En tillbakablick på 2008

 
Har haft ”internetledigt” hela julhelgen men nu sitter jag här och det är nyårsaftonsmorgon år 2008. En sammanfattning av året som gått kanske kan vara på sin plats. Kan vara kul att titta tillbaka på, nästa nyårsafton.

Kommer ni ihåg den milda vintern? Vi och naturen förvånades över att det var så milt och det var en snöfattig vinter. Men den 3 januari fanns det i varje fall lite snö.

resume20080103

Februari rann förbi med det milda vädret. Den 17 februari startade jag min nya blogg och det här var mitt första inlägg.

En dag i början av mars, den 3:e närmare bestämt, tittade jag ut genom fönstret och fick se ett magiskt ljus. Träden lyste så där lila som dom brukar göra i lövsprickningen … tidigt på våren.

resume20080303

Men … bara ett par veckor senare så kom vintern. Så här såg det ut den 17 mars:

resume20080317

Men naturen började vakna. Den 30 mars så kom en fluga på besök bland snödropparna.

resume20080330

Den 11 april var det dags för trädgårdsmässa i Älvsjö. Det var en härlig dag och jag inhandlade en del sippor (jag älskar sippor).  Här en något annorlunda bild som jag tog just den dagen på en blå vitsippa.

resume20080411

Dagen började i dur men slutade i moll. När jag kom hem så hade en rödhake flugit in i dörrarna till vårt uterum. Dessa minnesord skrev jag till honom.

Ja sippor älskar jag. Har många i min egen rabatt men de jag tycker bäst om är de som växer i våra skogsbackar. Hittade ett nytt blåsippsställe år 2008. Där fanns blåsippor i alla tänkbara nyanser. Visste inte att det fanns så många nyanser av blått. Den här bilden tog jag den 20 april.

resume20080420

Den 24 april till den 1 maj åkte jag på trädgårdsresa till Cornwall. Det var en underbar vecka och nedanstående bild är från resans sista dag, den 1 maj. Ett gammalt stenhus med en rabatt av, nästan bara, vita tulpaner. Så enkelt och vackert.

resume20080501

En reseskildring från min härliga resa gjorde jag också.

Den sista helgen i maj åkte vi till Göteborg. Vi hade en otrolig tur med vädret och i Slottsskogen blommade alla azaleor och rhododendron.

resume20080531

Det var en helg med mycket färg och det skrev jag om i bloggen här.

Den 6 juni, Sveriges nationaldag, var varm och skön. Nu märktes det att allt var tidigt för midsommarblomstren blommade redan för fullt.

resume20080606

Och i midsommartid blommade alla mina pioner, ja flera var till och med utblommade. Här en bild på en av mina favoriter, Bowl of beauty.

resume20080622

Juli kom och med den … semestern! Fem härliga veckor med start måndagen den 14 juli. Den 15 juli tillbringade vi i Stockholm. Vi var på allsång på Skansen men innan dess så tillbringade vi ett par timmar på Djurgården. Det var en sån där riktigt härlig sommardag och vi njöt av semestern. Den här anden såg också ut att njuta där hon simmade omkring i det solvarma vattnet.

resume20080715

En vecka senare så stod trädgården i sin fullaste prakt. Det var en härlig färgexplosion av rosor och klematis.

resume20080722

Men trots all härlig blomsterprakt så beslöt vi oss för att åka iväg ett par dagar. Mellan den 23 och 28 juli så åkte vi till Liverpool och Wales.

resume20080723_28

En reseskildring från den resan finns att läsa på min hemsida … här.

När vi kom hem så var det några härliga sommardagar. Den 30 juli åkte vi på besök till min bror och svägerska i Roslagens famn.

resume20080730

Och mer bilder från den dagen finns här.

Resten av semestern bestod till stor del av målning av huset. Här är en bild på panelen när den är rengjord, innan målningen. Den ser betydligt bättre ut nu kan jag meddela.

resume20080731

En annan sak vi gjorde i augusti var att vi beställde vårt nya uterum. Men mer om det senare. Annars minns jag slutet av augusti som regnig och kall. Det kändes nästan som höst.

Men även om slutet av augusti var höstlikt så var helgen, den 20-21 september, en härlig brittsommarhelg. Den tillbringade vi på Slandö.

resume20080921

Mer bilder från vår Slandöhelg finns här.

