkt på ”stammen”. 🙂

  8. tessan skriver:

    fantastiska orkideer, kolla gärna mina helt otroliga som blommar om hela tiden! Har lagt till en orkideekategori i spalten till vänster!

Kommentera

