Veckans akvarell – September

Klockan är närmare 01:30 den 14 september. Jag kom för ca en timme sedan hem från en jättetrevlig fest där vi duellerade i sång (Sing-star) och där vi spelade ett spel som heter Retro. Vi åt också god mat och pratade och skrattade.

När klockan passerat midnatt var det dags att ringa efter taxi. När vi stod där i septembernatten och väntade på taxin fick jag inspiration till att börja med veckans akvarell igen på bloggen efter sommaruppehållet. Natten var inte så kylig som föregående natt men ändå var luften krispig och skön. En blek måne lyste upp natten och vinden hade stannat upp. Allt var tyst och stilla.

Veckans akvarell är en som jag har på min hemsida (så ni som tittat in där känner säkert igen den). Den är för mig sinnebilden av september. De gröna nyanserna finns kvar men de gula och röda har börjat smyga in här och där. Tidiga morgnar kan fortfarande himlen vara ljust gul av morgonsolen. Men ljuset är mörkare. Luften är kyligare. Morgnar kommer med frost. Bilrutor skrapas för att ge sikt.

Vackra hösttexter dyker upp i hjärnan … till exempel Höstvisa av Aina Tauro …

skynda dig älskade, skynda att älska
dagarna mörknar minut för minut.
tänd våra ljus, det är nära till natten
snart är den blommande sommaren slut …

Nu är det dags att gå och sova. Imorgon ska jag plantera några plantor av alunrot som jag köpte på trädgårdsmässan på Taxinge förra helgen. Dom har vackra blad i varma färger. Höstens färger, septembers färger. Allium och hundtandslilja ska också i jorden. Jag tycker om att plantera på hösten. Det känns som början på nästa vår.

En riktigt skön september önskar jag er alla …

Det här inlägget postades i Akvareller. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Veckans akvarell – September

  1. Den akvarellen tyckte jag om, så lugna och sköna färger. Skulle absolut vilja ha den på väggen….
    Ha en skön söndag!

  2. Ditte skriver:

    ”Jag tycker om att plantera på hösten. Det känns som början på nästa vår.”
    Det kändes verkligen som en Anitakommentar det: klok, positiv och framåtskådande!

    Hösten ÄR så vacker och skön, tycker jag. Det lägger sig alltid ett lugn över mig när mörkret kryper fram, svalare luft som känns ny och fräsch fyller lungorna, naturen lägger sig för att vila en stund och för att ladda sina batterier. Man får ta på sig lite mer kläder och stadigare skor, färgerna exploderar och kreativiteten ökar! Höst! Ja, den gillar jag!
    T.o.m. när det regnar och stormar trivs jag, inne i värmen med blicken ut i mörkret, mysande vid stearinljusen, eller ute vid havet för att känna kraften!

    Din vackra akvarell representerar dok höstens lugn och skönhet för dem är just det, lugn och väldigt skön!

    Söndgaskramar från mig till dig! / Ditte

  3. Anita skriver:

    Slottsträdgårdsmästaren … tack för dina fina ord om min septemberakvarell. Jag kan tala om att det är en av mina egna personliga favoriter bland alla mina akvareller.

    Och jag hoppas att också du får en riktigt skön söndag. Just nu skiner en ljuvlig septembersol som jag strax ska gå ut i.

    ——————————

    Ditte … om du tycker min kommentar var klok och positiv så är dina ord som vacker poesi. Du beskriver hösten så vackert. Jag känner nästan hur jag sitter tillsammans med dig och myser i värmen med blicken ut i mörkret. Och det är väl positivt om något, att kunna njuta höstens alla ansikten. Vare sig det är sol och färgexplosion eller om det är gråmulet och storm.

    Jag hoppas att du får en riktigt bra dag och att förkylningen börjar släppa.