Helgen efter Slandö så åkte jag till Yxlan i Roslagen. På lördagseftermiddagen tog vi en promenad längs Furusundsleden. Det blåste ordentligt men det var så härligt att gå där på stranden. En färja for förbi, vi hörde musik men jag var inte avundsjuk. Det fanns ingenstans jag hellre ville vara just då än på den blåsiga stranden på Yxlan.

Upptäckte att jag ännu inte sammanställt mina bilder från den helgen. Det ska jag försöka få tid till snart. Här är i varje fall en av bilderna.

resume20080927

Oktober spenderade vi på att få ordning på vårt nya uterum.

resume200810131

Projektet med uterummet känns som det bästa vi gjort detta år. Vi älskar verkligen uterummet. Och det är så härligt att ha en plats för vinterförvaring av blommorna. Och nu ska jag pröva att ha lite exotiska blommor också.

Vårt jobb med uterummet dokumenterade jag i min blogg här.

Allhelgonahelgen var solig och vacker. När vi åkte till Grödinge kyrkogård så stannade vi vid Kyrksjön och jag fotograferade ett par fiskare som gled omkring på den spegelblanka ytan.

resume20081101

Den 8 november var det dags för Kulturnatt i Södertälje. Då var det också dags för vår kör att sjunga i kyrkan. Jag älskar att sjunga i kyrkan för akustiken är så härlig.

resume20081108

Den 15 november så tittade jag ut genom fönstret och undrade om vi fått en djurpark i trädgården. Kaninen och rådjuret verkar båda gilla mitt ”skafferi”.

resume20081115

Den 23 november var det dags för Taxinge julmarknad. En kall och blåsig dag med vinterkänsla.

resume20081123

Den 30 november bytte vi blandare i köket. Ett sånt där projekt som man tror ska ta ett par timmar men som tar hela dagen. Men oj så nöjda vi var när vi äntligen var klara.

resume20081130

Så var vi då framme vid december. Jag har haft min julkalender där jag ”öppnat” en lucka varje dag. Det har varit roligt och inspirerande.

Hela julhelgen har det varit minusgrader. Det har varit mycket frost och den sista bilden för detta år får bli en rimfrostbild tagen från bilen. Den tog jag den 28 december.

Det var mörkt när jag började skriva denna nyårskrönika men nu är det förmiddag och ljust ute. Jag ser i grannens vimpel att det har börjat blåsa. Några lätta moln ligger på himlen och rimfrosten ligger tjock på gräs, träd och buskar. Om en dryg timme så dyker våra goda vänner Eva och Kjell upp. Vi ska planera, handla, laga och framförallt äta vår nyårssupé tillsammans. Och … vi planerar att fira nyårsafton i uterummet.

Ett riktigt Gott Nytt År, 2009, vill jag önska er alla som eventuellt tittar in här. Vi ses nästa år 🙂

resume20081228_3

Det här inlägget postades i Årskrönika, Årsresumé, Nyårskrönika. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till En tillbakablick på 2008

  1. Rajson skriver:

    Vill bara önska dig ett Gott Nytt År och tack för alla fantastiska foton du levererar!

  2. Ditte skriver:

    Vilken härlig ”snabbgenomgång av det gångna året! 🙂
    Själv kommer jag knappt ihåg vad som hände i förrgår…. 😉

    Jag vill önska dig ett skönt och gott slut på detta år, en trevlig kväll och resten får vi ta imorgon då det nya året anlänt och vi har det oöppnat och lockande framför oss!

    Stoooooooooooor jättekram til dig från mig!
    Ditte
    (Imorgon kommer jag vinka igen…! 😉 )

  3. Ulla skriver:

    Härliga bilder så här på de sista timmarna av år 2008. Jag är som Ditte, jag kommer knappt ihåg en vecka bakåt i tiden 🙂 (kan det vara åldern tro,hi,hi ) Jag ser att du besökte Azaleadalen också, jo, där minns jag att jag var också 🙂
    Jag önskar dig ett Gott Slut och ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram Ulla

  4. ÅsaV skriver:

    Halloj Anita!

    Vad skoj att få en sammanfattning av ditt år! Tur att man fotar… annars skulle man ju inte minnas alls vad som hänt under året! 🙂

    Jag önskar både dig och Thomas Gott Nytt år och ett riktigt härligt år 2009!

    Kram från Åsa

  5. Annika skriver:

    Vilket fantastiskt vackert 2008! Så underbart att få ta del av allt sådär snabbt å lätt å smart… som här :o) Stort tack för det gångna året och fortsätt sprida glädje med dina inlägg å bilder.

    Jag önskar dig å de dina ett gott slut å ett riktigt gott nytt 2009!

