2008 års julkalender

 
Som jag skrev tidigare så har jag ju bestämt mig för att ha en julkalender i år också. Förra året hade jag en på min gamla blogg och jag upptäckte att det faktiskt är väldigt roligt att gå tillbaka och läsa om vad man stökade med i december 2007.

Jag kommer definitivt inte att ”tvinga mig själv” att ta en bild varje dag. Det är nämligen lika mycket en julkalender i ord som i bild. Däremot kommer jag att lägga ut en bild varje men den kan vara tagen vid ett annat tillfälle. Jag vet att vissa dagar så kommer jag att vara upptagen och inte ha möjlighet att ta någon bild och jag vill att det ska kännas roligt att skriva, roligt att gå tillbaka till och läsa och inte kännas som något tvång.

Så på måndag så börjar jag min julkalender. Imorgon är det första advent och jag anar att det börjar smyga tomtar runt i skogarna …

adventskalender2008inledning1

Det här inlägget postades i Julkalender 2008. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 2008 års julkalender

  1. Ditte skriver:

    Härligt!
    Advent — jag älskar denna tid.
    Mörker — det är så mysigt.
    Regn — njaaaa, det kunde jag förstås varit utan! 😉

    Jag är nästan lite sugen på att hänga på och göra en adventskalender jag med, jag som tappat all inspiration för övrigt vad gäller foto. Men du fick mig lite sugen.
    Och idag har jag varit på Lunds Konsthall och beundrat utställningen ”Tio fotografer” och njöt i fulla drag av dessa underbara foton. Sådant kan få vem som helst att bli inspirerad, t.o.m. jag! 😉

    Jag kommer hit och öppnar luckor varje dag, var så säker!
    Kraaaaaam! / Ditte

  2. Ulla skriver:

    Ja, nu börjar nog tomtarna smyga omkring lite varstans 🙂 De får skynda sig nu om de ska bli klara till jul.
    Nej, det får inte bli något tvång vare sig med bloggen eller julkalender. Jag gör ingen julkalender, för jag skulle nog tycka det var svårt att få ihop något varje dag i 24 dagar.
    Men jag ska gärna följa din kalender 🙂 Roligare med andras.
    Hoppas du haft och har en fin adventshelg. I går var barn och barnbarn här på middag och idag har vi gått en härlig långpromenad i gråvädret. Det är inte många timmar det är ljust nu, så man får passa på.
    Kram Ulla

  3. Eva skriver:

    Kära lillasyster!
    Så härligt att du har en egen avdentskalender, som jag kan ”öppna” varje dag och njuta av! 🙂
    Jag fick en avdentskalender i affären häromdagen, ”skyllde” helt fräckt på barnbarnen, men ingen trodde mig! 🙂 Förstår inte varför! Barn och barnbarn var här på middag igår och vi bjöd på fransk köttgryta, som är lättare att stava till än namnet på franska,. 🙂 Vi lagade den på morgonen. Den blev jätte god trots att den inte fick vila tills idag, för det hade ju inte gått, eftersom det var igår de var här! 🙂
    Vi har just kommit hem från adventskaffe hos mamma. Det var trevligt! Det är alltid trevlig att träffa mina andra syskon och deras respektive! Vi hjälpte mamma sätta granen på fot och ta ner pyntet, så att hon inte behöver klättra på stolar och bord för att själv ta ner allt.
    På fredag åker barn och barnbarn till Thailnad och det känns litet oroligt! Men vi hoppas naturligtvis att de får ett par underbara veckor där!
    Kjell har börjat med middagen. Det blir julkorv med potatismos! En höjdare så här års! Själv känner jag mig litet hänging. Har antagligen en förkylning i kroppen och har fått en blödning i ena ögat, så jag ser inte alltför grann ut!
    Vi ses på tisdag i kökssoffan kära lillasyster!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyrran, Kjell och Nessie

  4. Anita skriver:

    Ditte … vet ju att du gillar julen och att du myser i mörkret. Så roligt att veta att du kommer att komma och öppna luckor hos mig i min kalender. Jag kikar in till dig och ser om det finns något där också. Men … det är viktigt att inte känna sig tvingad att göra en kalender. Jag gör det för jag fick en sådan lust att göra det. Och det gäller att passa på när lusten infinner sig.

    Ha nu en riktigt skön vecka så ”ses” vi bland luckorna!

    Kram Anita

    ————————-

    Ulla … nej inget får bli ett tvång. Jag har ju legat väldigt lågt med bloggandet sista tiden men fick en sådan lust att skriva lite varje dag fram till jul så jag bestämde mig för det.

    Det låter som om du haft en skön första advent. Och gråväder har det varit här också. Jag vaknade inte förrän 09:00 imorse och trodde klockan var sisådär 06:00 för det var alldeles mörkt. Tur att december kommer nu med alla ljus som glimmar överallt. Vi behöver allt ljus vi kan få så här års.

    Ha en riktigt skön vecka!

    Kram Anita

    ———————

    Eva … storasyster … vad hör jag. Förkylning i kroppen. Neeeej … du får inte bli sjuk. Lova att stanna hemma om du känner dig dålig. Blödning i ögat kan man ju få ibland. Det har jag också haft ett par gånger och man ser ju verkligen ut som man varit i slagsmål. Men det brukar ju gå tillbaka ganska snabbt som tur är. Får spana in dig på tisdag i soffan.

    Det låter som ni haft en härlig dag idag med adventskaffe hos mamma. Vet du vad vi gjort då? Jo vi har monterat ny blandare i köket i 6 timmar. Puuuuh vilket jobb. Flera timmar gick åt att åka och köpa olika delar vi kom på efter hand att vi behövde. Men nu är allt på plats. Det blev jättebra och det läcker inte en endaste liten droppe. Och nöjda blev vi för det kostade totalt 700 kr. Visserligen är det ett udda märke som blir svår att hitta reservdelar till men nu vet vi hur det går till att byta blandare och den ska väl hålla några år i varje fall. Och gör den det så har den ändå betalt sig.

    Nähä … klockan börjar bli mycket. Det blev sent adventskaffe idag i uterummet. Inte förrän närmare 21:00. Men det var så skönt att sitta där och koppla av. Jag har gjort julfint därute men mer om det kommer att komma i min kalender 🙂

    Vi ses på tisdag!

    Kram lillsyrran

Kommentera

