Julkalender 2008 – Lucka 9

 
Annadagen är det idag. Då skulle man lägga lutfisken i blöt. Fast jag äter inte lutfisk så lucka 9 kommer att handla om något helt annat.

För många år sedan så hittade jag på en semesterresa till England ett litet vackert hus. Ja det fanns många hus men jag köpte bara ett för dom var ganska dyra. Dom heter Lilliput Lane och är utsökta små kopior på verkliga hus i England. Sådana där mysiga hus som man ser i TV-serier som Miss Marple, Poirot eller i Morden i Midsomer.

Åren har gått och jag har samlat på mig flera små cottages. Men jag har en favorit. Den köpte Thomas till mig när han var på en resa. Nästan alla hus är omgärdade av blommande trädgårdar men det här huset är inbäddat i snö. Inte djup snö utan lite lätt pudersnö. Så där som det kan vara i England.

Alla hus har ett namn. Detta heter Frosty Morning och det står att läsa följande på undersidan: Christmas special 1998. Handmade in England. Så lucka 9 får bli en bild på mitt hus Frosty Morning.

julkalender200809

Det här inlägget postades i Julkalender 2008. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Julkalender 2008 – Lucka 9

  1. Annika skriver:

    Vid en hastig blick trodde jag först att det var ett pepparkakshus :o) Men så tittar jag ordentligt på det fina lilla huset å ser en hel massa ljuvliga detaljer. Frosty Morning – Så härligt… ett helt hus med trädgård, häck å träd… allting till… å så snö oxå. Underbart! Här har du ju ditt magiska vinterland Anita… på riktigt ;o) :o)

    Kram Annika

  2. Ditte skriver:

    Där skulle jag kunna tänka mig att bo, i din lucka nr nio! Eller åtminstone i huset i luckan. Kanske jag är lite för stor? Näää, inte jag som är så liten väl?
    T.o.m. en måne som tittar ner på den frostiga morgonhuset, eller är det solen som just gått upp?
    En trevlig lucka öppnades här! 🙂

    Kramen! / Ditten

  3. Ulla skriver:

    Så mysigt det lilla huset är, ja, där skulle man bo 🙂 Jag har också en liten samling med miniatyrhus. Det började med att vår dotter köpte med sig små grekiska hus hem till oss när de var där på semester. Sedan har jag fortsatt själv och försöker alltid hitta ett hus när vi är ute och reser. Bl.a så har jag ett fint från Alsace. Det är en trevlig hobby 🙂
    Kram Ulla

  4. Catharine skriver:

    Oh, jag älskar dessa Lilliput Lane hus. Men jag har bara ett för jag har inte så många bra platser att ha dem uppställda på.
    Det regnar i alla fall inte idag, ännu 🙂 idag ska jag gå ut med grannes Ebba också så det är skönt med lite bättre väder.
    Kram Cathy

  5. Eva skriver:

    Jag äter gärna lutfisk, men jag har aldrig lagt den i blöt på Anna-dagen! Det finns andra som fixar sådant ICA och Konsum t.ex. 🙂
    Frosty Morning ser ut som ett riktigt litet pepparkarkhus! Det vet jag att du har bakat kära lillasyster – pepparkakshus i form av radhuset ni bodde i tidigare! 🙂
    I kväll kan vi gå på fest i Blå Hallen och Gyllene Salen om vi vill! Det blir mycket glitter och glamour då. Jag tycker det är mest spännande att se vad kungligheter och annat löst folk har på sig! 🙂
    Hälsa Thomas så gott!
    Kram
    Storasyster

  6. Anita skriver:

    Annika … du har så rätt. Här är ju mitt magiska vinterland. Jag behöver ju inte sakna snö 🙂

    Ditte … klart du får rum i mitt hus. Du är så välkommen. Och en gatlykta ute på vägen som skymtade bakom rosmarinen fick bli till en blek måne i mitt magiska vinterland.

    Ulla … så du har hittat andra sorters hus. Jag tycker det är så roligt att samla dom. På vår senaste semester i Wales så hittade jag två hus. Och jag hoppas hitta ett nytt på min nästa trädgårdsresa.

    Cathy … visste väl att du älskade Lilliput Lane. Jag har inte så mycket plats heller men jag kan bara inte låta bli dom. Och ikväll så har det kommet snöblask, åtminstone i Södertälje.

    Eva … tänk att du kommer ihåg mitt pepparkakshus som var en miniatyr av radhuset. Jösses som jag kämpade med det. Jag har just varit på fest i Blå hallen. Men när dom åt Nobelmenyn så åt jag rågkaka med stekt ägg. Det var gott det också 🙂

    Tack för att ni tittade in. Hoppas ni har en skön kväll och att ni får en skön torsdag!

    Kram Anita

Kommentera