    Kram Annika

  6. Elisabeth skriver:

    Hej kära faster! Ville bara skriva och tala om hur mycket jag uppskattar dina ord och dina fantastiska bilder! Önskar dig och din Thomas ett gott slut och ett riktigt gott nytt 2009! Lev väl.. kram från Harrys tös.

  7. Agneta skriver:

    Så trevligt med en tillbakablick! Väljer mina favoritfoton, svårt men kul ! Det får bli anden som simmar så gott samt det engelska husets fasad med de vita tulpanerna framför, något speciellt mystiskt med fasaden är det och vacker är den ju också.

    Nu min vän är det c:a 5 min. kvar till 2009 och det smäller här utanför som det värsta krig så det skakar i min fönster….
    Fyrverkerier överallt, så det är bara till att kika ut och njuta av prakten:-)
    Gott Nytt År på dig vännen!
    Kramen, Agneta

  8. Ditte skriver:

    Nu är det ”imorgon” och därför vill jag nu önska dig ett riktigt, riktigt, Gott Nytt År, min vän!!

    KRAAAAM! / Ditte

  9. Catharine skriver:

    Vad duktig du är, ska läsa allt det här noga när jag kommer hem och har billigar internet igen. Vi firade nyåret i Adelaide, här är lagom varmt just nu, runt 25 inte mer och sol.
    Kram Cathy

  10. Eva skriver:

    God fortsättning på det nya året kära lillasyster och goaste vän! Krama om Thomas och tacka för en helt underbar nyårsafton!
    Idag har vi inte gjort något alls. Jag borde ha gått ut och gått, men det gjorde jag inte. Jag sov dåligt i natt, eller rättare jag sov inget alls förrän framåt 5 halv 6. Men ändå har jag inte varit jätte trött idag! Men det blir väl paltkoma efter middagen som är på gång. 🙂
    Det är så roligt att läsa din resumé över 2008 och det blir ännu roligare eftersom Kjell och jag har haft ynnesta att får vara med i en del av händelserna! Vi hoppas att det blir många roliga tillfällen att ses under detta nya fräscha år 2009.
    Ännu en gång god fortsättning på et nya året och ha det så gott och som sagt krama om Thomas från oss! Hoppas vi ses snart igen!

    Kramar
    Storasyster, Kjell och Nessie

  11. Anita skriver:

    Rajson … så glad du gör mig. Tack för dina fina ord 🙂

    ——————

    Ditten … nu har jag suttit här och vinkat hela dagen 🙂 Såg du mig? Nästa gång så får du inte passera Södertälje utan svänga av och komma och hälsa på mig.

    ——————

    Ulla … jag skulle inte heller komma ihåg något om jag inte hade bloggen och kameran 😉 Och jag kan meddela att jag inte hade besökt azaleadalen om det inte varit för ett fantastiskt inspirerande inlägg i din blogg i maj förra året 🙂

    ————–

    Åsa … ha ha … så det är samma sak för dig också. Vad gjorde man innan man hade kameran 🙂 Utan den och bloggen skulle jag knappast veta vem jag var 🙂

    —————

    Annika … så roligt att det verkar funka att kommentera igen. Fattar inte vad som var fel förut. Jag ska försöka sprida så mycket glädje som det går. Får ju mycket inspiration hos dig 🙂

    ————–

    Elisabeth … vilket kärt besök. Så jätteglad jag blev när jag fick se din hälsning. Kul att du tittar in hos faster 🙂 Jag har just skickat ett mail till dig.

    ————–

    Agneta … hoppas du fick njuta av fyrverkeriet igår och att 2009 börjat bra. Kan tala om att det engelska huset är min favorit också 🙂

    ————–

    Cathy … ja du gick in i 2009 medan vi höll på och planerade nyårssupén. Och 25 grader är ca 35 varmare än här kan jag meddela 🙂

    ————–

    Eva … så himla roligt vi hade igår och …. idag. Tänk som tiden rinner på när vi är tillsammans. Och gissa om det var skönt att stiga upp imorse och gå ut i det fina köket. Inte en endaste liten sked ens att diska. Och … vi har bara gjort av med en ruta hushållspapper idag 😉

    —————

    Stort tack till er alla för era härliga kommentarer, inte bara under detta inlägg utan som ni gett mig 2008. Nu har vi gått in i ett nytt år. Ett oskrivet blad eller ska man säga en oskriven blogg … 🙂 Jag vill i varje fall tacka er alla och önska er ett:

    Gott Nytt År … 2009

    Kram till er från Anita

Kommentera

