Det där med vädret …

 
Tänk vad vi älskar att prata om vädret. Har man inget annat att säga så tar man till väderpratet. Optimisten säger att ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Pessimisten kanske istället vänder på det och säger ”det finns inget bra väder, bara bra kläder”. 

Väder förekommer ju också i olika uttryck. ”Ge väder” säger man ju när man är lite gasig i magen. Just en trevlig present att ge bort. Och så har vi ju munväder. Vilket märkligt ord. Och blir det riktigt oväder, då är inte vädret att leka med. Även om det heter väderlek. Undrar om det inte är så att alla dessa uttryck kommit till bara för att vi tycker så mycket om att prata om vädret.

Och visst njuter man av vädret och de vackra naturscenerier som olika typer av väder frambringar. Och inte bara vi människor njuter. För några veckor sedan tillbringade vi en härlig helg på en ö i Mälaren som heter Slandö. Vi åkte båt över ett stilla vatten som färgats orange i den nedåtgående solen. Med på båten var hunden Valle (som för övrigt i princip satt i mitt knä på väg över då han ansåg att jag ”lånat” hans plats). När vi gått i land så satte han sig och tittade mot solnedgången. Dom ropade på honom men han bara satt där och tittade in i solen. När han suttit där en lång stund så blev han trött och lade sig ned. Jag tog ett kort på honom där han låg och njöt, badande i den nedåtgående solens orange strålar.

Och så till den obligatoriska väderprognosen. Här är mulet men inget regn. Relativt varmt är det också, ca 14 grader. Jag hoppas ni alla har det bra, oavsett vädret. Och jag hoppas ni alla får en bra helg. Vill ni veta hur vädret ska bli så kan ni titta på nedanstående länk som jag fick skickad till mig idag. Det är en norsk vädersida och många av Sveriges städer står med. Man kan gå in och titta på vädret timme för timme.

Ha det gott alla! Här är väderlänken.

Det här inlägget postades i Filosofiska tankar. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Det där med vädret …

  1. Eva skriver:

    Kära lillasyster!
    Idag har vädret lekt med oss för det har finregnat och just nu lyser solen på gula, röda och även gröna blad! När vi var och grattade Leah finregnadet det och det hjälpte inte med paraply. När jag kom upp efter mitt ljusbad, lyste solen så vackert och det gör den fortfarande. Kjell styrar med middagen och jag sitter här och skriver några rader till dig, kära lillasyster! 🙂 Det är väl en bra arbetsfördelning så säg! I morgon blir det en tur i skogen. Det är absolut det bästa jag vet så här års. Det doftar höst och löven prasslar och tassar när de lämnar sin säkra plats på grenen. En del småfåglar brukar kvittra och tjattra. Hoppas att vi inte stöter på några vildsvin! 😉
    Nu ska jag börja på en ny bok och det ser jag fram emot.
    Hoppas du och Thomas får en fortsatt skön helg!
    Vi ses i soffan på tisdag! Jag är på kurs i Stockholm men den slutar 16, så jag hinner hem! 🙂

    Kramar
    från storasyrran, Kejll och Nessie

  2. Annika skriver:

    Ett alldeles underbart välvädrat inlägg med sköna noteringar och funderingar.
    Anita, jag älskar verkligen att läsa dina inlägg. Jag tycker så mycket om din språkliga begåvning som harmonierar så väl med ditt fotograferande. Bilden på Valle är hunderbart varm å fin.

    Här har vi haft regnväder ett par dagar, men nu i eftermiddags så tittade solen nästan fram. Så mycket snack om väder… vi är lika goda kålsupare som engelsmännen… Beror väl på att vi alltid får deras ”dåliga väder”… förr eller senare :o)

    Önskar dig en riktigt skön helg.

    Kram Annika

  3. Catharine skriver:

    Jag kan inte annat än hålla med föregående talare:-) blir alltid på gott humör när jag läser dina små inlägg (och de större med för den delen). Hunden är ju för gullig, kan mycket väl tänka mig att han ansåg att du tagit hans plats i båten, så oförskämt tänkte Valle, men kanske han fick det skönare när han satt i ditt knä i alla fall.
    Idag har vi haft trist väder, det har varit blöt luft, inget regn direkt men så fuktigt att man blev blöt i ansiktet. Det är svårare att ta sig i kragen och gå ut och göra något kul i sånt väder även om det kan vara väl så skönt med en promenad i skogen bara man är rätt klädd, ha ha. Gummistövlar har varit bra att ha en längre tid nu.
    Hörde på radio i bilen att det ska bli soligt imorgon så då blir det väl en del trädgårdsjobb, och så har jag lovat Witchy en lite längre promenad.
    Kram Cathy

  4. Ulla skriver:

    Jomen visst, man är väl väderbiten! 🙂 Vädret betyder ju en hel del ändå, man är nog ganska så beroende av vädret, även om man inte tror det. Så härligt skrivet och man drar på munnen när man läser 🙂 Jag har en dansk vädersida som är min favorit. DMI. Men den täcker ju bara södra halvan av Sverige men man kan t.ex se när det är åskväder på gång väster ifrån. Inte så aktuellt nu kanske, men en väldigt bra sida är det i alla fall. Radarbilder och satellitbilder som också är kul att studera. Säger en som ville bli metrolog (hur stavas det egentligen) när hon var mindre….:)) Och dagens väderrapport lyder: Lite duggregn, uppklarnande på em, ca 15 +.
    Kram Ulla

