Veckans akvarell – höstpromenad

Oj … jag har inte hunnit blogga på länge. Har varit upptagen på kvällarna och så har jag varit bortrest över helgen. Men nu är jag här igen. Och jag började ju med veckans akvarell igen förra helgen så nu är det dags igen.

Den här akvarellen kallar jag ”höstpromenad”. Jag kommer ihåg när jag målade den. Jag bara satt och målade utan att veta vad det egentligen skulle bli. Plockade bara fram papper, färger och penslar och målade på utan mål. Men det som växte fram var en tidig höstdag. Då när ljuset fortfarande flödar men ett och annat rött inslag börjar anas. Och när man är på skogspromenad ska man ta rast. Så det som står på stenen är en röd termos (utifall ni undrar). En ganska fånig akvarell egentligen men visst kan man väl få vara lite fånig ibland.

Så här är den alltså … veckans akvarell – ”Höstpromenad”

Och när jag ändå är här så vill jag passa på att önska er alla en härlig kommande vecka 🙂

Det här inlägget postades i Akvareller. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Veckans akvarell – höstpromenad

  1. Ditte skriver:

    Om det där är fånigt så hoppas jag du fortsätter vara riktigt fånig! 🙂

    En bra vecka önskar jag även dig, förstås!
    Storkramen! / Ditte

  2. Ulla skriver:

    Varför skulle den vara fånig? Man måste ju så klart ha kaffe när man är i skogen på en höstpromenad 🙂 En vacker höstakvarell med härligt ljus.
    Vädret har varit ljuvligt här denna helgen, hoppas det varit det hos dig också.
    Önskar dig en fin vecka!
    PS. Hur gick det med svampplockningen? DS
    Kram Ulla

  3. Mona K skriver:

    Hej Anita!
    Jag tycker inte alls att den är fånig, tvärtom så är den riktigt gullig. Den flödar av ljus och glädje tycker jag. Det är vad vi behöver nu när mörkret kommer tidigt. Önskar dig detsamma.
    Kram från Mona K

  4. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Härliga höstfärger och termosen ger ett intryck av stilleben på något sätt.
    Annorlunda och väldigt fin akvarell och termosen är ju pricken över i-et!
    Ha det gott i denna färgsprakande årstid!
    Kramen, Agneta

  5. Anita skriver:

    Ditte, Ulla, Mona och Agneta … tack för era goa ord. Det verkar som om jag ska fortsätta måla ”fåniga” akvareller då. 🙂 Det var väl mer att det kändes lite fånigt när jag satt och målade den, men resultatet kanske inte blev så fånigt ändå.

    Ulla … jo jag har haft en underbar sensommarhelg. Vi kunde till och med sitta ute och äta. Och svamp hittade ”vi” … ja inte så mycket Thomas och jag men våra svampexperter som var med fyllde en korg med härliga höstkantareller. Gissa om dom smakade gott … smörstekta. Och en påse ligger i frysen.

    Jag önskar er en riktigt skön vecka!

    Kram Anita

  6. Claus skriver:

    Visst har du fångat en härlig höstdag. En glad och varm målning. Vad är en skogspromenad utan fika? Har själv en sådan röd termos och kaffesuget kom direkt. /Claus

  7. Anneli skriver:

    NÄ…inget fånig alls!! Bara fin!! Du är så otroligt duktig på att måla utan mål!! :O))

    Jag önskar dig en superfin vecka!!

    KRAM!

  8. Anita skriver:

    Claus … glad och varm målning, vilka härliga ord. Tack för dom. Och jag hoppas du fick en kopp kaffe 🙂

    ————————

    Anneli … så roligt att höra från dig. Hoppas du har det bra. Och tack för dina goa ord. Kram tillbaka till dig …

    ———————–

    En riktigt fin vecka önskar jag er!

  9. Annika skriver:

    Jag tycker det är en härlig höstpromenad. Gillar det gröngula som känns både varmt och friskt… som just en höstpromenad kan kännas :o)

    Ha nu en riktigt fin vecka Anita. Vi har sommar på västkusten igen. Underbart!

    Kram Annika

  10. Anita skriver:

    Annika … grattis till att sommaren kommit tillbaka. Kanske du fått ta fram sandaletterna igen? Här var också härligt igår. När jag gick över torget, på väg mot kvällens körövning (sång alltså), så hade himlen antagit en vacker gammelrosa färg. Träden började lysa i gyllene nyanser och det var alldeles vindstilla. Så där så man bara vill vara kvar i ögonblicket som är just då.

    Men nu är det tjock dimma. Men jag tror det blir väldigt vackert när den lyfter.

    Ha det gott!

    Kram Anita

  11. Catharine skriver:

    Kantareller – mums. Vi har inte hittat några alls i år och nu är det nog för sent. England var trevligt och vi tog med oss fint väder dit. Strålande sol och över 20 grader utom fredagen i Skottland som var mulen och lite svalare. Jag började känna av halsen dagen innan resan och höll det i schack med lemsip så länge vi var där. Men nu har jag däckat och sovit mest sedan i måndags då vi kom hem. Hundarna var glada att se oss. Jag ska se om jag orkar fixa lite bilder under kvällen. Hade kameran med men tyvärr så hinner man inte fota så mycket under bilresorna till och från Skottland. Vi var upp till Aidensfield i alla fall. Goathland heter det på riktigt. Jättekul att se. Hoppas du har en riktigt fin dag. Solen lyser över Hässelby.
    Kram Cathy

  12. Eva skriver:

    Kära lillasyster!
    Akvarellen är underbar! Vi hade en ståltermos på Slandö och den hade inte gjort sig lika bra! Fast du hade nog fåt den att se vacker ut på en akvarell också!! Men kaffet och det andra var gott! Det ska bli spännande att se vilka motiv, förutom den vackra blåsippan på körbloggen, du hittade ute på ön! 🙂 Jag tror att t o m jag lyckades få några fina bilder också!
    Hälsa Thomas bon voyage! Hoppas du får en härlig helg ute på Yxlan. Att du kommer att hitta ljuvliga motiv är jag helt på det klara med! 🙂
    Kramar från storasyrran, Kjell och Nessie

  13. Anita skriver:

    Cathy … välkommen hem från England. Jag har varit inne hos dig och ”rest” en stund. Härliga bilder. Jag längtar alltid till England.

    Ha en fin helg!

    Kram Anita

    —————————————-

    Eva min goa syster …

    Ståltermosen på Slandö strålade ikapp med allas våra ansikten. Vi hade en sån härlig helg tillsammans. En helg som kommer att finnas inom mig länge, länge. Jag har flera bilder än blåsippan på körbloggen på lut men det tar sin tid att ställa samman dom till ett fototillfälle. Me dom kommer, jag lovar. Och snart åker jag ju med SL till Yxlan. Då blir det ännu fler bilder att ställa samman.

    Ha nu en härlig helg. Krama Kjelle och gosa med Nessie från mig.

    Kramar från syster Anita

Kommentera

