Veckans akvarell – Oktober

 
Veckans akvarell får helt enkelt heta ”Oktober” för den symboliserar oktober och hösten för mig. Tänk att glida fram på en spegelblank yta, genom en glödande portal. Det kan jag drömma om, i synnerhet nu, när mörkret står som en svart vägg utanför fönstret och kvicksilvret är på väg ner mot frost.

Idag har det annars varit en väldigt vacker höstdag här i Stockholmsområdet. Hoppas ni alla haft en härlig dag och att ni får en riktigt fin vecka!

Det här inlägget postades i Akvareller. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Veckans akvarell – Oktober

  1. Catharine skriver:

    Ja Anita, du har rätt, igår var det soligt och vackert igen. Fick öppna dörren vid uterummet för det blev 28grader där inne vid lunch när solen lyst ett tag. Idag dock, brrrr på morgonen. Strax efter 7 gick jag ut med hundarna och då var det minus 2! Man har ju inte vant sig än vid sådan kyla. Nu eldar jag i vår kamin i vardagsrummet för att ta udden av ruggigheten inne. Har inte så mycket värme på elementen ännu.
    Tror faktiskt att doftliljorna fortfarande blommar trots frosten. Rudbeckiorna är mycket tacksamma och blommar för fullt fortfarande. De sprider sig bra och blir som en buske nästan. Rosorna blommar också fortfarande och King of Denmark under björkarna är fortfarande jättefin. Resten har kapitulerat till frosten dock. Dags att bädda i trädgården för vintern snart. Lite sorgset men skönt också. Det är inte så skönt längre att göra trädgårdsjobb och när man väl bäddat in allt kan man med gott samvete hålla på inomhus eller klä sig ordentligt och gå på promenader när vädret är fint. Och när vädret inte är fint också för den delen, hundarna lever efter devisen ”finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” precis som frisk och friluftsfrämjandet eller vem det nu var som hittade på den slogan.
    Ha en bra dag.
    Kram Cathy

  2. Ulla skriver:

    Den här känner jag igen, den är så härlig denna höstakvarellen. Jag har tittat på den tidigare också. Träden som sprakar i sin vackraste höstskrud och lugnet, det där sköna höstlugnet, som finns i bilden. Vackert och stämningsfullt är det.
    Hur stora är dina akvareller i orginal? Målar du på stora papper?
    Jag har inte fått målat något ännu, men det skulle vara väldigt kul att prova.

    Idag har vi härligt höstväder här 🙂 (den obligatoriska väderrapporten….hi,hi 🙂
    Ha det gott!
    Kram Ulla

  3. Anita skriver:

    Cathy … soliga dagar och kalla nätter har vi nu. Och en underbar morgondimma. Sådana morgnar vill man inte jobba, då vill man gå ut och fånga vackra bilder med kameran. Jag håller med om att man känner sig nöjd när man bäddat in trädgården för vintern. Man har ju inte samma geist att jobba med den längre. Det känns som ett nödvändigt ont att klippa gräset. Fast jag njuter enormt av färgerna. Det är väldigt vackert i trädgården den här tiden, i synnerhet i det sena eftermiddagsljuset som är nu.

    —————————–

    Ulla … jo, det var ju ingen nyhet. Den ingår ju som oktober i min akvarellkalender på min hemsida. Men jag hann inte leta upp någon annan. Storleken på mina akvareller varierar men den här är har en storlek som jag har på rätt många, 24 x 32 cm. Med passepartout och ram blir det en relativt stor tavla men inte alltför stor. Och jag tycker absolut du ska prova att måla, det är jätteroligt. Jag har köpt ännu fler färger nu och jag har letet fram en del foton som jag tagit och tänker använda till förlaga. Men än så länge så hinner jag inte, vi har ju så mycket att göra med huset. Men i vinter tänker jag sätta igång på allvar. Jag längtar verkligen att få börja måla igen.

    Jag har precis kommit hem från jobbet. Det dunkar och bankar ute. Det är snickarna som håller på att bygga vårt uterum. Vilket fantastiskt jobb dom gör. Jag är full av beundran. Dom kom imorse kl halvåtta och har snart lagt på hela taket. Och ändå så har dom fått bygga om en hel del. Duktiga killar! Dom planerar att bli helt klara redan imorgon. Fantastiskt. Och på fredag kommer elektrikern och sätter upp kontakter så vi kan ha ett element där på vintern. Helgen kommer vi att vika åt att leta en lämplig heltäckningsmatta och ett lämpligt element.