  5. Mona K skriver:

    Det var bra påhittat med så många ord och talesätt om vädret, vovven var inte fel heller. På tal om väder så har vi fått ett riktit blåsväder här ikväll. Just nu blåste min markis ner för fönstret samtidigt som jag skrev om blåsväder, konstigt vad det kan sammanfalla ibland.
    Önskar dig en bra vecka, kramar från Mona K

  6. Eva skriver:

    Käraste lillasyrran!
    Det blev ingen skogspromenad, men väl en promenad längs kanalen och innre Maren i det ljuvliga solskenet! Just nu sitter Kjell på balkongen och tar tillvara de sista skälvande solstrålarna innan solen försvinner bakom taknocken på ett av husen.
    Jag ska stå för matlagningen idag och det blir lasange. Det brukar bli det ett par gånger om året när slattarna med köttfärssås börjar bli för många! 🙂
    Helgerna går i rasande fart, men det gör också veckorna. Och snart är det tisdag igen och körövning, som är bland det roligaste jag vet! Vi ses snart!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    från storasyster

  7. Anita skriver:

    Oj oj oj … så mycket ni skrivit. Tusen tack allihopa. Jag blir jätteglad över era goa ord. 🙂

    Jag hinner knappt gå in på bloggen dessa dagar. Vårt härliga omgjorda uterum tar all tid. Jösses som vi håller på med det. Jag har till och med funderat på att ta ledigt imorgon så vi kan hinna klart. Det går aldrig så fort som det gör på TV när man ska göra något i hemmet, måla och sånt. Och så kommer man alltid på att man inte har allt hemma och så går det en massa tid på att åka och handla. Att man aldrig lär sig 🙂

    Lite senare så ska jag skriva i bloggen om arbetet med uterummet. Jag har tagit bilder som jag ska lägga ut och så ska jag skriva om hur arbetet fortskrider, hur det såg ut innan vi byggde om osv. Det är kul att se tillbaka på hur det egentligen var man gjorde samtidigt som det kanske kan vara intressant för andra som funderar på att bygga nytt eller bygga om ett gammalt uterum.

    Men … ni får ha tålamod med mig … det tar ett tag, men det kommer så småningom. 😉

    —————————–

    Annika … ja mycket kommer från England … deras lågtryck som sagt men också deras frukostar. Det åt vi imorse … mumsigt värre. Fast vi hade glömt köpa marmelad, det får bli till nästa helg. 🙂
    —————————–

    Cathy … hoppas du hann med både trädgårdsjobb och långpromenad med Witchy idag. Det har ju varit ett underbart väder. Jag längtade att få gå en långpromenad men det gick ju inte. Men jag kunde känna naturens närhet från uterummet där jag spenderat precis hela dagen. 🙂

    —————————–

    Ulla … väderbiten … jamen där är ju ett totalt galet väderord till. 🙂 Var kommer alla dessa underliga väderuttryck ifrån tro. Så du ville bli metereolog (vet inte heller hur det stavas men jag undrar om jag inte fick lite för många e:n med nu). Och en dansk vädersajt kan jag tänka mig är idealisk för dig som bor i väst-Sverige. Och vi får väl hoppas att det är slut på åskvädren för detta år 🙂

    —————————–

    Nämen Mona … blåste er markis ner, det var ju ett märkligt sammanträffande. Hoppas den höll bara så inte blåsten slet sönder den. Här har det blåst lite idag. Jag har sett hur löven virvlat runt i luften när jag har hållt på och måla i vårt uterum. Hoppas du har kunnat njuta av dagens vackra höstdag. 🙂

    —————————–

    Eva käraste syster … tänk om Thomas och jag hade fått smaka din lasagne idag. Det hade varit himmelriket. Vi hade inte tid att göra mat så vi köpte varsin färdiglagad lasagne. Jag har gjort det förut och den har varit helt ok men den här, hu som den smakade. Det blev mycket ketchup och mycket parmesan kan jag tala om 🙂 En promenad längs vårt vackra Maren är väl inte fel. I synnerhet som hösten visat sig från sin allra bästa sida.

    Och i övermorgon så dyker jag ner i soffan igen. Har troligen något grillat från Kringlan med mig, som vanligt 🙂

    ——————————–

    Ha en kommande bra vecka alla. Stort tack för att ni tittat in och lämnat kommentarer. Det uppskattas mycket av mig ska ni veta 🙂

    Kramar till er alla!
    Anita

  8. mona skriver:

    Skyller helt på vädret, det är det där förbannade vädret som gör att med vissa människor kan man aldrig prata om nå djupare än..just vädret.
    Här skiner solen och jag ska ut i ”solblåsvädret” 😉

    Kram
    Mona//

  9. Anita skriver:

    Mona … men det kan ju bli ganska djupa konversationer även om vädret, tänk bara när det kommer in ett ”djupt” lågtryck 😉

    Hoppas att du fick en härlig dag i ”solblåsvädret” och att du får en härlig vecka.

    Kram Anita

Kommentera