    Varma söndagskramar tillbaks till dig från mig!
    Anita

  4. Mona skriver:

    Alltid lika roligt att kika in hos dig, när man beundrat dina bilder klart så kan man som sagt alltid ta en gratisresa via dina trevliga reseskildringar ;-))

    ha en fin dag

    Kram
    mona
    din mail är knasig..eller så är det min..den går inte att sända till..inte via hotmail i alla fall

  5. Ulla skriver:

    Du är så duktig på att plocka fram det väsentliga i dina akvareller. Att få fram höstens och speciellt då septembers färger, det har du lyckats fint med. Det gröna som dröjer sig kvar, skiftningarna och ljuset över bergen, de rödbruna nyanserna som börjar komma…
    Ja, hösten är vacker och det är din akvarell också.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  6. Annika skriver:

    Anita, du beskriver så målande vackert… hur september är. Och som om inte det var nog, så dunkar du även upp denna härliga akvarell :o)

    Så bra att du var på fest och kom på så där mitt i natten att det kanske skulle vara dax för akvareller igen… för det var helt rätt! Jag har saknat dem. Hoppas planteringen blev en skön syssla i det vackra vädret som var idag :o)

    Önskar dig en härlig fortsättning på söndagen.

    Kram Annika

  7. Eva skriver:

    Så du blev inspirerad av att vänta på taxin kära lillasyster! 🙂 Vi uppsökte sängen så snart vi kommit hem.

    Idag har det varit sol!!! Om inte hela tiden, så i alla fall tillräckligt för att jag ska känna mig glad. Vi var ut till Nöttesta några timmar och gick upp i skogen precis bakom huset och hittade ett par liter trattkantareller inom loppet av 20 minuter! 🙂 Det finns hopp inför turen till Slandö! 🙂 🙂

    Jag håller på att bli förkyld tyvärr. Snuvan sitter sp irriterande mitt i ansiktet och det är inte trevligt. Jag kurerar mig med enchinagard och hoppas på det bästa.

    Vi ses på tisdag hemma i soffan!

    Hälsa Thomas så gott och tala om för honom att han var saknad igår! Hoppas golfspelandet gick bra!

    Kramar
    Storasyster, Kjell och Nessie

  8. Anita skriver:

    Mona … roligt att du tycker om att hälsa på här hos mig. Du är så välkommen. Och jag har skickat ett testmail till dig nu på morgonen.

    ——————–

    Ulla … stort tack för dina fina ord. Så glad jag blir. Och hösten är fin. Igår var en ljuvlig dag. Jag var ute i princip hela dagen och planterade. ”Möblerarde om” i rabatterna en hel del. Har nu en stor del med nästan bara Alunrot (Heuchera) i olika färger. Blandat med lite olika vårlökar och höstöga i färger som tar upp färgerna i alunroten.

    ——————–

    Annika … så roligt att du saknat mina akvareller. Jag tyckte det var dags nu när höstmörkret börjar lura bakom knuten. Och planteringsdagen igår blev superskön. Jag känner fortfarande höstdofterna i min näsa.

    ——————–

    Eva … du vet att jag alltid blir inspirerad att vara med er. Och det var så härligt då vi stod och väntade på taxin. När vi såg månen skymta fram och kvällen var alldeles stilla.

    Det lät ju väldigt hoppingivande med kantarellerna men det lät oroväckande med din begynnande förkylning. Håller tummarna för att enchinagarden håller den stången så du kan gå till kören imorgon och framförallt att du är frisk till helgen.

    Thomas hade det bra i varje fall. Han vann ett par solglasögon med inbyggd MP3-spelare. Jösses sickna grejor dom hittar på.

    ———————–

    Jag önskar er alla en riktigt skön inledning på veckan. Snart är det fredag igen 🙂

    Kramar till er alla!
    Anita

  9. Catharine skriver:

    Nu har jag blivit ännu mer inspirerad av att sätta igång med lite ”crafting” igen när du börjat med veckans akvarell. Önskar bara att jag kunde måla sådär fint jag också. Jag hade ju en farbror som var konstnär och livnärde sig på att måla så kanske det kan finnas någon liten akvarell gen som bara väntar på att krypa fram:-). Fast än så länge blir det med stämplar och vattenfärgspennor som man sedan fixar till så det ser ut som små akvareller. Det är kul det också och jag har börjat tillverka lite julkort.
    Vi hade inte så fint igår men då var vi till mamma i Uppsala och fixade iordning hennes dator. Åt lunch och hade trevligt. Jag hade med mig av min bread and butter pudding till kaffet. Mycket uppskattat. Ett nytt recept från tv med rabarber i. Massor med kalorier förståss med en massa grädde, men himla mumsigt.
    Vi hade bra väder i lördags och då passade jag på att göra lite trädgårdsjobb.
    Hoppas vi får en fin vecka. På torsdag åker vi till UK.
    Kram Cathy

  10. Anna skriver:

    Åh, vilken vacker målning!