    Och … solen skiner, en härlig höstdag. Dagens väderrapport från Södertälje 🙂

    —————————

    Ha det så gott båda två. Hoppas ni får en skön avslutning på veckan.

    Kram
    Anita

  4. Anna skriver:

    Oooooooooooooh så otroligt vackert!

    Du är så jävla duktig ( förlåt att jag svorde )!

    Nästan att man kan lukta hösten.

    // Kram Anna

  5. Eva skriver:

    Lillasyster, din bild frammanar dofter av höst, den där litet fräna, men ändå goda doften av förruttnelse, som ju hösten också är. Det behövs ju för att allt ska orka börja om igen i vår! 🙂 Du har verkligen lyckats fånga färgprakten!
    Här på Kungsholmen tornar mörka regnmoln upp sig från väster och det var därifrån regnet skulle komma lovade meteorologerna. När det är regn på gång gissar de nästa alltid rätt! 🙂 Snart har ännu en vecka gått på detta år som snart är till ända! Jag undrar vart det tog vägen!? 😉 Har du sett det kära lillasyster? Jag vet att vi tillsammans har gjort en massa trevliga, roliga, härliga saker!
    Hur går det med uterummet? Gud så spännande det ska bli att få se det någon gång framöver!
    Jag hoppas vi alla får en härlig helg! Jag tror att meteorologerna har gissat på solsken! Vi ska gratta Leha 1 år på lördag! Kanske blir det en skogstur på jakt efter höstens trattkantareller.
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    från storasyster, Kjell och Nessie

  6. Anita skriver:

    Anna … inte gjorde svordomen något, den kom ju från hjärtat. Tack goa du. Så glad jag blir över dina ord 🙂

    Kram till dig!
    ————————-

    Eva, kära syster … javisst är det märkligt att förruttnelse kan dofta så gott. Trots att vi går mot mörkare och kallare tider så tycker man att de ruttnande höstdofterna luktar gott. Men det beror nog på att man förknippar hösten med härliga saker. En helg på Slandö till exempel 🙂

    Året har jag inte sett till. Men mycket roligt har vi gjort. Och mycket finns fortfarande kvar att göra.

    Uterummet är klart nu. Det blev så himla bra. Vi är jättenöjda. Nu ska vi bara måla det också. Och vet du vad. Jag ska handmåla en bård med några av Sveriges landskapsblommor. Det kommer nog att ta sin tid men jag vill sätta en egen prägel på rummet.

    Ha en underbar helg! Hälsa de dina så mycket. Thomas hälsar!

    Kram Lillsyrran

  7. Eva skriver:

    Käraste lillayster du glömmer väl inte bort Södermanlands landskapsblomma när du måler – den vita näckrosen, men det vet du ju! 🙂 I Fagertärn finns den röda näckrosen men där bor ju inte vi. Jag vet att Jämtland har brunkulla som sin landskapsblomma och Blekinge har eken, vad nu det är för blomma! 😉 Ett vackert träd är det och gammalt blir det! Ibland önskar jag att gamla ekar kunde berätta sin historia för oss. De har så mycket att berätta!
    Nu är det snart middag! Sedan blir det nog någon DVD-film, som Kjell somnar sött till! 😉
    Ännu en gång hoppas jag ni får en fortsatt skön helg du och Thomas!

    Kramar igen
    från oss på Rådhusgatan

  8. Annika skriver:

    Åååh, vilken akvarell! Vilket djup du har fått till.
    Jag vill vada i bäcken å vandra vidare in i bilden
    och se vad som finns där bäcken svänger…
    Färgerna är otroligt sköna oxå.

    Kram Annika

  9. Anita skriver:

    Eva … Södermanlands landskapsblomma har jag redan börjat planer hur jag ska få till. Vi kommer ju att måla om i en vit nyans … eller svagt grå är den. Det blir en utmaning att få den vita näckrosen att framträda där. När den så småningom blir klar så ska du få se den. Men det tar nog sin tid, vi kommer ju att ser många gånger innan dess. 🙂

    Kramar tillbaka till er på Rådhusgatan 🙂

    ——————————————

    Annika … tack goa du, så glad du gör mig 🙂 Roligt att du vill veta vad som finns där bäcker svänger. Det var en känsla jag var ute efter när jag målade bilden.

    Kram till dig också Annika 🙂

Kommentera