    Du är lika duktig på att måla akvareller som du är på att ta kort!

    // Många kramar Anna

  11. Anita skriver:

    Cathy … att måla är jättekul. Jag kommer att ta upp det i höst och vinter när man inte har trädgården att pyssla med. Jag ska komplettera med lite fler färger bara. Din bread and butter -pudding låter väldigt mumsig. Det vattnas i munnen på mig.

    Ha det nu så jätteskönt i England. Hoppas det blir lite sensommarväder där som ni kan njuta av.

    ————–

    Anna … tack för dina fina ord. Så glad jag blir.

    —————

    Kram till er från Anita

  12. Ursula skriver:

    Väldigt vacker akvarell, Anita!
    Skön stämning, fina färgtoner – när hösten är sådan, då tycker jag om den! Men jag blir melankolisk av de allt kortare dagarna, de tidigare kvällarna och temperaturen som sjunker allt närmare noll… Har du märkt att de ofta är kallare nätter när det är fullmånedags?

    En av mina favoritbloggare på Aftonbladet, Impromptu, skrev nyligen en så bra liten höst-iakttagelse:
    http://blogg.aftonbladet.se/12269/perma/935233

    Jag tänker på dig varje dag, flera ggr om dan – varje gång jag betraktar clematisen… 🙂

    Och så måste jag berätta att jag beställt en ny kamera! Den skickades igår, så jag hoppas jag får den på torsdag. Jättespännande! Den har superzoom, och RAW, och bildstabilisering, och… vridbar skärm!!! (Som jag väldigt gärna ville ha!)

    Ha det gott, jag njuter varje gång jag surfar bland dina bilder!

  13. Ursula skriver:

    P.S. Glömde berätta en sak om Copyright: en av mina besökare hade ”lånat” en av mina snigelbilder, förminskat den och lagt den på sin site – med berömmande ord om min blogg, och länk till mig. (Meddelade mig i en kommentar på min blogg.) Det visade sig att han trodde att Copyright betydde att man FÅR LOV att kopiera!!!

    Hittade en mkt bra site där upphovsrätt/copyright förklaras utförligt, på svenska. Där fanns en knapplänk man kunde lägga in på sin blogg, vilket jag gjort. Och så skrev jag ovanför knappen att ”Både text och foton på ALLA bloggar är skyddade av copyright och får EJ kopieras!” Vore kanske bra om alla påpekar det… Kolla i min högerspalt, under ”Ser sidan konstig ut?” högt upp. D.S.

  14. Anita skriver:

    Ursula … tack för dina rader. Jag har faktiskt inte tänkt på att det är kallare när det är fullmåne men det kanske stämmer. Läste inlägget i blogglänken du skickade. En verkligt bra höstbetraktelse. Så jättebra beskrivet.

    Grattis till din nya kamera. Kan förstå att du längtar efter den. Och idag är det ju torsdag så kanske du har fått den redan. Kan tänka mig att helgen kommer att bli fylld med kameraövningar. Hoppas vädret blir lite bättre så dau kan fånga lite vackert ljus.

    Intressant om ordet copyright. Om man översätter det så låter det ju faktiskt som ”rätt att kopiera”.

    Min lunch är strax slut men jag ska titta in till dig en liten stund innan jag börjar jobba igen.

    Ha det gott!
    Anita

  15. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Anita – Själv har jag gjort många ”tavlor” under mitt nu mer än 67-årade liv i kött, verkligen…

    Dock – jag har hittills ännu aldrig målat någon enda av mina egna ”gjorda tavlor” vare sig som akvarell, i olja eller annat.

    Hoppas nu på att det här om humor på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/05/06/intelligens-bl-a-humor – ej blir en ”tavla” till av mig…

    Ha det… 🙂 /önskar tankefrihets-vännen Josef

  16. Anita skriver:

    Oj oj oj … där fanns mycket roligt att läsa. Så mycket att jag får komma tillbaka fler gånger. Tack för den länken och ha det gott! 🙂

    Anita

Kommentera

